Vrijwilligers in surveillance-auto's

  • KlaasVaak.

    Na de eerste paar regels ben ik gestopt.

    Buiten alle realiteit.

    Tweedehands auto's die voordeliger zijn dan leaseauto's die voor fixed-price in de boeken komen. Dat is wat een professionele organisatie wil en verlangd.

    En niet auto's die door gepensioneerden worden onderhouden ‘voor weinig’.

    Bovendien moet je voor herkenbaarheid uniformiteit uitstralen. In auto's en kleding.

    Aangezien bij of voor de Nederlandse politie niet eens geld is voor kleding en uitrusting

    en we ‘dank God’ nu van het witte ‘obers-uniform’ afgeraken voor een nieuw unform van ruim 1 miljard in 2014 massaal overstappen,

    weet ik heel goed realistisch in te schatten of het voorstel kansloos is of niet.

    Wat moeten gepensioneerden met een SWAT uniform

    Wat moeten gepensioneerden met geweldsmiddelen als ze geen bevoegdheden hebben, zwaailampen, videosysteem (met erg uplink kostbaar), telelenzen???

    En tegelijk zegt u: “bij een dreigende situatie moeten ze de politie bellen”.

    Een vrijwilliger in de vorm van een gepensioneerde, met een herkenbare auto, zwaailampen, uniform, verbindingsmiddelen begint al aardig op een semi-politieauto te lijken.

    Edoch hebben ze geen bevoegdheden en moeten ze het qua overwicht hebben van een stoer SWAT-uniform.

    Denk je

    a) dat criminelen daar van onder de indruk raken?

    b) gepensioneerden daarop zitten te wachten om zich zonder bevoegdheden bloot te stellen aan risico's?

    c) dat criminelen niet binnen een week op de hoogte zijn van de verschijning en hun bevoegdheden en er schijt aan hebben of in de aanval gaan?

    Sinds de landelijke politie (1-1-2014) werkt de politie hun surveillanten de deur uit (te beginnen van de straat af).

    Deze surveillanten hadden en hebben een aanzienlijk lager salaris dan ‘gewone’ agenten. Ze hebben/hadden ook geen vuurwapens.

    Ze waren echter wel opsporingsbevoegd en droegen een relatief goedkoop uniform (aangezien het kant en klaar in het magazijn hangt van de politie),

    Er is nu al geen geld voor méér voertuigen. Laat staan voor tweedehands, en voor onderdelen als men zelf het onderhoud gaat doen.

    En waar gaat men onderhoud doen? Op straat? Of moet er ook een werkplaats bij?

    En elke auto waaraan gesleuteld wordt betekent niet inzetbaar voor surveillance.

    Men wil (nog) maar 1 soort agent: allround inzetbaar, allround opgeleid.

    En niet volgens de (zuinigheids)gedachte van enkele tiental jaren gelden een onderklasse van surveillanten die eruit zagen als agenten maar niet volledig inzetbaar waren.

    Schijnveiligheid, planningsproblematiek, inzetbaarheidproblematiek, ARBO-technisch niet te verantwoorden bij ongelukken.

    Immers: het ziet eruit als een agent dus een verdachte gaat erin als ware het een agent doch de agent heeft geen geweldsmiddelen.

  • Cor van Dam

    KlaasVaak. Schreef:

    ——————————————————-

    > Na de eerste paar regels ben ik gestopt. Buiten alle realiteit.

    Cor: Je bedoelt misschien: ‘buiten jóuw reaiteit’. Ik wil graag inhoudelijke kritiek die hout snijdt, zelfs als je zou kunnen aantonen dat mijn voorstellen zinloos zijn. Maar als je niet goed leest wat ik schrijf, draagt dat niet bij aan een genuanceerde discuessie, die kan bijdragen aan doelmatige innovatie. Het lijkt me zinvoller als je met verbeteringen of alternatieven komt, dan slechts met ongenuanceerde kritiek.

    > Tweedehands auto's die voordeliger zijn dan

    > leaseauto's die voor fixed-price in de boeken

    > komen. Dat is wat een professionele organisatie

    > wil en verlangd.

    > En niet auto's die door gepensioneerden worden

    > onderhouden ‘voor weinig’.

    Cor: Er zijn allerlei mogelijkheden. Je zou ook kunnen kiezen voor goede tweedehands, of heel goedkope nieuwe autootjes, of politieauto's die wat minder betrouwbaar worden voor achtervolgingen, of privé-auto's van deelnemers met afneembare belettering, of onopvallende privé-auto's, enzovoort. Ik vind het zinvoller als je alternatieven zou bedenken, dan alleen maar gemakzuchtig aan te schoppen tegen een plan dat je maar half gelezen hebt, en waar je je niet echt in wilt verdiepen.

    > Bovendien moet je voor herkenbaarheid uniformiteit

    > uitstralen. In auto's en kleding.

    Cor: Ja uniformiteit zou ideaal zijn. Maar als dat financieel niet haalbaar is, kun je ook zoeken naar een compromis tussen uniformiteit en haalbaarheid. Verschillende typen witte tweedehands auto's met een uniforme belettering erop bijvoorbeeld.

