Rijden met een gekocht rijbewijs

• toubabomigambia

Ik zou graag willen weten hoe men er hier over denkt.Het is n.l. zo dat mensen uit Afrika hier 6 maanden met hun rijbewijs mogen rijden.Men kan het daar heel makkelijk kopen.Als ze hier zijn ,kennen ze de verkeersregels niet eens en sommige kunnen niet eens lezen of schrijven.Wij moeten hier zoveel leren (theorie en autorijlessen) en dan mogen die andere zomaar de weg op.Dit vraagt toch om ongelukkenIn Gambia b.v. hebben ze een paar stoplichten en enkele borden/doorgetrokken streep en 30 km bij een school.Dus dat is zeer makkelijk.Ik heb de min. van verkeer en water gemaild,maar niets terug gehoord.Wel een keer gehoord van iemand dat dit zo in de wet staat.Dan moet het toch mogenlijk zijn om deze wet te veranderen.Hoe denken jullie daarover?

• Black Identity

Ik denk dat de rijstijl van Gambianen ook heel anders is dan de rijstijl van Nederlanders. Ook de wegen en dergelijke zijn anders dan in Nederland.

Kijk in frankrijk heb je bijvoorbeeld een punten systeem als je je rijbewijs hebt gehaald. De fransen scheuren nog al erg hard over de franse snelwegen, dus zo'n punten systeem werkt daar heel goed. Ik weet niet hoe de rijstijl in gambia is… maar ik denk niet dat je het kan vergelijken met de rijstijl hier in Nederland.

• toubabomigambia

Ze rijden daar roekeloos en hebben nergens ontzag voor.Even toeteren en een fietser moet de weg af het zand op,richting aanwijzers doen het niet of zij geven het niet aan,lampen merendeels kapot zodat je ze s,avonds niet ziet.Daarom begrijp ik niet dat ze hier 6 maanden mogen rijden op hun rijbewijs.En hierbij wens ik iedereen prettige paasdagen.

• Rob II

Tja, een en ander is wederkerig. In Gambia mag u ook maar een beperkte periode met uw Nederlandse rijbewijs rijden totdat u een Gambiaans rijbewijs moet “kopen”.

Troost u het Gambiaanse rijbewijs kan niet worden ingewisseld voor een Nederlands rijbewijs. Ze zullen daar gewoon lessen voor moeten volgen en het rijexamen moeten doen.

• ¥ Lotje ­­¥

Ooit eens in slowakaij ge weest???Hoe zit het daar met de keuringen van de auto,s ?? Ik heb daar eens een keer in een auto gezeten . Hadden ze pas zeiden ze . Pas een andere ………… De gaten zaten in de bodem . , ;)achterlicht deed het niet …. En zo de bergen in …..

• wdm

Rob II,

Klopt wat je zegt, maar in dat half jaar dat ze wel hier mogen rijden, kan er een hoop ellende veroorzaakt worden.

Dit is net zoiets als mijn eerdere topic alhier omtrent snelheidsduivel.

Dat de Denen b.v. hier zomaar 250 km kunnen rijden, en alleen een boete krijgen van 1500 euro en verder niets. Terwijl een Nederlander daarnaast zijn auto en rijbewijs nog eens kwijt raken.

De Nederlandse verkeerswetgeving zit zo krom in elkaar als ik weet niet wat.

• De enige echte Frits

Ik ken mensen die netjes rijlessen hebben gevolgd, examen hebben gedaan en die heel goed kunnen lezen en schrijven. Desondanks rijden ze toch ontzettend beroerd. Kennelijk is dat dus ook geen garantie. :-)

De politie gaat (gelukkig) niet over het wijzigen van Wetten.

Indien blijkt dat iemand onvoldoende in staat is om behoorlijk te rijden zijn er wettelijke mogelijkheden om deze persoon opnieuw te laten testen. Als dan blijkt dat men er inderdaad niets van bakt wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

En dat doet men dus achteraf. Op voorhand is dat niet mogelijk.

mzzl,

Frits.

• fj

Zeker al erg lang geleden dat je daar geweets bent?

Daar rijden ze tegenwoordig in mooiere auto's dan hier.

• Rob II

Ook een veel te hard rijdende Deen kan in Nederland zijn rijbewijs kwijt raken. Aleen heeft dat zo weinig zin. Zodra hij over de grens is mag hij weer rijden. Het rijverbod is immers alleen beperkt tot het Nederlands grondgebied. Dan kan je hem beter gelijk een boete laten betalen.

Geen gezeur met het opsturen van rijbewijzen naar Denemarken en geen gezeur met in het Deens vertaalde dagvaardingen die eerst weer betekent moeten worden in Denemarken.

Overigens bepaalt de officier van justitie de gang van zaken. Volgens de verkeerswetgeving kan elk (buitenlands) rijbewijs ingevorderd worden.

• ¥ Lotje ­­¥

2 jaar terug tegen de poolse grens aan . Dus zo lang is dat niet geleden snap niet dat ze dat daar zo toelaten . Maar in de bergen zie je ook niet veel politie ;)alles ligt daar een paar honderd km uit elkaar .ook dat . Tis niet even om de hoek gaan halen .