Archief

  • KlaasVaak.

    Volgens mij moet je een aantal dingen scheiden.

    1. als dat niet uitmaakt waarom werden dan de heren en dames die er over gingen geinterviewd.

    Het ging mij om de intentie van de programmamakers. Wel interviewen en dan vlak voor uitzending schrappen.

    2. Het klopt dat er zonder daderindicatie vaak niets mee gedaan wordt.

    Is dat onwil? Nee.

    Het klopt ook dat als een slachtoffer geen indicatie kan opgeven van zijn gestolen goed (fiets/mobiel/serienummer/framenummer) er niets mee gedaan wordt.

    Onwil? Nee.

    Als een bezitter geen moeite heeft ondernomen om zijn (massa)goed zoals mobiel/fiets/tv te onderzoeken en vast te leggen,

    hoe kan de politie deze dan terugvinden na een diefstal. En als dat wel lukt: hoe kan dan BEWEZEN worden dat dat ene stuk massagoed worden geidentificeerd tot eigendom van de aangever.

    Heeft het helemaal geen nut?

    Nee. Men moet niet vóór het probleem gaan acteren.

    Dus niet denken: het zal wel niets worden DUS doe ik geen aangifte.

    Wat het komt nog steeds voor dat diefstallen en plegers worden aangehouden op andere diefstallen en daarbij meerdere goederen worden aangetroffen waarbij de dief openheid geeft van zaken.

    Of dat via andere middelen achter blijkt dat die fiets/tv/… van persoon x moet zijn (neem camerabeelden als voorbeeld).

    Maar zonder aangifte zal nooit naar camerabeelden gekeken gaan worden.

    En het zal je verbazen…. maar er zijn ook mensen die wel de unieke kenmerken zoals seriennummers ed wel kennen en vanwege al die prietpraat besluiten geen aangifte te doen.

    Ik kom elke week in contact met notoire fietsendieven die geen inkomen hebben en op de mooiste Batavussen en Gazelles rijden waarvan je precies weet hoe hij eraan komt.

    En telkens weer blijkt er geen aangifte gedaan te zijn.

    Mij boeit het niet maar ik brand mijn vingers er niet aan.

    Staandehouden, framenummer controleren, niet gesignaleerd ? Teruggeven en door laten fietsen.

    Gemiste kans. Maar het heeft toch geen enkele zin. En de politie doet er toch niets aan. Toch?

    PS: ik heb de uitzending niet gezien. Had vooraf het intranetbericht gelezen, verspilde moeite.

  • - Gerard -

    O, kijk, je hebt de uitzending niet gezien maar wel iets op intranet gelezen. Tsja.

    Kan ik wel gaan schrijven wat de slachtoffers allemaal te vertellen hadden …..

  • KlaasVaak.

    Geloof me, ik ken die verhalen.

    En geloof me: ik kan me er soms heel goed in vinden in die klagende mensen.

    Maar ik ken ook verhalen van mensen die pislink aan de balie staan te kijven dat ik hun verloren telefoon moet gaan zoeken.

    Als ik dan vraag hoe en of ze een vind-app hebben: nee.

    Als ik vraag of ze hun IMEI nummer hebben: geen idee.

    Als ze vragen waar dat staat en ik zeg op de aankoopbon en op de doos: dat heb ik toch niet meer.

    Idem bij fietsendiefstal.

    Maar evengoed verbaast zijn dat de politie wel een aangifte op wil nemen maar dat ze daar dan wel een afspraak voor moeten maken.

    En dat ze dan gelijk een aankoopbewijs en IMEI nummer moeten meenemen tijdens het aangiftegesprek.

    Telefoons, fietsen, dure horloges, Gucci-tassen, laptops/tablets: allemaal mooie hebbedingetjes maar wel massaproducten.

    Daar zul je zelf bij stil moeten staan en wat gegevens van moeten bewaren.

    En een huiszoekingsbevel voor een hele flat met 12 etages, omdat jouw vind-app uitpeilt op een flatgebouw met 12 etages, gaat hem ook niet worden.

    Vind-apps zijn leuk maar niet het ei van Columbus. En ook niet van Columbo.

    GPS is leuk op horizontale vlakken. Maar zegt niets over verticale vlakken.

    Een paar dagen geleden een telefonische melding van een overval op de woning.

    Politie komt terplaatse en toen bleek het twee uur eerder te hebben plaatsgevonden.

