Vrijwillige geluidsmeting sportuitlaten.

  • E.M.

    Beste Meneer/Mevrouw:

    Ben een motorrijder en rij een Suzuki V Strom DL 1000

    Hier ligt een dubbele uitlaat van Laser dueltech MET db killers onder.

    Heb er nog niet de stilste DB killers inzitten omdat hier mijn vraag over gaat,daarna nog 2 vragen.

    # Stel ik rij vrijwillig naar het politiebureau voor een geluidsmeting,doen ze dat?

    En zijn ze dan zo sportief om niet te bekeuren als ze een meting doen stel dat die db killers die er nu inzitten wel te veel geluid zouden maken?

    Natuurlijk doe ik dan de stilste db killers erin mocht dat zo zijn,voor de 2e meting want dat geluid is bijna hetzelfde als orginele uitlaten,wat ik eigelijk te stil vind.

    # En wat is tegenwoordig de hoogte van boetes voor teveel geluid?

    # Wat gebeurt er in Duitsland als je wordt aangehouden met sportuitlaten,ge er met de motorclub een weekend heen namelijk.

    Graag eerlijk antwoord a.u.b.

    Met vriendelijke groet,

    Edwin

  • mwb

    Als je een technische verandering aan je auto aanbrengt, moet je de auto ter keuring aan het RDW aanbieden:

    http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/aanpassenofrestaureren/Pages/Veranderingenaanbrengenaanuwauto.aspx

    Dat is dus de weg die je moet bewandelen.

    Dat kost geld, en daardoor voor veel mensen bezwaarlijk.

    Maar dat is de instantie die keurt en niet de politie.

    Dat is ook de reden dat, als je naar een politiebureau rijdt, er niet zal worden gemeten.

    Je kunt een boete krijgen, maar dan ben je er nog niet.

    Als de politie constateert dat je teveel geluid produceert, kan je kentekenbewijs worden ingenomen, dan kun je er helemaal niet mee rijden en dan ben je alsnog de keuringskosten kwijt, want dan moet de motor alsnog bij het RDW worden gekeurd om er weer mee te kunnen rijden.

    Dus wees zelf (tu) sportief en doe alles volgens de normale weg.

    Wat er in Duitsland gaat gebeuren weet ik niet.

    Ook daar zullen ze geluidseisen hebben waar je aan moet voldoen.

    Wellicht iets om uit te zoeken, voordat je aan je motor gaat knutselen.

  • E.M.

    Heb het eigelijk over een sportuitlaat bij een motor,dit is wettelijk gezien toegestaan in Nederland zolang je niet boven de geluidsnorm uitkomt,en was benieuwt of ze niet boven de geluidsnorm uitkwamen met decibel killers (de pijpjes die harde geluid tegen gaan)

    Op motoren heb je geen apk verplichting.

    Gr Edwin

  • KlaasVaak

    Over Duitsland kan ik je een verhaaltje vertellen, maar bedenk dat resultaten uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst.

    Mijn maat en ik reden allebei een identieke, toen een paar maanden oude, CBR600F3.

    Tegelijk motorrijles gevolgd, nieuwe motors aangeschaft, en hij nam na een paar maanden een sportuitlaat (een Bos, en niet eens een asociaal harde, maar iets meer geluid dan standaard).

    Ik was braaf en deed het niet. Maar dat duurde niet lang natuurlijk. B)

    Gelukkig maar, want op vakantie in Duitsland een dagje naar het centrum van Frankfurt.

    Op de terugweg, in de avondspits, gecontroleerd door 6 agenten die met een Mercedes Sprinter op zo'n driehoekig ‘eilandje’ tussen de op- en afrit van een rotonde stonden.

    Ik probeerde nog: ze zijn standaard. Tot dat ze op de rand van de uitlaat de ingeslagen tekst zagen: “not for road use”

    Dus die agent zei: “En wat betekent dit dan?”

    Ik “Dat ie in Engeland niet op de openbare weg mag?”

    Hij keek appelig.

