Oudste crimineel

• wdm

Hoi iedereen,

Weten jullie toevallig wat de oudste dader is die ooit is opgepakt door de politie?

Dit naar aanleiding van dit stukje op nu.nl:

http://www.nu.nl/news/1550436/122/Politie_pakt_79-jarige_fietsendief_op.html

79 jaar vind ik al behoorlijk oud voor dit soort acties.

Nu nog maar eens een vraag, weten jullie ook wat de jongste dader is die opgepakt is?

Ook al zijn ze niet veroordeeld, toch vind ik het wel leuk om eens te weten hoe oud je kunt zijn om opgepakt te kunnen worden, of hoe jong je kunt zijn om opgepakt te kunnen worden.

• - Gerard -

Hoe jong? Onder de 12 jaar kan de politie niet zoveel of het moet echt om ernstige zaken gaan.

Dus eh …… hooguit een bekertje warme chocolade melk in het politiebureau en een briefje mee van de spreekwoordelijke bromsnor naar pappa en mama …..

• wdm

o.k. Gerard, bedankt voor antwoord. Is er toevallig ook een leeftijdsgrens qua ouderdom dat men opgepakt mag worden ?

Maar wil toch wel eens weten of er toch nog wel eens mensen onder de 12 opgepakt zijn.

• Remia

Iedereen kan worden aangehouden. Strafrechtelijk gevolg is weliswaar niet mogelijk bij kinderen onder de twaalf, maar wel civiel, via ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen.

• De enige echte Frits

Een kind van bv. 10 kan gewoon aangehouden worden hoor, Gerard. Ik heb er wel eens 1 van 7 jaar oud aangehouden. Die had met 3 oudere vriendjes met een mes een kind van 13 beroofd. En de 7-jarige had daar dapper aan mee gedaan en een leidersrol vervuld. Het zijn wel uitzonderingen, dat wel. Maar ook op een kind van 7 mag je al je bevoegdheden gebruiken.

Het kind onder de 12 jaar kan alleen niet strafrechtelijk vervolgd worden.

Althans, nu nog niet. Er gaan steeds meer stemmen op om de grens van 12 naar beneden bij te gaan stellen. Kinderen plegen op zeer jonge leeftijd steeds vaker flink zware misdrijven.

mzzl,

Frits.

• wdm

Klopt helemaal Frits dat de leeftijdsgrens jammer genoeg zwaar naar beneden gaat van de criminaliteit.

Maar weten jullie ook wat de oudste dader is die ooit is opgepakt in Nederland?

• - Gerard -

De enige echte Frits schreef:

>

> Een kind van bv. 10 kan gewoon aangehouden worden hoor,

> Gerard.

Weet ik, maar vervolgens, behoudens de meer ernstige zaken, kun je er niet zoveel mee. Traject bureau Halt o.i.d.

• De enige echte Frits

Doorgaans volgt er bij een 12-minner een zogenaamde STOP reactie. Dat is inderdaad een soort HALT.

mzzl,

Frits.

• Remia

Alleen dan met volledige toestemming van de wettelijke vertegenwoordigers. Als zij geen toestemming geven gebeurt er niets

• wdm

Dus stel je voor:

Een 7 jarige pleegt een moord, ouders geven geen toestemming om het kind te laten behandelen b.v. dan gebeurd er dus helemaal niets dan moet hij weer vrijgelaten worden door de politie ?

Maar heb nog geen antwoord wat de oudste crimineel is?