fietskar

• johan

Mag je met een brommer met een gele nummerplaat met een fietskarretje rijden? Mag dat op het fietspad of moet dat ook op de grote weg? Heb laatst iemand zien rijden met een fietskarretje achter zijn brommertje. Zijn daar regels voor?

vr.gr. johan

• Mark

Ja, daar zijn regels voor….;)

Als je in het voertuigreglementnaar afdeling 15 gaat ( artikel 5.15.2) dan zie je dat een bromfiets mag zijn voorzien van een aanhangwagen als hij aan de eisen voldoet die in die afdeling vermeld staat. Je kunt het betreffende reglement terug vinden op de navolgende site:

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=VOERTUIGREGLEMENT

In artikel 6 van het RVV kun je terug vinden wat de plaats is van de bromfiets in het verkeer. De aanhangwagen vind je ook in dit artikel terug.

http://www.tdekkers.nl/rvv.htm#art_6

Ik hoop dat ik je zo voldoende op weg geholpen heb.

• johan

Vriendelijk bedankt voor de informatie. Van de politie heb ik inmiddels vernomen dat een fietskar wel mag als zijspan van een brommer met de juiste verlichting.

vr.gr. johan.

• ¥ Lotje ­­¥

ik vind eerlijk gezegd een fietskar nog niet eens zo veilig . Of het ligt aan mij ….

• fj

Wat is er mis mee dan?

Buiten het feit dat veel brommer rijders waardeloos rijgedrag ten toon spreiden?

Achter een motor mag het ook.

• Mark

De fietskar gebruiken als zijspan van de bomfiets. Als je het al voor elkaar krijgt om die mooi in elkaar te zetten vraag ik me af of het nog aan de eisen van het voertuigregelemt zal voldoen. Een aanhanger is uiteraard iets heel anders als een zijspan (de zijspan zou dan een onderdeel zijn van de bromfiets, dus hele andere eisen als bij aanhanger)

• ¥ Lotje ­­¥

ik vind het van die wiemeldingen . wat is er mis om je kind gewoon achterop de fiets te zetten??

• johan

Volgens mij weet de politie het zelf niet eens. Dat is ook het probleem met een scootmobiel met diezel motor. Van de een moet hij op de grote weg en van de ander weer op het fietspad.

gr. johan.

• johan

Dat valt best mee als je een stevige kar hebt. En ik gebruik hem niet om kinderen mee te vervoeren:)

• johan

In z.o.azie zie je ze heel veel als zijspan, niks mis mee. Maar een trekkar is natuurlijk handiger om af te koppelen.