Politie moet meer zaken oplossen!!

• A.T.

GL wil dat politie meer zaken oplost

DEN HAAG - GroenLinks wil van minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) weten waarom de politie vorig jaar slechts 23 procent van alle misdrijven heeft opgelost.

Groen Links-Tweede Kamerlid Naïma Azough. FOTO ANP

,,Het is een percentage waar ik niet echt vrolijk van word'', zei Tweede Kamerlid Naïma Azough zaterdag. Ze wil Ter Horst dinsdag naar de Kamer roepen om de kwestie met haar te bespreken.

Azough reageerde op een uitzending van RTL Nieuws, dat citeerde uit een nog niet gepubliceerd vergelijkend onderzoek naar de recherche in het Duitse Munster en Utrecht.

Uit het conceptrapport blijkt volgens de rubriek dat er bij de Nederlandse politie veel misgaat in de opsporing.

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/2139439/GL_wil_dat_politie_meer_zaken_oplost.html

Nou, dat wordt weer aardig gezellig op de verjaardagen waar agenten komen, want de borrelpraat zal weer niet van de lucht zijn over flitsen als core-business, loonsverhogingen die eerst moeten verdiend moeten worden etc.

De praktijk leert echter dat zaken nooit zo eenvoudig liggen als zij voorgesteld worden.

• wdm

Hoi A.T.

Je bent me voor, zag het net staan op de Telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/3564914/__Politie_moet_meer_zaken_oplossen___.html?p=1,2

Het verhaal omtrent de Utrechtse politie vind ik toch best wel schrikbarend te noemen. Neem aan dat dit beeld toch ook wel landelijk is?

• De enige echte Frits

Deze cijfers kloppen wel. Het is wel zo dat van de zware misdrijven meer dan 70% opgelost wordt.

Het ligt overigens niet alleen aan de politie. Het aantal strafbare feiten is de afgelopen tientallen jaren flink toegenomen en het aantal agenten niet. Wellicht dat groen links ook aan Guusje kan vragen waarom Den Haag te weinig agenten aan neemt.

Daarnaast is de bereidheid van de burger om strafbare feiten direct te melden of als getuige op te treden sterk afgenomen. Dat draagt ook niet bij aan meer opsporingsindicatie en dus een vergrootte kans op opheldering.

Ronduit flauw is en blijft de vergelijking met Duitsland. Daar is het OM verplicht om te vervolgen dus moet de politie alles onderzoeken. Hier mag het OM zaken zelfstandig terzijde leggen en in die zaken wordt dat ook geen (vervolg)onderzoek verricht door de politie.

Wat ik steevast mis in vergelijkingen met de politie in het buitenland is het aantal agenten afgezet tegen het aantal inwoners.

mzzl,

Frits.

• wdm

Frits,

Wat je laatste opmerking betreft dat de OM verplicht is om te vervolgen, is bij mij niet bekend, zoiets zouden ze ook in Nederland mogen instellen.

Als dit in Nederland zo ingesteld zal zijn zullen er ook zeker meer aangiftes/ getuigen komen naar de politie.

Daarnaast is de bereidheid van de burger om strafbare feiten direct te melden of als getuige op te treden sterk afgenomen. Dat draagt ook niet bij aan meer opsporingsindicatie en dus een vergrootte kans op opheldering.

Dit heeft natuurlijk te maken met het feit waar het over gaat, de mensen nemen de politie niet meer serieus op het gebied van aangifte doen.

Ik zou ook niet weten hoe het verhoudings gewijs met het aantal politie mensen op burgers.. Voorbeeld:

Nederland heeft 1 agent op 10 burgers

Duitsland heeft 5 agenten op 10 burgers

Als er dit soort verhoudingen zijn klopt dat stuk natuurlijk ook totaal niet.

• MDR

Dit zijn allemaal oude koeien die door RTL uit de sloot gehaald zijn. Het zogenaamde nog niet gepubliceerde onderzoek is al 5 jaar oud.

Zie rapport Liedenbaum, C (2003) Opheldering gezocht! Een vergelijkend onderzoek naar de verklaringen voor het verschil in ophelderingspercentage tussen Utrecht en Münster, Enschede : Universiteit Twente, Instituut voor Maatschappelijke Veiligheidsvraagstukken IPIT.

5 jaar geleden is hier al over gediscussiert en de uikomsten waren dat er een andere manier van registratie van strafbare feiten is, andere richtlijnen OM en nog vele andere zaken.

Wat goed van RTL om, als er geen nieuws meer is, zelf nieuws te maken en dat onze volksvertegenwoordigers ook aardig bij de tijd zijn en gelijk regeageren zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Alhoewel dat ook weer niets nieuws is.

• De enige echte Frits

Het verplicht stellen dat het OM gaat vervolgen zal geen effect hebben op eventuele getuigen. Het is een mentaliteitskwestie. Mensen durven niet uit angst voor repressailles (wat overigens nauwelijks voor komt) en men redeneert: “het gaat toch niet om mij”…puur egoisme dus.

mzzl,

Frits.

• wdm

Frits,

Dat zal zeker ook een rol spelen, maar wat ook een rol speelt is echt wel dat de mensen de politie niet meer serieus neemt, doordat dus inderdaad aangiftes op de grote stapel verdwijnen en de communicatie vaak zeer slecht is naar de burgers toe.

• boevenvanger

Haha Goed zeg.

Ik heb de bron even opgezocht voor je:

http://www.utwente.nl/nieuws/pers/archief/2003/cont_03-016.doc/

Inderdaad weer een hoop bla bla zonder dat men het wetenschappelijk onderzoek meeneemt in de discussie.

• Rob II

Het OM in Duitsland is verplicht om elke zaak die door de politie aangebracht wordt te vervolgen. De Duitse politie bepaalt dus zelf of er onderzoek wordt verricht.

Het Nederlandse OM mag bij elke door de politie aangebrachte zaak zelf bepalen of er wel of geen vervolging wordt ingesteld. Geen vervolging is dus een sepot.

Het Duitse OM mag dus officieel niet seponeren en moet dus elke zaak bij de rechter aangebracht worden. Officieus heeft men wel een bepaalde sepot vorm omdat ook in Duitsland het niet meer mogelijk is om elke zaak bij de rechter aan te brengen zonder de termijnen fors te overschrijden.

• - Gerard -

wdm schreef:

>

> Ik zou ook niet weten hoe het verhoudings gewijs met het

> aantal politie mensen op burgers.. Voorbeeld:

>

> Nederland heeft 1 agent op 10 burgers

> Duitsland heeft 5 agenten op 10 burgers

Is ook een moeilijk sommetje. 16 miljoen inwoners en 53.000 politieagenten. Zou zo maar 1 op de 300 kunnen zijn.