aardige man

  • KlaasVaak.

    Grappenmaker,

    Het zal mij een worst zijn of jij ze herkend, als je ze maar opvolgt :D (ook een politiegrapje)

  • Planner

    Gerard

    Planner, je slaat de plank volledig mis. Even een actueel voorbeeld. In mijn geliefde provincie Fryslân is er een gemeente die de snelheid op alle wegen binnen die gemeente maar buiten de bebouwde kom terug wil brengen tot max. 60 km p/u. Dat willen ze bereiken, en de politie is bij een veelvoud aan klachten ook bereid op te treden, door aanwijzingen aan te brengen zodat voor iedere automobilist duidelijk is dat er maximaal 60 km p/u mag worden gereden. Nou, wat zegt een voormalig verkeersofficier van justitie daar nou over? De gemeente heeft daar niets over te zeggen: buiten de bebouwde kom is maximaal (op die bedoelde wegen uiteraard) 80 km p/u en daar verandert de gemeente helemaal niks aan. Ook was er, ik geloof in Groningen, een gemeente die zelf een bord had verzonnen met adviessnelheid max 60 km p/u. Dat was i.p.v. rood met wit een bord met groen en wit bord. Nou, wat zei justitie daarover? Weg met dat bord.

    Volgens mij sla jij de plank volledig mis. Wie er verantwoordelijk is voor het bepalen van de maximale snelheid is niet echt van belang. Van belang is dat wanneer er (RVV) borden staan die een maximum snelheid aangeven, jij je als burger daar aan dient te houden omdat jij als burger onmogelijk kan weten welk bord wel, en welk bord niet door de verantwoordelijke instantie is geplaatst. Als de gemeente eigen borden gaat gebruiken dan zijn ze inderdaad fout bezig, een burger hoeft zich daar ook niet aan te houden want ze hebben geen enkele betekenis in het RVV. En dat justitie ze dan weg wil hebben lijkt mij vrij logisch, omdat ze natuurlijk zeer verwarrend kunnen zijn. Als de gemeente RVV borden zou hebben geplaatst, dan moet jij je als burger daar aan houden, ook al weet jij dat er achter de schermen een welles/nietes spelletje gaande is of die borden daar nu wel of niet mogen staan.

    Gerard

    Ben je dan verplicht in die gemeente in Fryslân de maximale snelheid aan te houden of niet? De eerste agent die je dat vraagt zal zeggen: ‘het is niet aan de burger’ Het is alleen de vraag: Ken je de wet, weet je dat je op die wegen inderdaad maximaal 80 km p/u mag rijden en dat het niet aan de gemeente of politie is omdat die aanwijzingen onwettig zijn. Overtreedt je dan de wet?

    Ik gok dat de rechter zal zeggen: u bent schuldig aan het niet opvolgen van de gegeven aanwijzingen maar omdat de aanwijzingen onwettig zijn bedraagt de ‘boete’ nul euro.

    Maar een RVV aanwijzing door een agent dien je op te volgen dus ook te herkennen. En dat laatste heb je bij je ooit bij je theorie moeten leren.

    Gerard

    Ik heb altijd moeite als anderen mij gaan uitleggen wat ik denk

    Dat weet ik, alleen leg ik niet uit wat jij denkt, ik vraag wat jij denkt…..

  • KlaasVaak.

    Gerard

    Ben je dan verplicht in die gemeente in Fryslân de maximale snelheid aan te houden of niet?

    De eerste agent die je dat vraagt zal zeggen: ‘het is niet aan de burger’

    Het is alleen de vraag: Ken je de wet, weet je dat je op die wegen inderdaad maximaal 80 km p/u mag rijden en dat het niet aan de gemeente of politie is omdat die aanwijzingen onwettig zijn.

    Overtreedt je dan de wet?

    Ik gok dat de rechter zal zeggen: u bent schuldig

    Ik zou niet gokken. Het is inbderdaad niet aan de burger NOCH aan de politie EN ZELFS NIET aan het OM om de borden in twijfel te trekken.

    D.w.z. in twijfel trekken mag je alles…als je je maar aan de borden houdt (hé weer zo'n politiegrapje :D).

    Ik kan ook onmogelijk van elke weg exact bepalen of deze onder beheer van gemeente of provincie valt.

    Ik zal (bij gelegenheid) eens zoeken, er moet hier wel wat jurisprudentie over te vinden zijn.

  • - Gerard -

    Dat is een mooie ‘hersenbreker’ Planner ;)

    Ik moet wettelijk gezien aanwijzingen opvolgen (mee eens) maar als ik ze herken als onwettig ga ik er als gewone burger ‘niet over’. En zelfs dat ben ik met je eens en dacht het ook zo beschreven te hebben.

    Toch eens goed naar mijn eigen taalvaardigheid kijken.

  • - Gerard -

    Volgens mij niet zo moeilijk hoor. Buiten de bebouwde kom gaat de gemeente er niet over. Tenminste, mij is het niet anders bekend. En, volgens mij, zelfs zonder bebording: geen middenstreep … max. 60 km p/u. Met middenstreep, max. 80 km p/u. Alleen twijfelde ik deze week bij een situatie waar een bord ‘einde max. 60 km p/u’ staat maar vervolgens de weg geen middenstreep heeft en lijkt het mij dat je daar nog steeds max. 60 km p/u mag.

    EDIT: Bovenstaande is blijkbaar allemaal blabla

    http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/16551-verkeer-nederlandse-wegen-belijning-en-maximumsnelheid.html

  • - Gerard -

    Ik vond mijn grapje veeeeeeeeel grappiger. Heb ik natuurlijk niet van mezelf, even geleend voor de gelegenheid. ;);)