Uitwisselen boetes EU

  • jobcop

    Niet de meest betrouwbare informatie van de site van de Telegraaf doorgaans maar toch: vanaf deze week gaan alle lidstaten de boetes van elkaar innen. Betekent dat dat er ook gewoon staandehoudingen gedaan kunnen worden voor buitenlandse auto's, zonder dat ik naar de niet-zo-dichtbijgelegen pinautomaat moet rijden en gedurende die tijd mijn primaire werk niet kan uitvoeren? Dat zou mijn werk een stuk maelijker maken, zo niet een stuk eerlijker. Nu worden buitenlandse auto's vaak met rust gelaten onder het mom van ‘te veel moeite’…

  • KlaasVaak.

    Volgens mij betekent het dat de Europesche CJIB's elkaars boetes gaan innen.

    Er was destijds sprake van dat de geïnde boetes in de staatskas van het land vloeien dat ze inde. Of dat nog zo is weet ik niet.

    Je kunt volgens mij straks gewoon op kenteken schrijven en de boete insturen.

    De CJIB's sturen elkaar de boetes toe en innen het bedrag.

    Niet dat NL er veel aan heeft dat jij dat doet want (onder voorbehoud dat de info nogsteeds actueel is)

    gaat jouw uitgeschreven boete dan naar dat land. Zal me niets verbazen als er weer een werkinstructie volgt om zoveel als mogelijk te streven naar staandehoudingen.

    Simpel omdat het geld dan hier geint wordt.

    Wel worden parkeerovertredingen makkelijker inbaar. Dus alle Polen, Bulgaren, Roemenen, Litouwers en Letten etc.

    die nu nog profiteren van die 2 wegsleepwagens en het veel te kleine opslagterrein van de politie, kunnen dan op kenteken geschreven worden.

    Ik vraag me wel af of die ooit geint worden in eigen land als die gasten hier permanent op ‘vakantie’ zijn met hun buitenlandse kenteken.

    Of er dus een vervaldatum aan de inbaarheid wordt gesteld. Of er een verhoging wordt uitgevoerd en zoja dan zal dat waarschijnlijk naar eigen locale (lees: land van herkomst) maatstaven gaan.

    Lijkt mij niet dat NL na 6 weken een verhoging kan sturen als de boete in land van herkomst blijft. Dan weet Nederland namelijk niet of, en zoja wanneer, er geint is.

    Ik heb enkele jaren geleden al eens uit België een verzoek gehad om een in Nederland woonachtige voertuigeigenaar/tenaamgestelde te horen over een overtreding (wie de bestuurder was op moment van overtreding).

  • Planner

    KlaasVaak

    Wel worden parkeerovertredingen makkelijker inbaar

    Ik heb begrepen dat het alleen gaat om overtredingen die met de verkeersveiligheid te maken hebben, dus juist NIET om parkeerovertredingen….

  • KlaasVaak.

    Rijksoverheid

    Welke zaken kunnen worden uitgewisseld?

    Welke zaken voor uitwisseling in aanmerking komen, hangt af van de wetgeving van het land waarin de boete of confiscatiebeslissing wordt opgelegd. Maar in beginsel komen de volgende typen zaken voor overdracht in aanmerking:

    - geldboetes, waaronder verkeersboetes;

    - geldbedragen voor het slachtoffer van een strafbaar feit (voor zover deze verplichting is opgelegd door de strafrechter);

    - geldbedragen voor een schadefonds of instelling voor slachtoffers van strafbare feiten (voor zover deze verplichting is opgelegd bij rechterlijke uitspraak of beschikking);

    - proceskosten;

    - confiscatiebeslissingen (voor Nederland is dit een ontnemingsmaatregel of verbeurdverklaring).

    bron

    Dan hier nog meer details. Ik lees nergens dat parkeerfeiten uitgesloten zijn. Integendeel: WAHV wordt genoemd als wet en rechtsgebied. Daar vallen veel (zoniet alle) parkeerfeiten onder.

    Wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging

    CJIB

    Het CJIB wisselt de inning van boetes en confiscatiebeslissingen uit op basis van Europese regelgeving. In Nederland is deze regelgeving geïmplementeerd door middel van de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke sancties en beslissingen tot confiscatie.

    Achtergrond wederzijds erkennen

    In de regelgeving is vastgelegd dat EU-lidstaten elkaars boetes en confiscatiebeslissingen wederzijds erkennen.

    De aanleiding voor wederzijds erkennen heeft te maken met het openstellen van de EU-grenzen, waardoor burgers gemakkelijk binnen de EU kunnen reizen.