    Mevrouw was eerst even op bed gaan liggen en had later haar zoon gebeld en toen de politie.

    En het bleek geen overval maar een insluiping omdat ze even naar de buren was gegaan en de voordeur op een kier had gedaan.

    Bij terugkomst waren er twee ‘inbrekers’ in haar woning die haar een vuistslag gaven en er vandoor gingen.

    Toen ene Millie Boelen werd vermoord riep iedereen achteraf dat de politie met speurhonden direct de woningen in de hele straat had moeten doorzoeken.

    Direct, want toen was de kans het grootste dat ze nog in leven was.

    Ik weet zeker als de politie daartoe de macht en bevoegdheid had dan was iedereen morgen nog geëmigreerd uit NL.

    Als jij wist hoeveel kinderen er als vermist worden opgegeven die binnen minder dan 6 uur weer ‘boven water’ komen dan wil jij niet dat de politie die macht heeft of gaat krijgen.

    Dan zit er elke week een nieuwe deur in je woning en een nieuwe sleutel aan je bos.

    Maar het punt wat ik in deze discussie wilde aantippen dat ik mij verbaas dat men gesprekken aangaat met de politie met specifiek DIE personen der er inhoudelijk op in kunnen gaan.

    Men komt interviews afnemen en filmen en vlak voor uitzending besluit men die te schrappen. Blijft de vraag waarom…..

    Ik weet zeker dat die mensen iets zinnigs over die materie weten te vertellen.

    Ik word betaald van belastinggeld en we moeten nu eenmaal keuzes maken in het aanbod van wat we oppakken en wat niet.

    En wederom is het de minister en het OM die bepalen hoeveel agenten er zijn en wat die wel en niet oppakken.

    En het zullen er ALTIJD te weinig zijn. Dus zullen deze verhalen nooit stoppen. Dus zullen er agenten zijn die selectief doof zijn voor het geklaag.

    De politie kan die problematiek niet oplossen, dat moet de minister. En ik voorspel je: het gaat niet gebeuren. Er zullen nuances verlegd worden.

    Maar het water stroomt altijd weer om die steen heen die in de rivier gelegd wordt.

    En als je links op een waterbed drukt komt het rechts omhoog. Druk je op de bult rechts komt er links een bult.

    En sorry dat ik dat soort uitzendingen aan me voorbij laat gaan .

    Als je elke dag de strontkar over je uitgekeerd krijgt en je hebt deze voorinformatie dan kan ik mijn vrije tijd beter besteden.

    Ik kan boeken vullen met onzin.

    De meest recente:

    “het is mijn mening van vrijheidsuiting” (vrijheid van meningsuiting)

    “ik weet dat toevallig want dat staat in het strafboek van wetrecht” (wetboek van strafrecht)

    “jij werkt van mijn belastinggeld dus ik eis dat jij zus-en-zo gaat doen en wel nu” (ik betaal ook belasting dus misschien werk ik wel van mijn eigen belastinggeld)

    “ik zeg dat ik dat vind en ik mag vinden wat ik wil want we leven in een vrij land” (wat je vind breng je naar de gemeente en geef je aan als gevonden voorwerp)

    “mijn ex heeft van de politie een straatverbod gehad” (een straatverbod wordt door de rechter opgelegd en nooit door de politie)

    “mijn ex zit in mijn woonkamer en wil niet weg maar hij heeft een huisverbod” -Hoe komt hij binnen dan? “Ik heb hem binnengelaten want hij hij slaapt hier af en toe” (oh en als de jeuk over is moeten wij hem eruit zetten?)

    “jij discrimineert mij op mijn uiterlijk, jij bent slavendrijver, jullie zijn allemaal zo bij de politie” (dus mij wordt verweten op uiterlijk te discrimineren want ik ben lid van de club die politie heet)

    Ik word momenteel elke week, ONGELOGEN, wel minstens één keer uitgemaakt voor kankerlijer, kankerhond, racist of teringlijer.

    Vandaag door een mevrouw wiens paspoort inbeslag was genomen omdat dat bij een huiszoeking bij een ander was aangetroffen en men het verdacht vond. Dat bleek haar vriendin. Tja weet de politie veel.

    Eenmaal inbeslaggenomen beslist een officier van Justitie over de teruggave. De houder van het paspoort had geen vast woon- of verblijfplaats dus die kon niet benaderd worden om e.e.a. te controleren.

