Motor parkeren

  • Remie

    Ik snap er nog maar weinig van.

    Je hebt een motor, deze moet je volgens de theorie in een parkeervak voor motorvoertuigen plaatsten. Als je dit doet wordt er gezegd dat je dat op de stoep moet doen.

    Wie kan me uitleggen wat nu gebruikelijk is en wat het beste is. Bij ons is de stoep zeker 2 meter breed en dus zou die daar zonder hinder kunnen staan. maar ik hou me graag aan de regeltjes dus parkeer ik hem in een vak (tot grote ergenis van mijn buren).

    Wie verteld me hoe het zit.

    Grtz Remie

  • ¥ Lotje ­­¥

    Voor het parkeren van een motorfiets gelden ongeveer dezelfde regels als voor een personenwagen.

    Een motorfiets moet geparkeerd worden:

    op de rijbaan;

    evenwijdig met de rand van de rijbaan;

    in één enkele rij.

    http://www.uitweg.be/nummer-37/uitweg37_07b.html

  • Barbara mv Rik

    Lotje je hebt een link uit Belgie gebruikt :?

    Ben al jaren motor rijder en parkeer deze dagelijks gewoon op het trottoir.

    Dit is toegestaan tenzij dit specifiek (in sommige plaatsen en landen staat dat duidelijk aangegeven) is aan aangegeven.

    Je moet alleen rekening ermee houden dat hij niet ernstig in de weg staat voor bijvb; voetgangers, rolstoelgebruikers, mensen met kinderwagen etc.

    Er zijn al zo weinig parkeerplaatsen in NL en als daar dan een motor op geplaatst wordt, dan worden daar sommigen niet vrolijk van.

    En nu maar afwachten wanneer men weer met de wetboeken gaat smijten :D

  • ¥ Lotje ­­¥

    Volgens mij moet dat hier in Nederland ook zo . Maar ik denk ook , als de motor op de stoep zou staan en niemand last van heb dat , dat misschien ook wel mag . Misschien een politie in de zaal die het kan verwittige ??? :D

  • MofkaP

    Formeel parkeer je de motor aan de rand van de rijbaan of in het parkeervak.

    Bij betaald parkeren moet je zelfs een bonnetje kopen, Hoe je dat bonnetje dan vervolgens duidelijk zichtbaar achter je voorruit moet leggen, daar wordt voor het gemak geen antwoord opgegeven. Enige uitzondering is dat je in een blauwe zone geen parkeerkaart hoeft te plaatsen.

    Parkeren op de stoep wordt op veel plaatsen gedoogd.

    Eigenlijk kan ik beter zeggen: WERD gedoogd.

    Met de bevoegdheidsuitbreiding van parkeer- en stadswachten om een bonnetje uit te schrijven voor eenvoudige overtredingen bij stilstaande voertuigen, bereiken mij steeds meer gevallen dat er is bekeurd voor parkeren met de motor op de stoep. Sommige politieagenten zijn er ook niet vies van om daarvoor een bonnetje van 60 euro uit te schrijven.

    Bij de rechter haal je bakzeil, want wet is wet en geld moet rollen (richting staatskas).

    In België is het sinds vorig jaar toegestaan de motor op de stoep te parkeren, mits het geen hinder of gevaar veroorzaakt.

    Verscheidene motororganisaties hebben Den Haag verzocht eenzelfde regeling in Nederland in te voeren. Tot nog toe tevergeefs.

    Integendeel. Sinds 1 april is het ook niet meer toegestaan je aanhangwagentje op de stoep te plaatsen. Dat moet aan de rand van de rijbaan of in het parkeervak.

  • inktjunkie

    wie is er dan verantwoordelijk voor de schade die een automobilist maakt doordat hij “denkt ”dat er een plaatsje vrij is en mijn motor ondersteboven rijd ?????

    greeeeetz ikke

  • Barbara mv Rik

    Kan je deze vraag nu echt niet zelf beantwoorden :?

    Rijdend voertuig + stilstaand (geparkeerd) voertuig…..

  • Charlie

    Eeehmmmmm…….. :D:D

  • maria

    Vorzover ik weet mag een motorfiets niet op een trottoir geparkeerd worden, maar wordt het door de vingers gezien.Maar ik zie niet in waarom een motorfiets niet op een parkeervak zou kunnen staan en daarvoor ook parkeergeld betalen.Rijdend hebben ze ook dezelfde rechten en plichten.Auto's hebben inderdaad een voorruit waarachter je dat parkeerbonnetje kunt leggen.Laten de motorfietsenfabrikanten er dan maar iets op verzinnen, bv een of ander doorzichtig afneembaar kapje op de lamp.Trottoirs worden steeds smaller en winkeliers gaan steeds meer plaats innemen met hun uitstallingen.Bovendien staan her en der fietsen waar je ook maar moet langs laveren. Om maar niet te spreken van fietsers die het trottoir gebruiken als fietspad.En dat is niet voor iedere voetganger even gemakkelijk!

    Maria

  • fj

    Er werd geen politieke inschatting gevraagd? lid van de sp (: ??