Militairen kunnen civiele hulpdiensten ondersteunen

  • Cor van Dam

    Laat de Mobiele Eenheid, boswachters en waterpolitie ondersteunen door vriendelijke militairen met politiewapens. Via dit plan ontstaan multifunctioneel inzetbare militairen, die zo nodig ook kunnen worden uitgezonden op buitenlandse militaire missies.

    Een militaire ME-team kan bijvoorbeeld bij een grote vechtpartij publiek op afstand houden dat niet gewelddadig is, onder leiding van een reguliere ME-er. Daardoor kunnen de aanwezige politieagenten zich ongestoord concentreren op het aanhouden van geweldplegers.

    Of een militair ME-peloton kan bijvoorbeeld een tweede linie vormen achter de normale ME bij een voetbalrel, om de rel sneller onder controle te krijgen, om reeds geboeide arrestanten af te voeren enzovoort.

    Selecteer die militairen voor dergelijke civiele taken op karakter, capaciteiten, motivatie, kennis en ervaring. Die militairen moeten zich daarbij zo mogelijk vriendelijk en diplomatiek leren opstellen naar burgers, via gerichte trainingen.

    Geef die militairen voor dat civiele werk een specifieke aanvullende opleiding voor een beperkte taak, zoals bijvoorbeeld het assisteren van de ME. Het worden dus geen all-round politieagenten.

    Die aanvullende opleiding kan kostenbesparend worden gegeven via video's, educatieve digitale simulatiegames, smartphones, enzovoort. Daarnaast zijn daarbij in beperkte mate praktijktrainingen nodig. En ook tijdens het assisteren bij de bovengenoemde civiele taken kunnen deze militairen natuurlijk veel leren.

    Deze militairen kunnen deze civiele ervaring benutten bij buitenlandse missies op het gebied van militaire actie, humanitaire hulp en politietaken inclusief riot control. Bovendien helpt dit plan deze militairen om hun lichamelijke conditie op peil te houden, en om adequaat te functioneren in realistische stress-situaties.

    Dit plan moet betaald worden door Defensie, omdat het bijdraagt aan de training voor buitenlandse missies. Dit plan is daardoor voor de overheid per saldo budget-beutraal.

    Dit plan kan zelfs leiden tot kostenbesparingen voor de overheid, omdat er uiteindelijk minder politieagenten nodig zullen zijn, en de criminaliteit kan door dit plan sterk dalen. Ook verwacht ik een flinke daling van het aantal rellen bij uitvoering van deze plannen.

    Die kostenbesparingen kunnen bereikt worden door natuurlijke afvloeiing bij de politie. Er hoeven dus zeker geen agenten te worden ontslagen. Bovendien kan het salaris per politieagent en per militair stijgen, doordat er in totaal minder mensen nodig zijn.

    Onderzoek mijn voorstellen eerst zorgvuldig via kleinschalige wetenschappelijke proefprojecten, alvorens er voorbarige conclusies over te trekken. Werk daarbij zoveel mogelijk samen met andere landen, voor meer deskundigheid en voor snellere onderzoeksresultaten.

    Ik stem op de SP.

  • KlaasVaak.

    Begin je nu weer?

    Dit thema hebben we al uitgebreid besproken.

    Gaan we niet opnieuw doen dus.

  • Beheerder (Dennis)

    @KlaasVaak, kan je mij hier naar verwijzen, want ik kan het in het verleden als zodanig niet vinden. ;)

  • DePeter

    Laat ieder gewoon zijn eigen ding doen!

  • KlaasVaak.

    Hier onderandere: http://politie.startpagina.nl/prikbord/read.php?1489,13162230,13550863#msg-13550863

  • Beheerder (Dennis)

    Hoi KlaasVaak,

    Hier reageert hij op een topic welke die input kan hebben, maar is nog geen reden om een slotje.

    het is juist de bedoeling om dit te doen, ook al zou je jezelf misschien niet met zijn denkbeelden kunnen verenigen ;-)

  • KlaasVaak.

    Even iets anders….. heeft de politiestartpagina toestemming om het logo te gebruiken?

    Persoonlijk denk ik van niet.

    Omdat de politie geen twijfel wil over het beheer van de pagina.

  • Beheerder

    Daar heb je wel een punt, het uitzoeken waard

  • Planner

    Dennis,

    Cor van Dam, Runel en onder welke naam hij nog allemaal meer post, heeft verschillende prikborden (oa politie, KMAR, beveiliging) jatenlang bestookt met allerlei onzinnige ideeën die elke keer op hetzelfde neerkomen, namelijk dat defensiepersoneel en materieel structureel ingezet moet worden om de politie bij te staan en te ontlasten. Inderdaad komen zijn denkbeelden niet overeen met die van mij en van de meeste prikkers hier. Als je er dan nog op een normale manier over zou kunnen discussieren, dan zou het nog niet eens zo'n probleem zijn, maar als je een beetje terugkijkt, dan zal je merken dat hij nimmer is discussie gaat, maar een monoloog voert.

    Deze man/vrouw wil slechts aandacht hebben. Doe of laat wat je moet/wilt doen, ik raad gewoon iedereen aan om niet meer te reageren op deze onzin.

  • KlaasVaak.

    Ik zal je alvast helpen: http://www.politie.nl/over-de-politie/logogebruik.html

    Niets aangevraagd: geen toestemming.

    Wel aanvragen: proberen waard maar ik durf er geld op te zetten dat ik het antwoord goed voorspel.