Nee, als “gewone” burger doe je dat niet. De geweldsmonopolie ligt bij de politie.
Punt.
En ja, het is erg als je je gaat bemoeien met een aanhouding. Vriend of geen vriend. Ze houden niet iemand aan voor zweetvoeten. Als jij dan het onfatsoen hebt om zelfs mogelijk met geweld een aanhouding te voorkomen moet je maar eens jezelf achter de oren krabbelen waar je mee bezig bent.
In zo'n geval heb je gewoon te luisteren naar wat de politie tegen jou zegt. Luister je hierna, bemoei je je er verder niet mee, dan is er uiteindelijk ook geen geweld van toepassing. Je realiseert je klaarblijkelijk niet dat je zelf de oorzaak bent van het eventuele geweld. Let wel, ik zeg niet dat je het er niet eens mee hoeft te zijn, absoluut niet. Maar daar uit je op een fatsoenlijke manier.
Ik kom het regelmatig tegen, in het horeca gebied. Vent trapt even een spiegel van een auto. Bij het weglopen komt hij wat vriendjes tegen die niets van de vernieling hebben gezien. Wij houden die verdachte aan, meteen 5 van die vriendjes er omheen die zich ermee gaan bemoeien, vaak nog een slok op ook: “Wat doen jullie nu, hij heeft niets gedaan” tot en met “Laat hem los” en zelfs dat ze ons in de nek springen en beledigen. Hallo! We houden hem aan omdat iemand nu schade heeft door zijn dronken vernielzuchtige gedrag.
Als ik dan belemmerd wordt door “vriendjes”. Dan krijgen ze van mij duidelijk te horen dat ze zich er NIET mee moeten bemoeien, blijven ze dat wel doen en belemmeren ze mijn werk, dan houd ik ze of aan, of als het te massaal is, kunnen ze een tik verwachten.
Ik laat me @!#$ niet mijn werk belemmeren door een paar van die snotapen die met hun dronken kop denken het even voor het zeggen te hebben, kom op zeg!
Ik hoop oprecht dat jij niet onder die categorie valt Black Identity!