aangifte bedreiging??

  • meisje

    Een halfjaar geleden hebben twee vrienden/kennissen geholpen met witten,sausen,kast sjouwen enz.

    De kast zou verkocht worden. Een derde zag de kast en zei: zo,daar kun je nog mooi in elk geval *bedrag* voor vragen op mp,dat is ie zeker waard.

    Met dat in mijn achterhoofd heb ik dat gedaan en inderdaad kwam het verkoopbedrag aardig in die richting. De kast is dus verkocht.

    Maar nu.

    Een van die vrienden/vage kennissen heeft dat zeker opgevangen en verkeerd begrepen.

    Hij belt me nu ..drie maanden later en met grote tussenpozen,plat met de vraag wanneer ik dat bedrag betalen ga.

    Ik snapte niet waar hij het over had tot ik me later bedacht dat hij dat bedrag leek te bedoelen wat ik voor die kast krijgen kon.

    Dus ik heb hem al gezegd : ik weet niet waar je vandaan haalt dat JIJ dat krijgt, Ja dat is me beloofd is het antwoord.

    Pff volledig uit de lucht gegrepen,de twee hadden benzine geld gehad,lunch hier meerdere keren,(niet een schamelbroodje maar het betere werk) ,een hartelijke bedankje en in het verleden heeft hij ook meerdere keren van mijn diensten gebruik gemaakt,Daar bedoel ik mee,behangen,hout zagen,tuin wieden,pc problemen,dat soort dingen.

    vriendendiensten,over en weer.

    Dus gezegd dat ie nu niet verder moet bellen want het gesprek werd ook niet gezellig want hij KRIJGT dat bedrag niet,zo simpel is het.

    Nou dan stuur ik wel een brief! was het.

    Niet gekregen.

    Het bleef een tijd stil.

    Dacht dat ik van hem af was want hij heeft nu eenmaal geen poot om op te staan.

    Tot een maand terug,hij sprak mijn zoon in een winkel aan dat ie maar even moest doorgeven dat ik hem moest bellen.

    Nou ik wil al helemaal niet dat ie mijn kind aanspreekt!

    Niet gebeld natuurlijk.

    Lange tijd stil.

    Tot vandaag een mail met de eis dat het (inmiddels verdubbelde) bedrag binnen drie dagen op zijn rekening moet staan ANDERS komt de deurwaarder!

    Grrr en zucht,wat moet ik nou hiermee!

    Hij heeft helemaal nergens recht op,en wat kan ie straks doen?

    Ik ben bang dat ie straks eens voor mijn deur staat hier en dan?

    Slaat ie me neer?

    Ik vind het eng ,wat moet ik doen.

  • KlaasVaak.

    Lees het hele bericht.

    Niets doen. Totdat er een bericht van de deurwaarder komt.

    Ik geloof niet dat dat gebeurt maar ALS dat gebeurt moet je wel reageren NAAR DE DEURWAARDER.

    Deze is namelijk een onafhankelijke derde. Deze denkt een terechte claim uit te voeren.

    Het claimen van een bedrag omdat hij er recht op meent te hebben berust op een CIVIELE overkomst: een afspraak tussen twee BURGERS onderling.

    Het gaat er dan om: wie eist bewijst. Vandaar niets doen tot hij iets als bewijst overlegt bij een officiele partij: deurwaarder/rechtbank.

    Een mondelinge afspraak staat, logischerwijze, niet op papier en is niet te bewijzen tenzij er getuigen zijn.

    Staat er wel iets op papier dan zal dat papier (contract/overeenkomst) beoordeeld moeten worden en doorgaans wordt dat een rechter.

    Dan zal de eiser een rechtszaak moeten starten en dat kost die eiser geld. Geld dat hij kan terugvorderen tijdens de rechtszaak.

    Kennelijk probeert hij het via een deurwaarder, maar daar geloof ik vooralsnog niets van. Zeker niet als het echt om een mondelinge (vermeende) overeenkomst gaat.

    Als de kennis bedreigingen uit (die strafbaar zijn) kunt u aangifte doen. Bedenk dat ‘strafbare bedreigingen’ nauw luistert.

    Zeggen: “Jij gaat dood” is geen bedreiging. Het is een zekerheid als een koe. We gaan allemaal dood.

    Zeggen “Ik maak jou dood” is wel een bedreiging.

    Verder moet je, als je aangifte wilt gaan doen van stalking, een dossier opbouwen.

    Koop een simpel schrijfblok of schriftje en noteer ALLES aangaande zijn contacten met u of uw kind(eren).

