Sanctie geen geldige papieren?

• Richard

Hallo,

Ik kreeg van iemand de volgende vraag maar kon er geen antwoord op geven.

Kunnen jullie me aan een antwoord helpen?

Wat is de sanctie als iemand op een vrachtwagen rijdt zónder chauffeursdiploma en zónder ADR papieren?

Werkgever zegt verantwoording te dragen maar dat pleit m.i. de chauffeur niet vrij.

Wie weet het zeker?

Alvast bedankt voor de moeite. ;)

• 530

De sanctie weet ik niet precies maar reken op minimaal 2000 euro, maar wat nog belangrijker is als je betrokken bent bij een aanrijding dan keert de verzekering niet uit. Sterker hij verhaalt het op de bestuurder. Zowel werkgever als werknemer zijn aansprakelijk.

Dus niet doen. Ook als je gecontroleerd wordt dan dient de overtreding te worden opgehouden. Dus einde rit. Ook kan het bedrijf zijn vergunning kwijt raken. Het is dus een ernstige overtreding.

• Rob II

De boetes voor deze feiten zijn niet mals en tevens zal de chauffeur bij een controle niet verder mogen rijden tot er een chauffeur aanwezig is die wel de vereiste papieren heeft.

In het buitenland betekent dit soort overtredingen ook dat je direct moet betalen.

• Lans

Doe het aub NIET!

Zoals al eerder werd verteld, de bestuurder is en blijft verantwoordelijk. Wettelijk gezien. Stel er zou iets gebeuren, en dan doel ik niet op de boete, dan kan de werkgever wel alle verantwoording op zich willen nemen, hoe graag hij dat ook zou willen, gaat niet op. Justitie zal jou ten alle tijden als verantwoordelijke aanmerken.

Je moet er toch niet aan denken dat je een ongeval veroorzaakt of alleen al bij betrokken bent, buiten het leed wat je een ander aandoet, je de rest van je leven kan gaan afbetalen? Verzekering keert in het geval van een onbekwame bestuurder geen bal uit.

Veel wijsheid toegewenst! ;-)

Groetjes, Lans

• fj

Jullie verwarren even iets.

Er is een verschil tussen rijden zonder rijbewijs en rijden zonder een beroepsdiploma.

• 530

klopt aleen in de voorwaarden van de verzekering staat vermeld dat de bestuurder aan de voorwaarden moet voldoen. Dat doet hij dus niet.

• fj

In welke verzekering staat dat?

• 530

moet je je polisvoorwaarden maar eens goed lezen

• Richard

Okee, het is absoluut af te raden.

Was me al duidelijk en zie het hier bevestigd, bedankt voor de antwoorden tot nu toe. :)

Maar is eea ook nog in de wet terug te vinden? (tuurlijk wel maar ik weet niet waar…)

• fj

Daar staat niks over papieren voor beroepsopleidingen.

Die zijn namelijk voor het mogen besturen van het voertuig niet van belang.

Ik mag prive een trekker oplegger huren en zonder chauffeursdiploma naar spanje rijden.

Ook heeft dat diploma in de verdere eu geen enkele waarde.Bestaat het niet eens.

een chauffeursdiploma is een eis die aan een beroep is gekoppelt. Niet aan de rijvaardigheid.