verlichting aanhanger

• cieltje

Hier een meningsverschil, maar we kunnen nergens het antwoord vinden:

Is het verplicht om op een aanhangwagen (met kenteken) achteruitrij-verlichting te hebben??

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit niet verplicht is.

• boevenvanger

Hier het antwoord Cieltje,

Het is niet verplicht maar het mag wel.

Deze wetgeving is geregeld in het voertuigreglement. Hoofdstuk 5, afdeling 12 gaat over aanhangers met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg achter personenauto's, bedrijfsauto's en driewielige motorrijtuigen. De aanhanger die jij bedoeld dus.

Als je paragraaf 10 aanklikt, verplichte verlichting, zie je hier de achteruitrijlichten niet bij staan. Nier verplicht dus.

Als je verder naar beneden scrollt zie je bij artikel 5.12.57 staan dat je wel 2 achteruirijlichten MAG hebben.

http://www.tdekkers.nl/vr-h5a12.htm#art_5.12.51

Succes verder!

Boevenvanger

• cieltje

Bedankt voor je antwoord, vreemd dat de politie zaterdag jl wél controleerde of deze achteruitrijverlichting werkte. :?

In ieder geval ben ik blij met je link, altijd handig om te weten wát wel en niet mag.

Groeten Cielte

• S.

Hallo Cieltje, Volgens miij is het wel zo als het erop moet het werken. mischien kan boevenvanger dit bevestigen. Gr S.

• boevenvanger

Als je 1 of 2 achteruitrijlichten op je aanhanger hebt en deze werken niet (lees de bedrading is bv niet aangesloten, of lampje is kapot enz) dan is dit niet strafbaar. Er staat in het voertuigreglement expliciet vermeld welke verlichting dient te werken en welke niet. Je raadt het al. De verplichte verlichting dient goed te werken maar er staat niets over de niet verplichte verlichting.

Stel dat je 1 of 2 achteruitrijlichten monteert en wegens een verkeerde aansluiting de lichten constant branden of beginnen te knipperen, ben je wel strafbaar. In dat geval is de werking niet goed waardoor er verwarring ontstaat en het licht bv overige weggebruikers kan hinderen. Er mag dan ook geen extra verlichting worden aangebracht.

Dit is wat ik er vanaf weet. Misschien weten andere nog meer hierover.

• Dieszel

Ben het in het geheel met je eens boevenvanger.

PS: wel vreemd dat het niet verplicht is, wanneer een aanhanger wat hogere lading

heeft, waardoor het zicht op de achterzijde van het trekkend voertuig belemmerd word, kun je dus nooit zien aan de verlichting dat een voertuig achteruit komt rijden. Ja, door dat je ziet dat het voertuig achteruit rijd. Snap ik ook wel, maar dan is dus het nut van het achteruitrijlicht op het trekkend voertuig ook meteen onbelangrijk geworden. Doel van die lichten is hetzelfde.

Maar goed de wet bepaald.