buitenlandse invordering

  • jobcop

    Ik kwam van de week een curieus geval tegen: Ik moest een ontzegging van de rijbevoegdheid betekenen aan een inwoner in mijn wijk. Hij was in het buitenland gepakt met teveel alcohol op en nu kreeg hij een ontzegging van een maand. Bij navraag bleek echter, dat deze ontzegging niet geldig is in Nederland.

    Weet iemand hoe dat zit?

  • swat

    Inderdaad, in het buitenland opgelegde ontzeggingen van de rijbevoegdheid gelden niet op de Nederlandse wegen en omgekeerd. Een Duitser die in Nederland een ontzegging van de rijbevoegdheid krijgt mag 1 cm over de grens weer zelf rijden.

    Er is in Europees verband wel een plan om dit anders aan te gaan pakken maar zover is het nog lang niet. Het probleem ligt een beetje in de wijze hoe een en ander vastgelegd en gecontroleerd kan worden.

  • KlaasVaak.

    Ja. In gewone mensen taal althans.

    Je laat het de bestuurder tekenen.

    Hij mag in betreffende land geen voertuig besturen.

    Zij mogen volgens mij echter niet zijn rijbewijs fysiek inhouden.

    Ook geen aantekening erin maken, alhoewel ze dat wel eens plegen te doen.

    De houder mag in Nederland geen nieuw rijbewijs aanvragen gedurende de tijd dat het in het buitenland in bezit is van die overheid.

    doet de houder dat wel zal hij in Nederland moeten opgeven / aangeven waar zijn rijbewijs is gebleven.

    Dan heeft hij 2 kansen:

    Eerlijk zijn en zeggen dat het is ingehouden: dan krijgt hij geen nieuw Nederlands rijbewijs.

    Niet eerlijk zijn en zeggen dat hij het rijbewijs verloren is of dat het gestolen is.

    Dan krijgt hij WEL een nieuwe. MAAR zodra de buitenlandse overheid klaar is met hun rechtszaak

    zal het rijbewijs weer aan de Nederlandse overheid worden toegezonden.

    Die kijken dan in het register van de RDW en zien dat de houder een nieuw rijbewijs heeft aangevraagd en gekregen.

    Door het verkrijgen van het nieuwe rijbewijs verliest het oude (uit het buitenland toegestuurde) rijbewijs zijn geldigheid.

    En het nieuwe wordt ongeldig verklaard omdat het onder valse voorwendselen is afgegeven.

    In elk geval zal de houder ervan dan nieuw examen moeten doen omdat hij dan geen enkel geldig rijbewijs meer bezit.

    Los van de valse voorwendsels waaronder deze zijn nieuwe rijbewijs heeft gekregen.

    Als hij daarvan aangifte heeft gedaan kan dat nog lelijke gevolgen hebben.

  • KlaasVaak.

    Job,

    nog een aanvulling:

    het niet geldig zijn in Nederland heeft ermee te maken dat hij onder buitenlandse wetgeving en maatstaven tot een ongeldigheid is gekomen.

    Elk land heeft zijn eigen staffels en limieten en daaraan verbonden consequenties

    Vandaar dat het in Nederland niet geldt, maar hij/zij onder geen beding in het buitenland het moet negeren.

  • Planner

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/kan-mijn-nederlandse-rijbewijs-in-het-buitenland-worden-ingevorderd.html