Laster

  • Marianne

    Miss een rare vraag maar het zit me hoog dus ik vraag het toch.

    Iemand ligt mij te zieken op facebook en ik ontvang vervelende emails

    Als ik de emails uitprint telt dit dan als bewijs en kan ik aangifte doen?

    Hoe ziet de politie waar dit weg komt?

  • KlaasVaak.

    De politie kan, na toestemming van een Officier van Justitie, opvragen vanaf welk IP-adres iets is verstuurd.

    Ook kan men bij providers opvragen welke abonnee bij een IP-adres hoort.

    Maar of dat zal worden gedaan voor ‘zieken’.

    Uitgeprintte emails kunnen gelden als bewijs.

    Of u aangifte kunt doen hangt af van of het gebeuren een strafbaar feit is.

    U kunt alleen aangifte doen van strafbare feiten. Als het feit niet valt onder een straf feit kunt u geen aangifte doen.

    En dat luistert vrij nauw.

    Voorbeeld: Als ik in een heftig opgelopen ruzie tegen u uitschreeuw: Jij gaat dood!

    Dan klinkt dat heel bedreigend. Maar in feite is het de enige zekerheid in leven. We gaan allemaal een keer dood.

    Idem als ik roep in die ruzie: Ik kom jou nog wel een keertje tegen als je naar huis gaat.

    Ook dat klinkt heel beangstigend want u wilt mij niet nog een keer tegenkomen na een heftige ruzie. Maar het gezegde mist een dreigement.

    Je titel Laster wordt niet verklaard door de inhoud van je bericht.

    Ondanks dat dingen vervelend kunnen zijn die over je verteld worden is lang niet alles laster.

    Het lijkt mij meer iets tussen u, de ander en Facebook.

    Ik zou eerst proberen of het via een abuse-report met Facebook is op te lossen.

    De praktijk leert dat dit sneller werkt. De politie treedt niet zomaar op tegen pesterijtjes op internet.

    De praktijk leert echter ook dat hoe meer aandacht u er aan besteedt hoe leuker het voor die ander is.

    Vaak werkt negeren veel beter. Want die ander heeft zo een nieuw account en kan zo telkens weer opmerkingen plaatsen om te zieken die net op het randje zijn.