Onbegrijpelijke instelling.

• Gelezen op chauffeursforum.nl:

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?t=12398

Politie buiten dienst-tijd…….

——————————————————————————–

Afgelopen week rij ik over de A27 van Utrecht richting Breda.

Het was een uurtje of 4 in de middag,en we weten allemaal dat die weg dan een drama is qua files,maar ja.

Opeens zie ik de trailer vóór me heel snel,heel dichtbij komen.Wat blijkt:de remlichten op de trailer deden het niet (op de trekker wél).

Omdat het een “rollende” file was,en de chauffeur in kwestie waarschijnlijk geen 27mc aan boord had,kon ik de chauffeur niet waarschuwen.

Opeens zie ik naast me,in een Peus 307,een agent zitten.Ik denk:“mooi,die zijn ervoor”.

Ik toeteren en ja hoor,ik had de aandacht van de agent.Hij schuift zijn raam open en ik vertel hem dat de trailer vóór me geen werkende remlichten had,en dat dat gevaarlijke situaties op kan leveren en vervolgens het verzoek,of HIJ de chauffeur kon waarschuwen en evt naar de kant dirigeren om het te repareren.

Kijkt hij me aan,neemt een trekje van zijn peuk,en zegt bloedserieus (en ik citeer!):“sorry,ben buiten diensttijd”,en hij doet zijn raamje weer dicht en dat was einde discussie.

Even later ging de combinatie bij een benzinepomp aan de kant,en heb ik alsnog de chauffeur gewaarschuwd en hebben we samen,met een bakkie erbij,de verlichting gerepareerd .

Is dit de instelling van de Nederlandse Politie??

Dit soort gedrag en deze opmerking van een politiebeambte is voor mij onbegrijpelijk , hier hadden doden door kunnen vallen.

Dit zal het imago goed doen zeg!!!! , (met de kliklijn in het achterhoofd).

• MofkaP

Iedere medaille heeft een keerzijde.

Als iemand een “l*llige” bekeuring krijgt van een agent buiten zijn reguliere diensttijd dan zijn de verwensingen en de verwijzingen naar de periode ‘40-’45 niet van de lucht.

• Gman

Enkele weken geleden op een zondagmiddag was mijn zoontje van 4 opeens een beetje grieperig en klaagde over keelpijn. Dus ik op zondag middag naar mijn huisarts, nadat ik aangebeld had en mijn huisarts de deur open had gedaan heb ik hem verteld waarom ik even langs kwam. Vervolgens kreeg ik van die goede man te horen dat hij “eindelijk eens” een vrij weekend had en verzocht mij om naar de dienstdoende huisarts te gaan.

Nu ben ik daar al eens eerder geweest en weet uit ervaring dat de wachttijd soms erg lang kan zijn. Om ervoor te zorgen dat ik en mijn jongen daar geen honger zouden krijgen ben ik toch maar even langs de plaatselijke supermark gereden. Nu weet ik dat deze op zondag nooit open is , maar dat moet geen probleem zijn wat de eigenaar woont boven de winkel, gewoon een kwestie van even aanbellen. Nadat de goede man naar beneden kwam vroeg ik aan hem of hij voor mij even de nieuwe revue , een Donald Duck , twee zaken chips en een fles cola wilde pakken. Ik denk dat de goede man op het moment dat ik aanbelde net ruzie met zijn vrouw had, want ik zag hem de deur hard dicht gooien en hoorde hoe hij vloekend naar boven liep.

