ja dat heeft ie wel…
ben nog bij de huis arts geweest met hem…de vellen dikke pakken van zijn hand af…een hoofdwond…dikke knie…zijkant blauw…
zijn hand is schoon gemaakt en verbonden…zijn hoofd tja hij is wat duizelig…(nog steeds na een paar maanden) zijn knie hebben ze naar gekeken maar moest overgaan met rust…en zijn zij…tja is gewoon genezen maar zag goed blauw.
een wijze les…is wat ik ervan kon maken…en ook de huis arts melde hem even dat het niet zon slimme zet was van hem
hij bleef ook niet staan toen ze hem hadden…hij scheen net een paling te zijn…
zijn verklaring…? natuurlijk wilde ik mij niet laten pakken…want dan kwam jij erachter…
te begrijpen…hij heeft geen draai om zijn oren gehad van mij maar ik was woest…hij had al genoeg gehad…maar anders …..
(tuurlijk schrik je als moeder als je beseft dat iemand anders je kind slaat en ze hem dood hadden kunnen slaan…door een verkeerde schop of klap…maar dat hoeft zoonlief niet te weten)
en opvoeden? dat doe je samen…
hij weet nu ook dat als moeder het niet ziet je je eigen ook moet gedragen…en dat de buitenwereld iets anders met je om gaat dan je moeder…
betere les kon hij niet krijgen.
op kleintjes moet je goed passen…maar op je pubers misschien nog wel beter…helaas lopen veel mensen daaraan voorbij.
pubers worden door iedereen opgevoed….de leraar de politie de stage plaats de ouders van een vriendje…de buurman…zomaar iemand op straat…
opvoeden doe je samen.
als ik een kind van een anders iets zie doen of iets hoor zeggen wat niet kan…zal ik dat ook om proberen te buigen….of er iets van zeggen…
want die generatie…zorgt later weer voor ons…is misschien de aankomende agent of dokter….en misschien wel onze buurman.