    En je kunt ook beginnen met een heel goedkoop proefproject met fluo-hesjes en eigen fietsen, en dat bij gebleken successen uitbreiden met verdere investeringen in kleding, geweldsmiddelen en een auto.

    > Aangezien bij of voor de Nederlandse politie niet

    > eens geld is voor kleding en uitrusting

    > en we ‘dank God’ nu van het witte ‘obers-uniform’

    > afgeraken voor een nieuw unform van ruim 1 miljard

    > in 2014 massaal overstappen,

    > weet ik heel goed realistisch in te schatten of

    > het voorstel kansloos is of niet.

    Cor: Het gaat niet om één voorstel. Het is een globaal concept met veel variabelen, die elk op talloze creatieve en inventieve manieren kunnen worden ingevuld. Ik wil daarmee ook de innovatiekracht en creativiteit stimuleren bij de politie.

    > Wat moeten gepensioneerden met een SWAT uniform

    > Wat moeten gepensioneerden met geweldsmiddelen als

    > ze geen bevoegdheden hebben, zwaailampen,

    > videosysteem (met erg uplink kostbaar),

    > telelenzen???

    > En tegelijk zegt u: "bij een dreigende situatie

    > moeten ze de politie bellen".

    Cor: Videobeelden kunnen ook gewoon met een smartphone of kleine handcamera worden gemaakt om te beginnen. Ik geef slechts mogelijkheden en denkrichtingen. Er zijn ook smartphones waar je een telelens op kun zetten. Er zijn ook vrij goedkope infraroodkijkers en nachtzichtkijkers.

    De geweldsmiddelen en praktische stoere kleding zijn voor zelfverdediging in een noodgeval, en om meer vrijwilligers te trekken, doordat ze zich dan veiliger voelen. Desnoods alleen een pepperspray. Die kleding beschermt ook goed tegen weersomstandigheden, vuil en slijtage.

    > Een vrijwilliger in de vorm van een

    > gepensioneerde, met een herkenbare auto,

    > zwaailampen, uniform, verbindingsmiddelen begint

    > al aardig op een semi-politieauto te lijken.

    > Edoch hebben ze geen bevoegdheden en moeten ze het

    > qua overwicht hebben van een stoer SWAT-uniform.

    >

    > Denk je

    > a) dat criminelen daar van onder de indruk raken?

    Cor: Ik de VS blijkt dat inderdaad te leiden tot een duidelijke afname van criminaliteit. Heb je mijn weblinks niet gelezen?

    > b) gepensioneerden daarop zitten te wachten om

    > zich zonder bevoegdheden bloot te stellen aan

    > risico's?

    Cor: In de VS zijn er veel onbetaalde vrijwilligers bij deze systemen. Het kunnen bijvoorbeeld gepensioneerde politieagenten zijn die samenwerken met wat avontuurlijk ingestelde jongeren, mits die door de selectie komen.

    > c) dat criminelen niet binnen een week op de

    > hoogte zijn van de verschijning en hun

    > bevoegdheden en er schijt aan hebben of in de

    > aanval gaan?

    Cor: In het buitenland blijkt het dus heel goed te werken.

    > Er is nu al geen geld voor méér voertuigen. Laat

    > staan voor tweedehands, en voor onderdelen als men

    > zelf het onderhoud gaat doen.

    Cor: Door mijn plan zijn er minder politieagenten nodig, en die zijn veel duurder dan vrijwilligers, auto-onderdelen en uniformen, enz. Dus met hetzelfde budget kun je vermoedelijk meer veiligheid realiseren.

    > En waar gaat men onderhoud doen? Op straat? Of

    > moet er ook een werkplaats bij?

    Cor: Ook daarin kun je creatief zijn. Dat kan af en toe op de binnenplaats van een politiebureau of in de garage enzovoort.

    > Men wil (nog) maar 1 soort agent: allround

    > inzetbaar, allround opgeleid.

    Cor: Nee, er zijn steeds meer proefprojecten in Nederland met onbetaalde toezichthouders op straat in allerlei vormen. Denk aan buurtvaders, jongerentoezichtteams, enz. Stimuleren van deskundige burgerparticipatie wordt steeds meer een leidend concept bij beleidsmakers. Dat is omdat de overheid overbelast is, en doordat veel burgers zich vervreemd voelen van de overheid, in een samenleving die wordt gekenmerkt door individualisering en moreel verval.

    > En niet volgens de (zuinigheids)gedachte van

    > enkele tiental jaren gelden een onderklasse van

    > surveillanten die eruit zagen als agenten maar

    > niet volledig inzetbaar waren.

    Cor: In mijn voorstel zien de vrijwilligers er anders uit dan agenten. Maar ook dat is slechts een optie.

    > Schijnveiligheid, planningsproblematiek,

    > inzetbaarheidproblematiek, ARBO-technisch niet te

    > verantwoorden bij ongelukken.

    > Immers: het ziet eruit als een agent dus een

    > verdachte gaat erin als ware het een agent doch de

    > agent heeft geen geweldsmiddelen.

    Cor: De vrijwilliger heeft wél geweldsmiddelen en een kogelwerend vest, als je daarvoor kiest. En ze kunnen eventueel ook met vier man in een auto. Of met zijn tweeën en dan extra voorzichtig opereren.

    Ik stem op de SP.