Agent in burgerkleding rukt op

• Oscar55

Agent in burgerkleding rukt op

van onze redactie binnenland

DEN HAAG - De politie zet in steeds meer steden permanente undercoverteams in tegen kleine criminaliteit als diefstal en drugsgebruik. De agenten surveilleren in burgerkleding in bijvoorbeeld winkelcentra en op stations. In onder meer Breda, Groningen en Amsterdam zijn dergelijke permanente teams al actief.

Binnenkort komt daar in ieder geval Apeldoorn bij. Tilburg en Nijmegen denken serieus na over de inzet van undercoveragenten, zo blijkt uit onderzoek van deze krant. In Amsterdam zet de politie al vele jaren met succes agenten in burger in tegen zakkenrollers en drugsgebruikers.

De opmars van niet-geüniformeerde agenten baart privacyexperts zorgen. Volgens hoogleraar en privacydeskundige Jan van Dijk hebben burgers er recht op te weten of de politie hen in de gaten houdt.

Ook de fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, Alexander Pechold, is gealarmeerd. ,,Dit doet mij denken aan minder democratische regimes,,, zegt hij.

Terughoudend

Pechtold roept politiekorpsen op uiterst terughoudend te zijn met het surveilleren in burger. Hij vindt het ‘absurd’ dat de politiekorpsen geen gegevens publiceren over het aantal surveillances dat agenten in burger uitvoeren.

Uit een rondgang langs diverse korpsen blijkt dat vrijwel alle korpsen met enige regelmaat ongeüniformeerd surveilleren, maar daar geen gegevens over bijhouden.

Volgens de Raad van Hoofdcommissarissen hebben burgers niets te vrezen, omdat agenten in burgerkleding altijd specifieke personen op het oog hebben en goedwillende mensen met rust laten.

BRON:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=111404

• Barbara mv Rik

Oscar55 ik kan ook de krant, of in dit geval nd.nl, lezen, maar wat is nu je vraag of wat wil je nu zeggen?

• Oscar55

De meest belachelijke zin in dit artikel vindt ik persoonlijk echt onzin.

De opmars van niet-geüniformeerde agenten baart privacyexperts zorgen. Volgens hoogleraar en privacydeskundige Jan van Dijk hebben burgers er recht op te weten of de politie hen in de gaten houdt.

Dat hele privacy gezeur moet eens afgelopen zijn. Als jij je aan de wet houdt dan hoef je je nergens zorgen om te maken. En dat de burger recht heeft om te weten dat de politie je in de gaten houdt heeft er niets mee te maken.

Wat maakt het uit of de politie in burger loopt of in uniform. De politie is er een of dat nou in uniform is of niet. Als jij je niet aan de wet houdt weet je dat je risico loopt en of je dan gepakt wordt een diender in uniform of niet lekker belangrijk had je maar moeten nadenken.

Laat die knuppels in Den Haag zich eens bezig gaan houden met belangrijke zaken en niet met dit soort onzin. Krijg steeds meer een hekel aan dat zooitje daar wat je geen criminele organisatie mag noemen.

• - Gerard -

Uitstekende ontwikkeling.

• MD

Wat is het volgende?

Moet ik dan straks met oogkleppen op in privetijd gaan shoppen?

Of krijgen agenten dan straks eigen winkelcentra?

Nog even en dan zijn we zelfs op verjaardagen niet meer welkom (scheelt wel weer ‘flits’-gezeur).

• Barbara mv Rik

Deze zin zegt al genoeg: “Volgens de Raad van Hoofdcommissarissen hebben burgers niets te vrezen, omdat agenten in burgerkleding altijd specifieke personen op het oog hebben en goedwillende mensen met rust laten.”

Draai al jaren burgerdiensten. Snap ook totaal niet waar ze zich druk om maken.

Is het nu echt zo belangrijk om die cijfertjes bij te houden?

• Oscar55

@ Zorbacop,

Daarom heb ik het artikel ook geplaatst. Vind dat ze zich hier niet me moeten bemoeien.

Lekker belangrijk om hier gegevens over bij te houden. Er zijn wel belangrijkere zaken.

• Barbara mv Rik

Dan doe je het niet goed MD. ;)

Bij mij weten ze dat ze niet met “flits”-gezeur aan moeten komen. :D

• serine

gisterochtend stap ik mijn huis uit…schrik me dood…twee kerels voor mijn huis…ieder op een motor…

ik woon aan een stille B weg van een provinciale…

een enkele keer staat daar wel eens politie tegen mijn gevel op voor het te hard rijdende verkeer…

deze mannen niet…zo op het oog…dus wat deden ze daar…zo vreemd en ook op dat tijd stip…

ze deden niks ze keken alleen….

ik kreeg er een onbehagelijk gevoel van…ben in de auto gestapt en weg gereden..met het voornemen als ze er later nog zouden staan..dat ik zou gaan vragen wat ze daar stonden te doen.

bij terug komst stonden ze er nog…er stond een agent bij…

aha de 2 heren stonden dus de hardrijders in de gaten te houden…en bleken dus in burger te zijn…gelukkig maar…

en dan ineens is het niet zo vreemd dat ze daar staan :D

• Koen Hakvoort

Alleen al om zicht op het effect en dus de eventuele meerwaarde te hebben, zouden politiekorpsen dergelijke undercoveractiviteiten moeten bijhouden. Daarnaast impliceert het inzetten van undercoverteams tegen kleine criminaliteit, dat een zwaarder middel dan voorheen wordt gebruikt. Iedereeen die politiediensten een beetje kent, weet dat er dan een zeker risico op overkill of machtsmisbruik is. Zeker nu er de laatste jaren steeds meer een Amerikaans aandoende overijverigheid tegen bijvoorbeeld drugsgebruikers zichtbaar wordt, vind ik het een goede zaak dat er nog mensen zijn die hierbij een voorbehoud maken.

De raad van Hoofdcommissarissen moet geen dooddoeners overleggen maar cijfers.