wie is er fout?

  • ingkie

    voor mijn opleiding schade assurantie, ben ik nu bezig met een hoofdstuk aansprakenlijkheids beoordeling…

    nu hebben we allemaal een opdracht gekregen bedenk een situatie en vraag zoveel mogelijk mensen (bv politie agent,advocaat,jurist,klpd of assurantie mensen ) wie er volgens hun aansprakenlijk is voor de schade….

    De verkeers situatie die is als volgt….

    Ik kom van een afrit van een tankstation afrijden,rechts zie ik een auto naderen(op zo’n 150/200 meter van me verwijderd) daar dit op een ruime afstand van me vandaan is besluit ik over te steken.

    Ik steek over en neem de bocht naar links,(aan de linker kant van me loopt een talud deze is 15/20 meter lang) terwijl ik de afslag al even genomen heb en aan het einde van de talud ben wordt ik van achteren aangereden.

    Nu is de vraag stelling wie was er fout…

    Ik of de persoon die op mij achterop is gereden?

    graag zie ik u antwoord tegemoet, met eventueel een onderbouwing en aub u functie…(ivm bron vermelding dank u)

    gr van Ingeborg

  • - Gerard -

    Ja, nou, ik ben gewoon burger maar je mist nogal wat gegevens. Ten eerste: met welk voertuig verplaats je je? Of ben je misschien wel op de fiets. Wat is de toegestane snelheid en met welk snelheid reed de persoon die jou heeft aangereden.150/200 meter is natuurlijk niks als je daar 120 km p/u mag rijden.

    Mag je daar wel linksaf slaan?

    En zo zullen er nog wel meer vragen te stellen zijn.

  • ingkie

    ik ben met de auto en ik kom vanaf een pakeerplaats van een tankstation…

    de weg die ik opdraai is een 50 kilo meter weg.

    de voortuig die er aan kwam rijden zou 50 moeten hebben gereden alleen naar mijn mening reed die harder..maar helaas gen bewijs..

    en ja je mag daar links af slaan…

    - Gerard - schreef:

    >

  • - Gerard -

    Blijft het een aardige vraag. Heeft de andere partij jou tijdig kunnen zien? Reed hij inderdaad sneller dan 50? Heb je voorrang genomen terwijl je dat niet hebt?

  • ingkie

    de weers omstandigheden waren goed, het was een heldere dag. er was verder geen overige verkeer aanwezig.

    en ik denk dat het toch zo in het verkeer is dat je ver vooruit moeten kijken, anticiperen op je omgeving hoort daar bij… persoonlijk denk ik als je iemand op die afstand ziet , en je je komt niet van uit de stilstand dan kan je makenlijk die bocht maken.en dat is zoals u kunt zien ook gebeurt..want pas aan het einde van de talud die 15/20 meter lang is onstaat er pas een ongeluk. En dan zou je toch zeggen het verkeer wat achterop komt is fout…

    als het aan het begin van de talud zou zijn geweest ..denk ik persoonlijk dat ik fout zo zijn maar dit is het geval niet…

  • S.. voorheen marjolein

    Hallo Ingkie, Kijk eens in het RVV 90. Zie de link. Je uitleg blijft sumier. Ik zie het momenteel zo. Jij bent bezig met een bijzondere monoeuvre EChter kan je van de tegenpartij zeggen dat hij kan verwachten dat erbij een tankstation voertuigen weg kunnen rijden en dat hij zijn voertuig tot stilstand kan brengen over de afstand die hij kan overzien art. 19 RVV. Echter overtreed jij artikel 54 van het RVV. Ik zou zeggen zoek zelf in het RVV even uit wat je zelf dan denkt. http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/RVV_2006_tcm195-160624.pdf gr S En succes

  • S.. voorheen marjolein

    Zeg Gerard, 120 km per uur is op de autosnelweg Kun je daar keren om op een andere rijstrook te komen.;);) Gr S

  • ingkie

    dank je wel voor je reactie, maar als ik de tegen partij van 150 tot 200 meter verder op zie aankomen en ik heb al lang mijn speciale handeling uitgevoerd , want inmiddels rij is al weer een stukje op de rechte weg..en wordt dan pas aangereden..een lengte van 20 meter verder dan dat ik mijn handeling heb uitgevoerd…

    dan is het volgens mij zo dat de tegen ligger voldoende tijd had om te anticiperen op de overige weg gebruikers…,

    hoe denk je er nu over?

  • S.

    Als dat zo is raakt hij je niet aan de achterzijde. Dan ben je namelijk al aan de andere kant. Nu is mijn vraag waar raakt hij je nu precies en wat bedoel je exact met de weg opdraaien. En als je gewoon de weg oprijdt en heeft voldoende tijd. Ik neem aan dat dit in de bebouwde kom is. rijdt hij 50 is 12 m/s afstand die hij aflegt dan wordthet art 19 RVV niet tijdig stoppen maar dan ga ik ervan uit dat hij je op de achterzijde raakt en dat jij recht staat met je voertuig. Verder laten wij het over aan de verzekerinsmaatschappij over. gr S.

  • - Gerard -

    Maar toen wist ik nog niet over welke wegtype het gaat S. Daarom vroeg ik het ook. Er werd, daarnaast, immers nog niet geschreven over een snelheid. Uiteraard mag je in de situatie zoals jij het beschrijft denken aan een snelweg waar 120 km p/u is toegestaan maar ik zie toch vaak genoeg bij uitzenindingen als ‘Blik Op De Weg’ en ‘Wegmisbruikers’ laagvliegpiloten die 120 km p/u rijden waar 60 km p/u is toegestaan. Dan had de schrijfster weer kunnen zeggen dat zij niet meer dan 60 km p/u had mogen verwachten waar de tegenpartij in werkelijkheid 120 km p/u reed.

    Snappie?