Verbeurdverklaring kenteken..Wie is dan eigenaar?

• reem

Hallo,

Ik heb een vraag aan de kenners

Een kennis van me heeft ooit een auto gehad waarvan in 2001 het kenteken verbeurd is verklaard door het O.M.

Jaren later begonnen de boetes binnen te stromen vanwege het ontbreken van apk. Boetes vanwege het niet verzekerd zijn bleven uit.

Nu heeft hij verzet ingediend en moet hij morgen voorkomen bij de kantonrechter met alle papieren betreffende de inbeslagname en verbeurdverklaring van het kenteken. Zijn advocaat zegt echter dat hij er rekening mee moet houden dat de ovj zijn gijzeling gaat vragen terwijl hij anderszijds laat weten dat de kentekenhouder eigenaar is en als zodanig verantwoordelijk. In deze de staat der Nederlanden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• DePeter

Ik vraag me af hoe die auto nog op de weg is kunnen komen?

Normaal worden die wrakken toch vernietigd dacht ik.

• Richard

Wie zegt dat het voertuig op de weg is geweest?

Die APK-controles worden digitaal gedaan, hoef je niet voor te rijden.

• DePeter

Auteur: reem (—.cable.casema.nl)

Datum: 16-03-2008 14:13

Hallo,

Ik heb een vraag aan de kenners

Een kennis van me heeft ooit een auto gehad waarvan in 2001 het kenteken verbeurd is verklaard door het O.M.

Jaren later begonnen de boetes binnen te stromen vanwege het ontbreken van apk. Boetes vanwege het niet verzekerd zijn bleven uit.

Nu heeft hij verzet ingediend en moet hij morgen voorkomen bij de kantonrechter met alle papieren betreffende de inbeslagname en verbeurdverklaring van het kenteken. Zijn advocaat zegt echter dat hij er rekening mee moet houden dat de ovj zijn gijzeling gaat vragen terwijl hij anderszijds laat weten dat de kentekenhouder eigenaar is en als zodanig verantwoordelijk. In deze de staat der Nederlanden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Jaren later enz:

• DePeter

Trouwens hoe kun je nu bekeurd worden als het kenteken is ingetrokken, tenminste verbeurd verklaard?

Als je geen eigenaar meer bent van het kenteken kan men je naar mijn mening ook niet daarvoor bekeuren! Toch?

• reem

De auto was voor het innemen v/h kenteken al gedemonteerd omdat het een wrak voor onderdelen betrof. Deze is nimmer meer op de weg gekomen.

Het kenteken werd inbeslaggenomen n.a.v. een onderzoek naar omkatpraktijken van anderen die op het zelfde terrein zaten waar mijn kennis aan zijn autootjes sleutelde. Deze werd eerst alszijnde medeverdachte opgepakt, maar toen duidelijk was dat hij niet bij de groep omkatters hoorde en net als andere onschuldige sleutelaars daar op het terrein zijn hobby had, werd hij als getuige gebruikt tegen de omkatters.

De apk-boetes kreeg hij idd via een geautomatiseerd bestand o.i.d. Dat schijnt steekproefs gewijs te gebeuren.

Waarom de boetes bij hem terecht komen na verbeurdverklaring is ons ook een raadsel.

• sijlvia

je krijgt toch een vrijwaringsbewijs??

iig rijd er iemand vrolijk rond op zijn kenteken.

• reem

Van het O.M. heeft mijn kennis geen vrijwaring gehad, behalve de documenten van inbeslagname en verbeurdverklaring.

Waarschijnlijk zal dat morgen genoeg zijn de kantonrechter ervan te overtuigen dat deze getuige slachtoffer is van kennelijk foutief handelen van anderen, het O.M. aansprakelijk is voor het niet doorgeven aan de RDW dat het betreffende kenteken vervallen verklaard moest worden en voor het psychisch leed dat hij al vanaf 2003 ondergaat. Hij heeft immers van meet af aan meerdere malen de documenten aan 't RDW, het CJIB en naar de belasting te Veendam gestuurd, de zaak-OvJ aangeschreven zonder resultaat en de boetes en wegenbelastingaanslagen c.q. aanmaningen en beslagleggingen moeten nemen voor wat ze waren. Hij vecht al vanaf 2003 met dit probleem.

• sijlvia

ik hoop idd dat het voldoende is .

mss is het met verkoop idd anders met name de afhandeling.

• Rob II

Ligt eraan waartegen hij verzet heeft aangetekend.

APK overtredingen worden afgehandeld via de Wet Mulder. Dat betekent dat de kentekenhouder, als blijkt dat er geen geldige APK is, een beschikking toegezonden krijgt.

Deze kan binnen 6 weken in beroep tegen de beschikking. Doet hij dat niet (of te laat) dan wordt de beschikking onherroepelijk en zal de boete betaald moeten worden.

Volgt er geen betaling dan wordt na 2 verhogingen van de boete de deurwaarder ingeschakeld om de boete te innen.

De deurwaarder zal een dwangbevel betekenen aan de betrokkene (i.c. de kentekenhouder).

Tegen een dwangbevel kan verzet worden aangetekend. Bij de behandeling van dit verzet wordt NIET gekeken of de beschikking wel of niet terecht is opgelegd. Bezwaar maken tegen de feitelijke overtreding had immers in een eerder stadium moeten plaats vinden.

Ik vermoed dat het hier gaat om een kentekenbewijs dat in beslag is genomen en verbeurd is verklaard.

Dat laatste komt mij wat onwaarschijnlijk voor omdat uit de posting blijkt dat betreffende kentekenhouder niet is vervolgd voor enig strafbaar feit m.b.t. omkatten. Zonder strafvervolging kan er niet verbeurd worden verklaard. Wel bestaat de mogelijkheid dat een verdachte afstand doet van een in beslaggenomen voorwerp.

Bij een kentekenbewijs zal dit vervolgens naar de RDW worden gestuurd die is immers de “eigenaar” van het kentekenbewijs.

Voor overtreding van de APK wordt ook niet de eigenaar van het kenteken(bewijs) bestraft maar de houder van het kenteken(bewijs) op het moment van de ovetreding. Zolang het betreffende kenteken niet ongeldig is verklaard zal de kentekenhouder aansprakelijk blijven.