Vraagjes over 'hond in de auto'.

  • scorpio

    Binnenkort heb ik weer een pup, na ruim één jaar een hondloos bestaan te hebben geleden. Intussen schijnen de regels voor het vervoeren van een hond -in de auto- te zijn veranderd.

    - Is het tegenwoordig wettelijk verplicht om een hond vast te leggen op de achterbank?

    - Mag een hond los meerijden, als hij achter een hekje zit?

    - Is het vervoeren in een bench op de (neergeklapte) achterbank toegestaan?

    - Mag je een pup los op schoot -bij afhalen bij de fokker bijvoorbeeld- meenemen?

    Bij voorbaat mijn dank voor de reactie(s).

    Aanvullende vraag: Is zo'n net, tussen de voorstoelen en de achterbank, ook voldoende?

  • serine

    ik weet eigenlijk niet wat de regels zijn tegenwoordig..(wel van duistland maar niet van nederland)

    maar bij ons in oud duits herder land hebben wij daar wel onze ideeen over..

    er zijn speciale honden gordel riemen…(heeft laatst een hond zijn leven gered een maand geleden waarbij er een auto over de kop sloeg op de snelweg.)

    zet inderdaad gewoon je hond vast achter een goed rek of in een gordelriem…een bench is prima waneer je die goed vast kan zetten.(je wil hem immers niet in je nek bij een forse aanrijding…en een losse hond trouwens ook niet)

    je wil je kind niet uit de auto geslingerd op het weg dek terug vinden ..maar dat wil je van je hond ook niet..

    want mocht die in shok over de snelweg lopen..schiet de politie hem gewoon neer..omdat het wachten op een dierenarts te lang duurt.

    ik vervoer de pup wel op schoot…omdat het beestje anders compleet in paniek raakt…(is niet heel verstandig..maar je niet kunnen concentreren op de weg omdat je een pup achter je hebt te gillen ook niet..)dus met zn 2 en ophalen…en des noods een band aan jou gordel riem maken ..zoals je die hebt voor baby's in het vliegtuig?

    wat betreft de wetgeving hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar..

    p.s…ik weet niet wat voor hond het is…maar zon net is niet erg stevig vaak..

  • KlaasVaak

    scorpio Schreef:

    ——————————————————-

    > Binnenkort heb ik weer een pup, na ruim één jaar een hondloos bestaan te hebben geleden.

    > Intussen schijnen de regels voor het vervoeren van een hond -in de auto- te zijn veranderd.

    In Nederland niet, volgens mij.

    > - Is het tegenwoordig wettelijk verplicht om een hond vast te leggen op de achterbank?

    Volgens mij niet. Ik heb zelf 2 tuigjes aangeschaft (ik heb 2 honden) die met een kort riempje van tuigje aan autogordel gesp vastgezet kunnen worden.

    Dit heeft echter 3 grote nadelen. Eèn van mijn honden wil niet gaan liggen vanwege die riem die hij voelt.

    Gevolg: Hij gaat telkens staan en draaien en het lukt hem om op de gesp te gaan staan en deze los te trappen.

    Soms, als beide honden staan, raken ze verward in met riempjes omdat de gespen in het midden van de bank zitten.

    > - Mag een hond los meerijden, als hij achter een hekje zit?

    Ja. Honden mogen in de bagageruimte, personen niet.

    Personen zijn dan ook niet verzekerd, informeer bij je verzekering hoe zij handelen bij honden.

    > - Is het vervoeren in een bench op de (neergeklapte) achterbank toegestaan?

    Ja waarom niet?

    > - Mag je een pup los op schoot -bij afhalen bij de fokker bijvoorbeeld- meenemen?

    Als je bijrijder bent ja, anders loop je al snel het risico op een bekeuring voor artikel 5 WVW.

    Voor wat betreft het vervoer op schoot van de bijrijder:

    Er zullen vast agenten zijn die er iets van vinden, er zijn er ook die je er over zullen aanspreken.

    Maar als je je verstand voorrang geeft en de pup vasthoudt heb je niet zo veel te vrezen.

    Hooguit dat ie over je broek spuugt op zijn eerst auto ritje.

    > Aanvullende vraag: Is zo'n net, tussen de voorstoelen en de achterbank, ook voldoende?

    Het helpt zeker iets.

    Anekdote: Ik nam mijn twee honden (boxers) mee op vakantie op de achterbank van de auto.

    We begonnen met de tuigjes en de riempjes in de gespen van de autogordel.

    Totdat ze telkens ‘ruzie’ hadden over wie links en rechts moest zitten en de riempjes in de knoop raakten.

    Toen hebben we de riempjes verwijderd en een koelboxje in het midden vastgezet met de middengordel: eindelijk rust.

    Tot het moment dat de hond (linksachter) in zijn slaap met zijn poot de koelbox een zet gaf.

    De hond rechts schrok en sprong tussen de voorstoelen.

    Nog wat praktische adviezen:

    Zorg dat een hond altijd een riem of tuigje om heeft. Dit maakt hem makkelijker vangbaar in of na noodsituaties.

