Poging tot doodslag en politie doet niets onbegrijpelijk.

• Bewoner van heerlen

Gisteren 19-05-2008 zijn mijn moeder en ik ernstig bedreigd door onze buren. Er is totaal geen sprake van uitdaging of wat dan ook in die richting,

mijn moeder was gaan wandelen met onze hond en kwam terug via het pad in de achtertuin, ze deed onze hond het tuigje af alvorens ze door de poort naar binnen komt,

nog voordat ze naar binnen kon gaan kwam de buurman met een ijzeren stalen paal op haar af gerend, ze zou hebben staan gluren wat belachelijk is natuurlijk,

mijn moeder rent vervolgens de tuin in en sluit de poort af, ze brengt onze hond naar binnen en gaat terug de tuin in,

want de buurman stond als tekeer te gaan in de tuin, nog steeds met die ijzeren paal in de hand, hij duwt tegen de schutting aan,

ik hoorde het lawaai en ik ga naar buiten, ik stap op het bankje dat bij ons in de tuin staat en ik zie dat buurman een bijna 2 meter lange paal in de handen heeft,

ik probeer hem te kalmeren met "waarom moet dit toch, laat ons toch met rust, doe eens rustig, wat niet baat, eerst probeert hij me met zijn tafel tuinstel te raken,

en vervolgens met de paal, als ik me niet gebukt had dan had ik deze recht in mijn gezicht gekregen, gevolg van mijn bukactie is is dat hij onze schutting

raakt met deze paal en de schutting is vernield, in 2en gebroken. We hebben op deze actie de politie gebeld die na ongeveer 30 minuten aanwezig was,

aangezien er al langer een conflict bestaat zei meneer van de politie keihard na met de buren gesproken te hebben dat hij er helemaal niets aan gaat doen,

dit kan toch niet? We moesten zelfs rekening met de buren houden omdat buurvrouw blijkbaar een kind pas heeft gekregen en deden we dat niet dan kregen we met hem te maken,

dit is een regelrechte bedreiging van deze politieman. Dit conflict is ontstaan 2.5 jaar geleden, wij waren op vakantie en kwamen terug,

en onze buren hadden toen zonder overleg de erfafscheiding verplaatst in hun voordeel, vervolgens heeft men tegen onze coniferen een schutting geplaatst,

met als resultaat dat aan een kant de bomen totaal vernield zijn. Hier is een rechtszaak voor geweest tegen onze woningstichting, wat niet heeft mogen baten,

we kregen te horen, maar mevrouw wat wilt u met dat stukje grond toch ook doen!!!!!! kortom we willen graag hulp en advies, we voelen ons bedreigd, geïntimideerd,

ik durf niet naar mijn werk te gaan in de angst dat mijn moeder of hond iets overkomt.

Ik zou graag uw mening willen horen, dit is toch niet normaal?

Alvast bedankt voor de reacties.

• Barbara mv Rik

Het enige advies dat ik kan geven is contact opnemen met de buurtagent/buurtregiseur/wijkagent of hoe dat bij jullie heet.

En deze zaak bij hem voor leggen. Ik weet niet of in jullie regio buurtbemiddeling is. In Rotterdam wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt. Vooral bij burenruzies/conflicten.

“dit is een regelrechte bedreiging van deze politieman” is volgens mij een tikfout, want anders snap ik je niet.

• an

Doe in ieder geval aangifte van bedreiging, dan bouw je een dossier op.

• Nathan123

Het advies van An vind ik wat te kort door de bocht. “Aangifte doen, want dan bouw je dossier op”, slaat nergens op. “Meldingen” maak je om dossier op te bouwen, “aangifte” doe je, om de politie te verzoeken onderzoek te doen en justitie om strafrechtelijke vervolging in te stellen. Daar zit dus verschil in.

Zou in eerste instantie doen wat Zorbacop geadviseerd heeft. Vraag naar je wijkagent/buurtregisseur en leg 't probleem voor. Vraag hem om advies, wat te doen. Als ik tussen de regels door lees, dan lijkt het mij dat jullie al langer in onmin met elkaar leven. Aangifte doen kan helpen, maar kan er ook voor zorgen dat jullie nog verder in conflict met elkaar raken. Ik ken u, de buren en uw situatie natuurlijk niet, maar dat is wel iets om over na te denken.

Nogmaals, mijn advies: Bel de wijkagent/buurtregisseur en vraag om advies.

Wat ook kan is de woningstichting inschakelen, als het om huurwoningen gaat.

• Rob II

U kunt alsnog naar het bureau gaan om aangifte op te laten nemen. Poging doodslag vindt wat ver gezocht maar poging zware mishandeling lijkt mij eerde de eg om te gaan.

Mocht men an het bureau ook weigeren dan kunt u de hoofdofficier van justitie vragen om te bevelen dat de politie alsnog de aangift opneemt en over het gedragb\ van de politie kunt klagen bij de korpsbeheerder en uiteindelijk de Ombudsman.

• ¥ Lotje ­­¥

Ik denk , ook al geef je het aan weer aan politie of wat dan ook . Dat je toch met een wrange smaak daar woont. Verhuizing is misschien een optie .

• HankH

Dit soort slepende burenconflicten waarbij beschuldigingen, bedreigingen en modder gooien over en weer gaan zijn vrijwel zelden op te lossen, ook niet met hulp van een wijkagent. Vaak geldt uiteindelijk het recht van de sterkste/gemeenste/brutaalste/koppigste. Alleen bij (een serie van) ernstige incidenten zal een rechter danwel een woningcommissie kunnen besluiten dat een der partijen moet verhuizen. Dit geldt dan voor huurwoningen, bij eigen woningen is het nog lastiger om iemand verplicht zijn woning uit te zetten.

U kunt 3 dingen doen. 1e: Nog asocialer worden dan uw buurman in de hoop hem weg te jagen danwel zich koest te laten houden. 2e: uzelf volledig rustig houden en uw buurman hardnekkig negeren. Meestal houdt het vanzelf op. 3e: Als 1 en 2 niet lukt zit er maar 1 ding op: verhuizen.

Sterkte.

• - Gerard -

Camera's ophangen en de beelden vastleggen.

• serine

klinkt een beetje stom maar

je had niet moeten bukken…(in princiepe….) want dan had je pas een poot gehad om op te staan denk ik.(in dit geval waarschijnlijk geen hoofd meer)

maar zo werkt het wel…het lijkt wel of je pas bij bloed aangifte kan doen.

(voor de gewone burger als ik)

alleen heb ik een vermoeden dat er wel een voor verhaaldje aan zit misschien van eerdere dagen of weken daarvoor?

• Rob II

Aangifte doen kan altijd. Je kan echter niet altijd verlangen dat de politie ook direct actie onderneemt en de kennelijke verdachte direct aanhoudt.

Afhankelijk van de omstandigheden kan de politie besluiten om een verdachte niet direct aan te houden maar een en ander op een minder voor betrokken partijen bezwarende methode af te handelen.