    Ik nog: “Er zijn (is niet meer geloof ik) vrachtauto's met een groene L op een rond bordje die mogen 's nachts door Zwitserland. Dus ik denk dat dit een aanduiding is dat deze uitlaat in Engeland gebruikt mag worden!?”

    Affijn zij zochten in het kentekenbewijs naar een nominaal toerental (kennelijk het toerental waarbij de dB's gemeten worden. Dat staat er bij ons niet in. Dus rommelde ze wat bij 4-4500 toeren.

    Ook stak een van hen een duimstok in de uitlaat en deze schuif tot aan de bocht naar het motorblok naar binnen!

    Toen noemde hij een boetebedrag van 40 DM per persoon.

    Even later na wat onderlig overleg van de heren in het groen werd een totaal bedrag van 40 DM genoemd.

    Dus ik dacht nog: dat is raar, die gaan straks onze 40 DM verbrassen in de kroeg.

    Een boetebedrag kan niet ineens gehalveerd worden, zoveel wist ik ook nog wel.

    Maar ja, hoe vertel je dat een Duitse agent zonder hem op zijn tenen te gaan staan.

    Ik vroeg heel beleeft of ik een bon zou krijgen voor dat bedrag.

    Hij begreep mijn verbazing en begreep de achterliggende reden van mijn vraag.

    Hij legde toen uit: Zij konden niet bepalen of de uitlaat in Nederland ‘streetlegal’ was.

    (Mede door mijn antwoord over Engeland, en een ingeslagen EU teken)

    Ook stond er niets in het kentekenbewijs en niet in hun geraadpleegde dikke ordners.

    Dus ipv een verkeerswet overtreding kregen we een milieuboete voor geluidshinder.

    Daarvan lag, volgens hem, het boetebedrag vrij om aan te passen naar de mate van de overlast.

    Ik vroeg nog: en de rest van mijn vakantie in Duitsland dan?

    Zijn oplossing: Naar een Hondadealer in Duitsland en een Duitse uitlaat kopen. :S

    Ondanks alles een vriendelijk gesprek met een tevreden en opgeluchte oplossing voor beide partijen.

    Bedenk, en dat heb ik ook nooit geweten, dat er in Nederland geen vast aantal dB's is wat niet overschreden mag worden. In het kentekenbewijs staat een toerental met dB's en dat kan behoorlijk verschillen per merk en type.

    Dat is het toerental waarmee hij bij de typgoedkeuring is aangeboden en gemeten en goedbevonden.

    Hoe vreemd ook.

    Ik heb al eens een motor naar de dB keuring laten komen waarvan in het kentekenbewijs stond 98dB.s !!! (het was een Suzuki, een zware, geen wegracer, geen chopper, een soort easy rider model)

    Neem je een willekeurige Honda dan hoor je deze af-fabriek bijna niet (vandaar de Bos uitlaat ;)).

  • KlaasVaak

    Hoewel mwb het woord ‘auto’ gebruikt bedoelt hij natuurlijk motor.

    Verder heeft hij het niet over een APK keuring maar een keuring of het (motor)voertuig nog aan de (type-goedkeurings)eisen voldoet.

    Elke voertuig wordt voor een typegoedkeuring aangeboden voordat het in Europa de weg op mag.

    Je mag dus niet zomaar je remmen, motorblok, verlichting, spoorbreedte aanpassen naar je eigen wensen.

    Het mag wel, maar dan moet je meteen daarna naar de RDW voor een keuring om te zien of de aanpassingen binnen de eisen vallen.

    Zoniet dat keurt men de aanpassingen en krijg je een soort inlegvel of aantekening in je kentekenbewijs waarop staat dat de aanpassing is gekeurd en goed bevonden.

    Bijvoorbeeld een verlengde achterbrug op je motor knutselen: ter keuring naar de RDW.

    Vraag je uitlaatfabrikant!

    Misschien kan die vertellen of zij weten hoeveel dB er met de verschillende dB-killers wordt geproduceerd.

