Suggesties voor nieuwe politiepet

  • Cor van Dam

    Binnenkort krijgen Nederlandse politieagenten een nieuw uniform. Ik heb in het kader daarvan een paar suggesties voor de nieuwe politiepet.

    Het lijkt me belangrijk dat de nieuwe politiepet klein op te vouwen is, zodat hij zo nodig is op te bergen in een broekzak of jaszak. Dat kan nodig zijn als het hard waait, of als het te warm is, of als hij mogelijk kan worden afgepakt in een onrustige mensenmassa, enzovoort.

    Ook vind ik het heel belangrijk dat de pet een klep heeft. Daardoor worden de ogen namelijk min of meer beschermd tegen zon, felle lichten, sneeuw, regen, hagel, wind, opwaaiend zand, zand dat gegooid wordt als aanval, enzovoort.

    Vooral 's winters staat de zon vaak laag en is een zonneklep op de pet nodig voor verkeersveiligheid en opsporing van verdachten. Daardoor hoeven politieagenten ook geen zonnebril te dragen, wat een menselijker uitstraling geeft.

  • KlaasVaak.

    Doe geen moeite. De nieuwe pet is al bekend. De keuze is allang gemaakt. De pet maakt onderdeel uit van het (nieuwe) uniform.