Intussen belde mijn vrouw op die op bezoek bij haar ouders was en ik vertelde wat er met onze zoon aan de hand was. Ik kreeg toen te horen dat ik hem maar een kinder-paracetamol moest geven en naar bed moest brengen. Dus ik naar huis en thuis kon ik zo een , twee , drie die stomme pillen niet vinden. Nu weet ik dat de apotheek op zondag gesloten is maar ik weet ook dat die best man Janssen heet na wat janssens uit het telefoonboek gebeld te hebben kreeg ik apotheker Janssen aan de lijn en verzocht hem om een doosje kinder-paracetamol. Kreeg ik van die beste man te horen dat hij niet aan het werk maar thuis was en dat de apotheek gesloten was. Nu ben ik helemaal niet moeilijk en heb vervolgens tegen de apotheker gezegd dat ik er geen probleem mee had als het wat langer zou duren, omdat ik toch de hele middag thuis moest blijven. Waarschijnlijk heeft de beste man geen TOMTOM want tot op heden heeft hij mijn adres nog niet weten te vinden.

Nu even terug komen op de politieman uit het verhaal…………… Ik ben ook van mening dat het werkelijk belachelijk is dat de politieman zich op zijn vrije tijd durft te beroepen .

• Moos

Of met andere woorden; huisartsen, supermarkt eigenaars, apothekers en noem maar op hebben geen recht op vrije tijd.

Stel nou dat dit wekelijks gebeurt als dienstverlener, dan heb je dus INDERDAAD, nooit een vrij weekend.

Ik snap de frustratie, maar soms moet men als mens zijnde ook gewoon NEE zeggen. Ik bel de postbode ook niet wakker als ik op zondag op een brief zit te wachten.

• Dennis

Moos, volgens mij ontgaat jou het cynisme in de reactie van Gman. Want volgens mij bedoelt hij het als zodanig. Moet de TS mij maar eens uitleggen hoe je met een onherkenbare privé auto een vrachtauto aan de kant wilt krijgen.

• Lans

Als eerste geweldig die posting van Moos.

Ten tweede, ik vind het niet van toepassing. Dit gaat om ernstig gevaar.(tenminste als het ècht zo is als de schrijver van dat forum doet voorkomen.) Wat nu als die vrachtwagen niet was gestopt en 10 km verder klapt er wel iemand onder?

Als diender heb je ook in je vrije tijd verantwoordelijkheid. Je hoeft echt niet 24 u de diender uit te hangen maar doe op zijn minst iets! Met jouw eigen auto even die vrachtwagen dirigeren, gaat lastig. Maar bel even ofzo. Afdoen van “niet in dienst” is erg slap, ga dan niet in uniform in je auto zitten.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het geen diender is maar iemand van parkeer, van 0900-8844 die ook allemaal het politieuniform dragen, in mijn regio mogen ze dat dus absoluut niet in prive tijd dragen, maarja, altijd wanna-bee's.

Maar samenvattend, nee, ik vind niet dat als je echt diender bent, je dit soort zaken kan afdoen alszijnde “niet in dienst”.

Dit is niet lastigvallen maar gewoon een beroep doen op jouw kennis om een situatie onder controle te krijgen. Een dokter loopt ook niet voorbij als iemand voor hem een hartaanval krijgt. Toch?

• Moos

Het kan natuurlijk ook zijn dat het geen diender is maar iemand van parkeer, van 0900-8844 die ook allemaal het politieuniform dragen, in mijn regio mogen ze dat dus absoluut niet in prive tijd dragen, maarja, altijd wanna-bee's.

“Ook hier reikt je kennis niet erg ver Lans…. Er is een degelijk verschil tussen mensen van 0900-8844 en van parkeren”.

• - Gerard -

Wat een diep triest jank verhaal Gman.

En Gé, dat deze agent alleen in werktijd gevaar voor overige weggebruikers kan waarnemen, wil niet zeggen dat alle politieagenten zo reageren.

• Lans

Waar reikt íe nog meer niet ver dan??

Je leest niet. Het kan ook iemand van OF parkeer zijn OF van 0900-8844. In veel regio's dragen die hetzelfde overhemd als de politie. Alleen de rangonderscheidingstekens zijn anders.

• Lans

Ps in mijn vorige posting doelde ik op de topic van Gman.