De regiopolitie IJsselland is gestart met een proef op de A28 bij Zwolle. Rijkswaterstaat heeft dat traject volhangen met camera's en als je goed oplet valt je op dat sommige camera's op de IJsselbrug op De IJssel gericht staan. Wat hebben ze het toch druk in die controlekamer. Maar goed.
Onderzocht gaat worden of deze ‘opsporingsmethode’ eigenlijk wel mag.
Het College Bescherming Persoonsgegevens denkt van niet maar gaat het onderzoeken. Een jurist van een bekend advocatenkantoor uit het Noorden van het land weet het nu al zeker: het mag niet.
Ikzelf denk dat het wel mag. Volgens mij heb ik ooit gehoord dat er zo'n 70.000 voertuigen per dag deze weg gebruiken dus van een inbreuk op de privacy kan moeilijk sprake zijn als alleen de kentekens worden geregistreerd. Of ze moeten natuurlijk het smoelwerk van de bestuurder ook vastleggen op de gevoelige HD.
Hoe dan ook, ik kan, wanneer het alleen kentekens betreft, natuurlijk ook in de auto van mijn buurman rijden en veel bedrijven sturen chauffeurs in een beschikbare auto op pad.
Blijft dus een ‘gezocht’ kenteken over waar de lokale hermandad iets mee kan. Immers; 70.000 voertuigen per dag maakt 210.000 voertuigen en slechts 3 dagen de tijd om alles te bekijken als het niet om de kentekens is te doen maar om iedereen vast te leggen die deze weg gebruikt.
Durft iemand nu al een gokje te wagen wat de uitkomst gaat zijn?
Ik zeg: het mag gewoon.