    Er kan altijd iets gebeuren waarbij een hond in paniek ontsnapt.

    Denk aan een aanrijding waarbij een zijraam sneuvelt of een portier losraakt.

    Hem je kindersloten gebruik die dan, voorkomen is altijd beter. Ook als je denkt: het is nog nooit gebeurd dus dat zal nooit gebeuren ook.

    Als je stopt langs de weg doe de hond zijn riem om zolang je nog in de auto zit en de portieren gesloten zijn.

    Als je met zijn tweeën bent laat dan 1 persoon de riem vasthouden in de auto en daarna de ander het achterportier openen.

    Honden zijn ook blij als ze na een rit hun benen mogen strekken en nieuwe luchten mogen snuiven.

    Als je letterlijk langs de weg staat open dan het portier aan de bermzijde.

    Pas op met het openen van de 5e deur. Het zal niet de eerste hond zijn die over de achterbank springt.

    Pas extreem op met cabrio's of open laadruimtes van pickups.

    M.i. horen daar geen honden in.

    1. te warm als je in een file terecht komt

    2. te riskant als ze eruit springen

    3. zelfs aan een riem riskant. Als de hond toch springt kan hij zichzelf ophangen aan zijn riem.

    Ook al ben je zelf in de auto aanwezig: het dier wordt aan zijn eigen riem meegesleept naast de auto en schaaft zich dood of komt onder je achterwiel of eigen auto terecht.

    Daar waar hij zonder riem over de weg buitelt en nog een kans maakt weg te komen als hij niet door andere auto's wordt geraakt.

    Tijdens een verbouwing is mij het volgende eens overkomen:

    Mijn hond even vastgelegd aan een CV leiding op de 1e verdieping omdat op de begane grond te veel lawaai was door werk met een hamerbeitel.

    Ik had netjes uitgemeten dat de hond niet bij het trapgat kon.

    Wat gebeurde er: de hond hoorde een bekende stem beneden (schoonouders die kwamen kijken naar ons nieuwe huis) en de hond rent richting trapgat.

    Hij loopt zich voor het bereiken van de trap vast in zijn riem waardoor zijn nek afgeremd werd, maar zijn achterlijf niet.

    Gevolg: zijn achterlijf zwiept om en valt in het trapgat.

    Een geluk dat ik net de hamerbeitel had uitgezet en mijn schoonouders tegemoet was gelopen naar de hal om ze te woord te staan,

    waardoor ik de hond hoorde jammeren en zag hangen.

    Eind goed al goed.

    Dit kan dus ook gebeuren met een hond aan de riem in een auto.

    Open ramen of cabrio's of als de riem over/achter voorwerpen blijft hangen.

    Voordeel van een tuigje is dat het niet om de nek zit (verwurgingsrisico kleiner).

    Nadeel van een tuigje: een hond komt dan zijdelings te hangen waardoor hij zich veel minder zelf kan redden met zijn poten (uitputtingsrisico groter/stress langduriger met alle gevolgen van dien).

  • serine

    en daarom heb ik een stevig rek in de auto..die ik er ook weer uit kan halen waneer ik de 6 e en 7 e stoel nodig heb voor passagiers..

    maar gezien in meerdere honden heb..zit ik te denken om een hondenkar aan te schaffen..

  • KlaasVaak

    hmm en dan die uitlaatgassen laten snuiven?

    nee dank je

    maar dat is mijn afweging

  • serine

    dat zal toch wel mee vallen…:D

    ik vind dat trouwens een goed discussie punt…ik neem dat even mee naar t forum..

  • KlaasVaak

    Nog eentje om over na te denken:

    wel eens een pakje ontvangen van een koeriersdienst?

    soms zijn die dingen ijskoud, waarom?

    Nee, ik hou liever een vinger aan de pols over hoe het met mijn honden gaat.

    Ik zou ze nooit in zo'n rijdende doodskist achter mijn auto slepen, tenzij ik videobeeld heb en een temperatuur meter.

    En dan nog zit je met uitlaatgassen e.d.

    Dan gooi ik liever mijn bagage in zo'n aanhangertje dan mijn honden.

    En die 5e, 6e of 7e persoon regelt maar zijn eigen bestuurder ;)

  • scorpio

    Bedankt voor alle reacties.

    Het is dus blijkbaar niet wettelijk verplicht om een hond vast te leggen, toch?!

    Ik wil dat trouwens sowieso wél gaan doen, als de pup wat ouder (en groter) wordt. Zolang het nog zo'n ukkie is neem ik -of iemand anders- haar wel op schoot, op de achterbank. Eerst maar even laten wennen aan het autorijden op zich.

  • scorpio

    serine Schreef:

    ——————————————————-

    > p.s…ik weet niet wat voor hond het is…maar zon

    > net is niet erg stevig vaak..

    Die vraag over een net “nam ik even mee”, voor iemand anders.

    Mijn hond wordt absoluut te groot om veilig achter zo'n netje te kunnen zitten.

  • serine

    die karren zijn geisoleerd..;)