    Vervolgens krijgt de houdster van het paspoort er weet van dat bij de doorzoeking bij haar vriendin (je kunt je afvragen waarom er ‘zomaar’ bij iemand een doorzoeking plaatsvind) haar paspoort inbeslaggenomen is.

    Mevrouw kwam het opeisen bij bureau en schold daar in de hal ten overstaan van het publiek de medewerkers uit voor teringhomo en teringflikker omdat ze niet direct haar paspoort in ontvangst kon nemen.

    Bij het transport van haar door mij en een collega, vanaf de ingang naar de arrestantenafdeling, was ik (die tot dat moment niet met haar in contact was geweest) een kankerlijer, kankerhond, racist, teringlijer, blanke slavendrijver.

    Standaard volgt dan een waarschuwing dat ik er niet van gediend ben.

    Maar deze mevrouw vond mij een racist. Ik, omdat ik politieagent was, was verantwoordelijk voor alle onopgeloste moorden.

    Net als die kankerhond die Millie Boelen heeft verkracht en vermoord en begraven want die was ook van de politie en zo zijn wij politieagenten.

    Ik was ook een vuile blanke slavendrijver.

    Op de vraag van welk geld zij leefde zei zij: “lekker gratis geld van de staat”.

    Toen ik fijntjes opmerkte dat de slavernij nog steeds bestond en dat ik als ‘blanke racist’ nu dus voor haar werkte en voor haar inkomen belasting moest betalen was ze heel kort uit het lood geslagen.

    En toen kwam het niet verder dan: Lekker voor je. :S

    Moraal van het verhaal:

    De politie wil heus de discussie wel aan maar men wil niet altijd de discussie aan met de politie.

    Men wil de antwoorden vaak niet horen omdat deze antwoorden hun argumenten onderuithalen.

  • Cor van Dam

    De moord op ex-politica Els Borst is nog steeds niet opgelost, terwijl dat om allerlei redenen belangrijk is voor onze samenleving. Ik stel daarom voor dat de recherche een zeer hoge beloning uitlooft voor tips, die leiden tot aanhouding van de dader.

    Daarbij kunnen mogelijke daderprofielen worden gepresenteerd. Bijvoorbeeld een wat verwarde oudere man in wat sjofele kleding, die mogelijk fel tegenstander was van euthanasie, en die mogelijk vaker geweld heeft gebruikt of daarmee heeft gedreigd. Misschien had hij religieuze bezwaren tegen euthanasie? Ook is die man mogelijk vaker heel vroeg wakker, want hij had een aantal dagen vóór de moord om 7 uur 's ochtends bij Els Borst aangebeld. Misschien belde hij toen aan met een smoesje, om te kijken of Els Borst daar inderdaad woonde, of schrok hij toen op het laatste moment terug, om geweld te gebruiken?

    Dit is natuurlijk voor een deel gebaseerd op speculatie, want het is niet duidelijk of de verwarde man verantwoordelijk is voor deze moord. En er zijn mogelijk ook andere daderprofielen op te stellen.

    http://nos.nl/artikel/622053-els-borst-al-op-8-februari-gedood.htm

    www.nos.nl/artikel/622053-els-borst-al-op-8-februari-gedood.htmll

  • - Gerard -

    Ach ja, een Cor van Dam die gaat uitleggen wat de recherche zou moeten doen. Laat dat onderzoek nou maar aan de politie over, kunnen we achteraf bekijken of ze dat goed hebben gedaan. Daar hebben we in dit land mensen voor die dat beter kunnen dan een Cor van Dam.

  • - Gerard -

    Maar KlaasVaak. Laat jij je uitschelden door dat volk? Niet een belediging ambtenaar in functie à 700 euro?

    Ik snap je uitleg (motivatie waarom je niet hebt gekeken) nu veel beter moet ik zeggen. Ik ben trouwens altijd in de veronderstelling geweest dat je niet voor verloren goederen naar de politie hoeft te gaan. Wel als het is gestolen, al was het maar - indien verplicht - voor de verzekering.

    En je hebt gelijk hoor: de beste stuurlui staan aan wal. Soms misselijkmakend moet ik je zeggen. Inderdaad, met speurhonden een hele wijk uitkammen met een vermissing, lijkt een ideaal opsporingsmiddel maar in de praktijk onrealistisch. Kortzichtig en geklets uit onkunde.

    Weer een mooie uitleg KlaasVaak.

