Mond voorbij praten

• pieter

Ik heb een vraag: in het verre verleden ben ik nogal eens op het politiebureau terecht gekomen, en soms mocht ik een nachtje blijven slapen. Daar ik een alcoholprobleem had, gingen die nachten altijd wel snel voorbij, en de volgende morgen na het afleggen van een verklaring en het in ontvangst nemen van een boete kon ik dan weer gaan. Ook ben ik wel eens voor vernieling van ruiten aangehouden. Gelukkig heb ik mijn alcoholprobleem overwonnen en sta ik nu 3 jaar droog. Maar nu het volgende: een familielid van mij, waarmee ik op slechte voet sta, werkt op hetzelfde politiebureau, en heeft in die tijd alle “bakkies” die ik met de politie heb gehad naar mijn vader doorgespeeld, alle maar dan ook werkelijk alle akkefietjes die ik met de politie heb gehad, is mijn vader te ore gekomen. Toen begreep ik nog niet wat het motief was van dit doorvertellen, nu weet ik het wel, en het was niet omdat gehoopt werd dat pa met mij zou gaan praten, maar er zat een heel andere reden achter, waar wil ik verder niet op wil ingaan, maar het komt er op neer dat het de bedoeling was mijn vader en mij nog verder uit elkaar te spelen.

Mijn vraag: Mag dit zomaar? heeft een politieagent niet een zwijgplicht, ook al gaat het in dit geval om mijn vader.

Groet,

Pieter

• Dennis

Ja en nee. Wanneer je minderjarig bent is de politie verplicht de ouder/verzorger in kennis te stellen. Wanneer je echter meerderjarig bent geldt die verplichting niet en is het ongevraagd doorgeven van informatie over jou, op z'n minst lakbaar. Via de klachtenprocedure van het betreffende korps, kun je daar iets mee doen. Kijk daarvoor op hun website.

• pieter

Hoi Dennis,

Dank je voor het snelle antwoord. Ik ben niet minderjarig, al heel lang niet meer :)

Verder heb ik ook geen verantwoording aan mijn vader af te leggen, nadat hij 20 jaar geleden van mijn moeder ging scheiden, is het contact verslechterd.

Groeten,

Pieter

• Dennis

Dan verwijs ik je naar de rest van mijn reactie. Succes.

• Lans

Hoi Pieter,

Zeker zoals Dennis vertelde, een klacht indienen danwel contact opnemen met de betreffende districschef en leg hem uit wat je gehoord hebt.

Er zal dan een onderzoek ingesteld worden waarbij die collega betrokken zal worden.

Mocht het inderdaad zo zijn dat hij zijn mond voorbij heeft gepraat en de politieregisters doorom heeft geraadpleegd om zo info over jou te verkrijgen, heeft hij echt een probleem. En terecht.

Succes iig.

Gr. Lans

• Black Identity

Je kan inderdaad een klacht in dienen je zal een brief thuis krijgen en binnen 2 weken krijg je uitsluitsel er over. Over mijn persoonlijke ervaring wat betreft de klachtenprocedure zal ik maar niet gaan uitwijden, want ik wacht nog steeds op de uitspraak.

• maria

Vrijwel iedereen die in zijn beroep met mensen in aanraking komt, heeft de neiging met anderen te kletsen over zijn ervaringen.Niet iedereen doet het, maar het gebeurt toch heel veel.Je wordt er zelf zo interessant van als je “iets”te vertellen hebt! Artsen, verpleegkundigen en ook politiemensen doen het onderling, maar ook worden vaak dingen die ze in hun werk beleefd hebben, thuis aan tafel, in bed of aan de borreltafel doorgegeven.

Het is goed dat men er voortdurend op gewezen wordt dat dit niet mag.Daarom kun je het beste een klacht indienen wanneer je zoiets merkt, in de hoop dat tot de kletskous doordringt dat dit niet mag..En ook is het verstandig als beroepbeoefenaars jou iets vertellen wat tot het beroepsgeheim hoort, daar afwijzend op te reageren.

Maria

• ¥ Lotje ­­¥

Hoi

Als je minderjarig ben/ was dan wel , anders(ouder) is het beroepsgeheim . Maar Dennis heb het al mooi verwoord .

Groet, Lotje

• an

ik ook, nog niets gehoord na dik een half jaar.

• Black Identity

Ik ga maar eens bellen morgen want de 2 weken van mij zijn al dik voorbij.

Ik heb wel een telefoonnummer gekregen van het Juridisch Loket tevens is mijn advocaat er ook al mee bezig. Volgens mij word er met klachten gewoon niets gedaan