    Van oudsher wordt er gebruik gemaakt van traditionele rechtshulp in strafzaken. Dit houdt in dat er opnieuw een rechtelijke procedure plaatsvindt voordat een zaak overgenomen kan worden ter executie.

    Door wederzijdse erkenning hebben de Europese lidstaten het vertrouwen in elkaars rechtssystemen uitgesproken op het gebied van executie.

    Wederzijds erkennen gaat om directe acceptatie van elkaars uitspraken zodat een rechtelijke procedure juist niet meer nodig is.

    Daarnaast is er sprake van rechtstreekse contacten tussen de centrale autoriteiten op het niveau van de uitvoering.

    Dit zorgt ervoor dat op een efficiënte en effectieve manier boetes geïnd kunnen worden.

    Kentekenuitwisseling

    Naast bovengenoemde wetgeving heeft Nederland bilaterale kentekenuitwisselings-verdragen met België, Duitsland en Zwitserland.

    Hierdoor bestaat voor Nederland de mogelijkheid om van overtreders die in deze landen wonen, de kentekenhouder- en persoonsinformatie op te vragen.

    In 2010 kwam België (toen voorzitter van de Raad van de Europese Unie) met een voorstel voor een verkeersveiligheidrichtlijn.

    Deze richtlijn is een uitbreiding van de bestaande afspraken die Nederland heeft met België, Duitsland en Zwitserland over de uitwisseling van kentekengegevens bij verkeersovertredingen.

    De richtlijn moet het mogelijk maken om tussen alle lidstaten van de EU kentekengegevens uit te wisselen voor verkeersovertredingen,

    zodat ook deze overtredingen die geconstateerd worden door flitsapparatuur kunnen worden beboet.

    De Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke sancties en beslissingen tot confiscatie zorgt er vervolgens dan weer voor dat de inning van al deze overtredingen plaats kan vinden door overdracht van de inning over de landsgrenzen heen.

    Belangrijk verschil tussen de bilaterale kentekenuitwisselingsverdragen en de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke sancties en beslissingen tot confiscatie is dus dat door de kentekenuitwisseling de mogelijkheid voor beboeting ontstaat en dat door de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke sancties en beslissingen tot confiscatie de inning over de landsgrenzen heen aan de lidstaat kan worden overgedragen waar de overtreder woont of vermogen heeft.

    Overdracht van inning van verkeersboetes

    Sinds 2010 draagt het CJIB op basis van bovengenoemde wetgeving de relatief eenvoudige verkeersovertredingen (Wahv-boetes) over aan het buitenland.

    De politie kan overtreders ook staande houden voor zwaardere feiten, zoals rijden onder invloed, veel te snel rijden en het niet kunnen tonen van geldige papieren of rijbewijs.

    Dit zijn veel voorkomende feiten die in Nederland ook door inwoners van andere EU-lidstaten worden begaan.

    Deze overtredingen vallen nog steeds onder verkeersovertredingen, maar vanwege hun ernst worden ze in de vorm gegoten van strafbeschikkingen, transactievoorstellen of strafrechtelijke boetes na tussenkomst van de rechter.

    Voor strafbeschikkingen en transactievoorstellen geldt, dat deze bij staandehouding direct door de bestuurder moet worden betaald, als hij of zij niet in Nederland woont.

    Bij strafrechtelijke boetes zorgt het CJIB voor de zaak tot en met de tweede aanmaning.

    Hierna wordt deze overgedragen aan de desbetreffende lidstaat die voor de uitvoering zorg draagt volgens eigen wetgeving.

    Bovenstaande geldt andersom ook voor Nederlanders die verkeersovertredingen begaan in aangesloten lidstaten.

    Veel voorkomende feiten waarop Nederlanders worden beboet in het buitenland zijn onder andere gevaarlijk rijgedrag, rijden onder invloed en te hard rijden.

    bron

    En een moeilijker vindbare tekst die alleen nog in de cache van google staat.

    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:XMcf0g7glOgJ:www.cjib.nl/Onderwerpen/Europese-boete/kaderbesluit.aspx%3Faction%3D0+&cd=3&hl=nl&ct=clnk&client=ie9-lb

  • jobcop

    Dat zou dan misschien betekenen dat APV boetes niet geïnd kunnen worden? Of toch wel?

  • KlaasVaak.

    Ik weet het niet precies.

    De samenwerking gaat om kentekenuitwisseling en boetebedragen.

    Er wordt wel over strafrecht en WAHV gesproken maar of dat harde eisen zijn?

    Ik ben benieuwd of er meer landen zijn die WAHV kennen en afdoening via bestuursrecht.

    Dan zijn wij het braafste jongetje van de klas en laten die boetes of de APV schieten?

    Eerst maar eens zien wat de werkinstructie wordt.