  • KlaasVaak.

    Oh maar zeker wel dat er proces-verbaal wordt opgemaakt van belediging.

    Wat bedoelde je met

    “Ik ben trouwens altijd in de veronderstelling geweest dat je niet voor verloren goederen naar de politie hoeft te gaan.”

    Heb ik iets anders beweerd/gesuggereerd?

    Als je het paspoort bedoelde: dat was inbeslaggenomen omdat er kennelijk gedacht werd dat degene van de woning er op onrechtmatige wijze aangekomen was.

    Dan verblijft dat goed in een ‘voordeponeerkamer’ waar het in een logboek ingeschreven wordt.

    In die voordeponeerkamer liggen ook alle andere inbeslaggenomen goederen: soms om later weer naar de eigenaar te gaan, soms ter vernietiging, soms ter bewaring als bewijs voor een zaak.

    Hoe dan ook: bijna altijd neemt de OvJ en soms de hOvJ een beslissing hierover.

    Dat duurt langer dan ‘even bellen’.

    Was het paspoort gevonden en afgegeven op een bureau dan wordt het soms geweigerd op het politiebureau en de vinder doorverwezen naar de gemeente.

    Soms wordt het aangenomen en proberen wij de eigenaar te contacten (mits deze voorkomt met een recent telefoonnummer).

    Lukt dat niet geven wij het alsnog af bij de gemeente welke in Rotterdam naast het hoofdbureau zit.

    Die doen er niets mee behalve het goed registreren op een site www.verlorengevonden.nl.

    Kijkt de verliezer daar niet (of kijkt deze te snel en is het goed nog niet ingevoerd) dan vraagt deze een nieuw paspoort/rijbewijs/id-kaart aan en is dat weer omzet voor de gemeente.

    Kijk voor de grap eens op die site en selecteer eens hoeveel zooi er niet wordt opgehaald. Je moet er echt eens kijken!

    Dan besef je gelijk waarom aangifte doen geen zin heeft: men is te beroerd om zijn zooi op te halen en/of men kan zijn eigen zooi niet onderscheiden van de rest en krijgt het daarom niet mee.

    Afgaand op hoeveel rijbewijzen, paspoorten, ID-kaarten er in de gemeente Rotterdam niet opgehaald worden vermoed ik het eerste: men is te beroerd om naar het afhaalpunt te gaan.

    Men gaat liever naar een Stadsdeelkantoor en koopt een nieuw paspoort/rijbewijs/ID-kaart.

  • KlaasVaak.

    De ‘daderprofielen’ hebben niets te maken met het uitloven van een beloning.

    De ‘daderprofielen’ zoals u ze noemt zijn al bekend gemaakt.

    Beloningen worden slechts uitgeloofd als het onderzoek vast zit en er nauwelijks of geen beweging meer in een zaak zit.

    En dat is maar goed ook want beloningen zijn immers ook ‘mijn belastinggeld’.

    Te snel uitloven betekent dat mensen met daderwetenschap die informatie achterhouden totdat de beloning (te snel) wordt uitgeloofd.

    Dan wordt misdrijven plegen pas echt lonend.

    Dat er geen beloning is uitgeloofd tot op heden betekent dus alleen maar dat men nog steeds rechercherende is.

    Ik begrijp de ophef trouwens niet zo.

    Voor mij een lijk een lijk. En of dat lijk nu Els Borst heette ten tijde van leven of Tante Kee doet er niet toe.

    Evenmin dat zij in de media nogsteeds als minister van Staat wordt genoemd.

    Ik vraag me sterk af of voor Tante Kee van driehoog achter in Volksbuurtje X uit Kalekipheide ook zoveel mediaaandacht was gegenereerd.

    Begrijp me goed: Ik vind het goed dat het nu gebeurt, maar twijfel of het bij een Tante Kee ook zo was gegaan.

  • - Gerard -

    Nee, ik bedoelde in zijn algemeenheid. Nu moet je bij de politie aangifte doen bij het verlies van een Rijksdocument (het is immers een document van de overheid). Maar ik reageerde eigenlijk meer op het verlies van een telefoon waar men aangifte van komt doen en jullie de ‘opdracht’ geven het te gaan zoeken. En dan zelf geen imeinummer hebben of aankoopbon.

    Dus, ben je je telefoon kwijt, dikke pech, bel je verzekering maar. Telefoon gestolen, dan aangifte doen bij de politie.