    Meestal zijn de sportuitlaten sterk gebonden aan een een model motorfiets.

    Maar bedenk wel: zij willen uitlaten verkopen, jij bent en blijft als bestuurder aansprakelijk, en geluidsnormen kunnen gewijzigd zijn.

  • MofkaP

    De enige manier om te weten te komen of de uitlaat voldoet aan de toelatingsnorm is een afspraak maken met de RDW, of even langs te rijden en vragen om te meten. Sommige garages beschikken ook over de benodigde apparatuur.

    De toegestane geluidsnorm en het daarbij behorende toerental staan in het kentekenregister, dat staat niet meer op het kentekenbewijs. (Dat was vroeger zo.) Bij de importeur, de dealer of de RDW is dat op te vragen.

    Voor oude motoren waarvan de geluidsnorm nog niet in het kentekenregister is opgenomen, gelden de waarden van de Regeling Voertuigen. Hoe groter de cilinderinhoud des te meer geluid mag worden geproduceerd.

    Vervangen van een uitlaat door een andere is geen technische wijziging van het voertuig waarvoor het voertuig opnieuw ter technische keuring moet worden aangeboden.

    Iedere geschikte en passende uitlaat mag, zolang maar voldaan wordt aan de gestelde geluidsnorm.

    Dat laatste is alleen met een geluidmeting te controleren. Op gehoor kan dat niet, daarvoor is het menselijk gehoor te beperkt. Tenzij de de herrie evident is, maar ook dan is de constatering niets waard zonder meting.

    De ene uitlaat knettert meer dan de andere of laat een zware brom horen. Dat zegt echter niets over de dB waarde van het geproduceerde geluid, het klinkt alleen anders, waardoor het geluid voor het gehoor harder kan klinken terwijl het feitelijk niet zo is.

    In Duitsland (voor Duitse motorfietsen) is de regel wat anders (strenger). Een uitlaat moet voorzien zijn van een E kenmerk en moet volgens de TÜV-norm toegelaten zijn voor plaatsing op de aangewezen motorfiets.

    In Duitsland is men wel streng op geluid, ook voor buitenlandse motorfietsen. In de bekende (motor)vakantie gebieden, zoals de Eifel, het Zwarte Woud en de Harz, wordt regelmatig gecontroleerd (vooral tijdens de weekenden, ook op snelheid) en wordt de geluidsproductie gemeten. De Duitse politie beschikt over de tabellen waarin de toegestane waarden staan vermeld.

    Wordt een overmaat aan geluid gemeten, dan volgt een boete (die valt in Duitsland wel mee) en mag je je fiets laten staan. Verder rijden is er niet bij en je fiets moet worden opgehaald en dat is duur en zuur.

  • E.M.

    Dan laat ik mijn orginele uitlaten er terug opzetten,ben ik overal vanaf.

    Dan maar een stille motor,heb geen zin om straks mijn motor te moeten laten staan in de Eifel,

    Op youtube heb ik ook wat filmpjes gevonden bij geluidsmeting op weg naar TT Assen en 4db teveel rekende ze 150euro.

    Is per motor verschillent,maar ga geen onnodige risico´s nemen.

    Bedankt voor alle informatie.

    Groetjes Edwin

  • KlaasVaak

    thanks, weer wat geleerd (tu)

    ik kom er ‘in de wijk’ ook nauwelijks mee in aanraking

    en als, dan denk ik swoah, mij te veel rompslomp

    om de motor naar de VP te krijgen en daar iemand te vinden die er tijd en zin in heeft

  • Starsky79

    En dan te bedenken dat de nieuwe Bmw (zware) motorfietsen een 110 Db sterke sirene hebben….. Advies van de leverancier: Doe je gehoorbescherming in:S

  • - Gerard -

    KlaasVaak, ik heb jouw Duitse collega's even gebeld en gevraagd of ze ook nog foto's hadden gemaakt van jouw toertocht …. nou die hadden ze nog wel ……

    http://www.brommerforum.nl/gallery/view/5991/1/last

    :)