Inhalen op een zebra of het passeren van een tram waar mensen uitstappen, gaat vanaf 1 april 240 euro kosten. Uw mobieltje vasthouden in de auto: 150 euro. Ook het flitsen wordt prijziger. Dat blijkt uit het nieuwe tariefoverzicht verkeersovertredingen van het ministerie van Justitie.
Dat de boetes met gemiddeld 20 procent omhoog gaan, werd afgelopen Prinsjesdag al aangekondigd. Nu zijn de daadwerkelijke tarieven echter bekend. De stijging is nodig om de Rijksbegroting rond te krijgen. Bij het opstellen van de begroting is men ervan uitgegaan dat de boete-opbrengst met 90 miljoen zou stijgen. Dat kan alleen wanneer de tarieven met gemiddeld 20% omhoog gaan.
De vorige verhoging dateert van 1 januari 2006. Afgelopen jaar handelde Justitie ruim 12,5 miljoen zaken af, waarvan circa 9 miljoen snelheidsovertredingen. Dat leverde de Staat ruim een half miljard euro op. De komende jaren zal het aantal verkeersovertreders die gepakt worden met nog een miljoen stijgen, is de verwachting.
Heb totaal geen moeite als ik boete zal ontvangen..eigen schuld dikke bult dan maar..maar als ik deze regel eruit haalt, dan draait mijn maag helemaal van om
* De stijging is nodig om de Rijksbegroting rond te krijgen *
Heeft dus helemaal niks met veiligheid te maken.
En als we ons nu aan de regels gaan houden moeten ze nog veel meer omhoog, het totaalbedrag zal gehaald moeten worden, en anders moeten we het op een andere manier betalen