    Belangrijk, voor mij persoonlijk, dat ik weet dat jij je niet laat beledigen. Die grote bekken tegen de politie(agent) direct fors afstraffen.

  • Cor van Dam

    KlaasVaak. Schreef:

    ——————————————————-

    > De ‘daderprofielen’ hebben niets te maken met het

    > uitloven van een beloning.

    >

    > De ‘daderprofielen’ zoals u ze noemt zijn al

    > bekend gemaakt.

    Er zijn in de media allerlei versnipperde berichten geweest over de wat verwarde man, die eerder bij mevrouw Borst had aangebeld. Maar ik ik heb niet gelezen dat de politie het door mij geschetste daderprofiel als zodanig presenteert. Misschien heb ik dat gemist?

    > Beloningen worden slechts uitgeloofd als het

    > onderzoek vast zit en er nauwelijks of geen

    > beweging meer in een zaak zit.

    > En dat is maar goed ook want beloningen zijn

    > immers ook ‘mijn belastinggeld’.

    Maar er zijn nu zoveel rechercheurs bij betrokken, dat een beloning naar verhouding weinig extra kost. Stel dat er bijvoorbeeld dertig rechercheurs aan deze zaak werken, maal 160 uur per maand, plus overhead. Reken eens uit wat dat kost. En als de rechercheurs door een beloning uit te loven, een jaar eerder klaar zijn, is dat heel rendabel.

    > Te snel uitloven betekent dat mensen met

    > daderwetenschap die informatie achterhouden totdat

    > de beloning (te snel) wordt uitgeloofd.

    > Dan wordt misdrijven plegen pas echt lonend.

    Dat kan inderdaad een probleem zijn. Maar er wordt alleen een beloning gegeven als de dader wordt aangehouden. Als je daarbij een zware werkstraf zou geven van bijvoorbeeld twintig jaar lang, is dat misdrijf niet lonend. De wet kan op dat punt worden veranderd. Zo kun je nog meer aspecten in het beleid inbouwen, die dat probleem van winstgevendheid door een beloning oplossen.

    Daarbij moet ook worden onderzocht, hoe dat probleem wordt opgelost in veel andere landen, en welke effecten dat beleid daar heeft. Ook kan de Nederlandse overheid proefprojecten uitvoeren met het eerder uitloven van een beloning, om de effecten daarvan te onderzoeken.

    > Dat er geen beloning is uitgeloofd tot op heden

    > betekent dus alleen maar dat men nog steeds

    > rechercherende is.

    Het nadeel van het uitstellen van een beloning is ook dat herinneringen vervagen en dat bewijzen kunnen verdwijnen in de loop van de tijd.

    > Ik begrijp de ophef trouwens niet zo.

    > Voor mij een lijk een lijk. En of dat lijk nu Els

    > Borst heette ten tijde van leven of Tante Kee doet

    > er niet toe.

    Voor de nabestaanden is zo'n misdrijf meestal verschrikkelijk. Bij een politieke moord komt daar bij, dat mensen kunnen worden afgeschrikt om politicus te worden, terwijl ze daarvoor wel uiterst geschikt zouden zijn. En politici kunnen wat meer geneigd raken om te wijken voor bedreigingen door politieke moorden. Er zijn al veel Nederlandse politici afgetreden wegens ernstige bedreigingen de afgelopen twintig jaar, zowel landelijk als gemeentelijk. Die factoren zijn nadelig voor onze democratische rechtsstaat en voor de deskundigheid van de overheid. In sommige landen worden veel politieke moorden gepleegd, waardoor de politiek sterk wordt gedomineerd door criminele organisaties.

    > Evenmin dat zij in de media nog steeds als minister

    > van Staat wordt genoemd.

    > Ik vraag me sterk af of voor Tante Kee van

    > driehoog achter in Volksbuurtje X uit Kalekipheide

    > ook zoveel mediaaandacht was gegenereerd.

    Media-aandacht draait in een kapitalistische samenleving vooral om kijkcijfers, abonnee-opbrengsten en advertentie-inkomsten. De keuzes van media-producenten worden daardoor gestuurd. Als SP-stemmer ben ik om allerlei redenen niet blij met ons doorgeschoten kapitalisme.

    > Begrijp me goed: Ik vind het goed dat het nu

    > gebeurt, maar twijfel of het bij een Tante Kee ook

    > zo was gegaan.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.