Vrijwillige geluidsmeting sportuitlaten.

  • KlaasVaak

    Da's niet mijn motor vriend…. :D

    Maar zo zie je maar waar gestolen motoren en motorblokken voor gebruikt worden….

  • MofkaP

    De eis tot meting van het geluid is vaak het probleem. Er is onvoldoende apparatuur en kennis.

    De wijze waarop en de omstandigheden waaronder de geluidmeting (rechtsgeldig) dient te worden uitgevoerd zijn streng en nauwkeurig beschreven. B.v. weerkaatsing van objecten (stoepranden), omgevingsgeluid, plaatsing van de microfoon en zo nog meer. Daarbij gaat het nogal eens fout, ook bij professionals. Dan wordt de opgelegde beschikking door de rechter naar het grijze ronde archief verwezen.

    Indien het kentekenbewijs n.a.v. die ongeldige meting is ingenomen, dan biedt het administratieve recht de mogelijkheid tot een schadevergoeding wegens onrechtmatigheid. Daar zit niemand op te wachten.

    Een methode die in Duitsland (èn Oostenrijk én Zwitserland) vaak gebruikt wordt is een boete voor het veroorzaken van onnodig geluid.

    Als men wachtend voor een vkl even (onnodig) gas geeft om het “fraaie” geluid van de uitlaatpijp te laten horen aan ieder die daar vooral geen behoefte aan heeft.

    In Duitsland is dat een milieudelict, ook maar een boete van een paar tientjes.

    Maar R522 met 180 euro tikt toch aardig aan.

    Wel goed omschrijven.

    (p.s. voor die boete hoef je je niet te schamen :) )

  • Steffen Lanting

    Heb sinds 2 weken een Honda shadow ACE 750, die heel mooi klinkt. Het zou kunnen zijn dat het geluid boven de toegestane 88 dB komt, echter dit weet ik niet. Daarom zou ik graag een meting laten uitvoeren en indien noodzakelijk, dempers aanbrengen. Ik heb het RDW gevraagd of zij zo'n meting konden uitvoeren, echter het antwoord was:

    "In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

    U vraagt of u bij de RDW een test kunt laten doen wat betreft het toelaatbaar aantal decibels van de motorfiets met het door u genoemde kenteken.

    Helaas is het niet mogelijk om dit bij de RDW te laten testen. U kunt contact opnemen met de politie om u te informeren over de mogelijkheden die zij u daarin kunnen bieden."

    Dus ik naar de Politie in Assen. Uiteindelijk belde de heer Fieten terug om te melden dat ook zij geen mogelijkheden hebben om een meting te verrichten. Ook wist hij niet waar ik wel geholpen kon worden.

    Groot is dan ook mijn verbazing, nu ik in uw bericht leest dat een meting bij de RDW mogelijk is. Kunt u mij informatie geven met wie ik contact kan opnemen ?

    Mvg, S. Lanting