    Bewaar alle bewijsstukken zoals SMS'je, briefjes, emails, voicemails.

    Doe aangifte (van de strafbare feiten) of laat “mutaties” opmaken (van àlle niet strafbare voorvallen).

    U kunt met dat laatste nu al beginnen zodat als het tot een confrontatie leidt en u 112 belt men weet met wie u te maken heeft.

    De meldkamer kan, bij een inzet van de politie, namelijk in de systemen zien wat u gemeld heeft en waar u aangifte van gedaan heeft.

    Dit kan ook meegegeven worden aan de agenten die reageren op de melding.

  • meisje

    Dank voor je antwoord.

    Hij gaat er ineens weer vol tegenaan. :-/

    Hi heeft vanmiddag gebeld en daarnet gemaild dat ie wel ff langskomt.

    Ik bewaar alles.

  • KlaasVaak.

    Ik zou hem (eenmalig) meedelen dat er geen overeenkomst/afspraak is over het geld voor die kast en dat je zijn contactpogingen niet op prijs stelt.

    Dat je niet onder de indruk bent van zijn gedreig met deurwaarders en dergelijke.

    En tenslotte dat als hij jou, of je kinderen (en/of andere gezinsleden) blijft benaderen dat je aangifte doet van stalking en/of bedreiging.

    Dit kan twee kanten op gaan en daar wil ik je wel voor waarschuwen.

    Mensen die stalkgedrag vertonen zijn grofweg in twee groepen in te delen.

    1. Hij kan ervan schrikken en stoppen.

    2. Hij kan doorschieten en nog meer acties ondernemen en vaak hoort daar agressief worden bij.

    Ik zou alvast naar de politie gaan om hetgeen er nu is gebeurd te melden EN VAST LATEN LEGGEN in een MUTATIE (indien GEEN strafbaar feit) of AANGIFTE (indien er WEL sprake is van een strafbaar feit).

    Neem contact op met je wijkagent. Als je niet weet wie dat is: http://www.politie.nl/wijkagenten (zet de afstand op 500 meter!)

  • meisje

    Dank nogmaals.

    Ik ga morgen naar het buro. Afspraak staat. Net telefonisch gemaakt.

    Ik hou je op de hoogte.

  • KlaasVaak.

    Neem zoveel mogelijk bewijsstukken mee: uitgeprinte emails, telefoontoestellen waarop sms'jes staan.

    En vergeet je legitimatiebewijs niet.

  • meisje

    Oeh ! Das een goeie!

    Moet ik hem voor die tijd nog mailen met wat je aanraadt dat ie me niet moet lastigvallen?

    Over de telefoon hielp destijds al niet.

    In de vaste telefoon staat alleen nog van vanmiddag,verder dan een maand gaat ie niet.

    Had de provider al gebeld om te blokkeren en moest het gaan bijhouden maar toen ging ie over naar de mobiel.

    Hij heeft nooit gesmst en dat kon later al helemaal niet omdat ik het nummer op de mobiel wel snel geblokkeerd had.

    Nu gaat ie dus over op weer de vaste telefoon en nu ook email.

  • KlaasVaak.

    Nee je hoeft hem niet voordien terecht te wijzen.

    En neem mee wat je hebt.

    Overleg met de politie of het (in het kader van het onderzoek) wijs is om nummers te blokkeren.

    Als je blokkeert kan hij je daar niet meer op bellen. Ik weet niet of de provider dan nog iets registreert over zijn belpogingen.

    Maar als je niet blokkeert heb je er wel ‘last’ van.

    Alle contacten wel blijven noteren in je schrift/kladblok.

    Ook als je telefoongeheugen maar 1 maand reikt.

    Wellicht komt er een moment dat je opnieuw naar de politie gaat en dan is alles meegenomen.

    De politie kan bij de provider bewijs opvragen langer dan een maand.

    Dat komt dan overeen met je aangifte en is dan in je voordeel. Verzin er dus niets bij ;-)

  • meisje

    Hij moest op buro komen en hem is verboden nog langer contact op te nemen op welke wijze dan ook.

    Als hij meent geld tegoed te hebben moet ie dat maar via de reguliere manier proberen.

    Maar denk niet dat er een advocaat of deurwaarder in beweging gaat komen voor of door hem.;)

  • KlaasVaak.

    Verboden is een groot woord.

    Besef dat de politie geen straatverbod of iets dergelijks uitreikt.

    Dat kan alleen een rechter en zo ver ben je nog lang niet.

    M.a.w.: Als hij wel contact opneemt verval je weer in noteren, mutatie op laten maken of aangifte doen.

    Succes!

    En blijven noteren!