WID in eigen huis

• Remia

Hallo allemaal,

Ik heb er al eerder mee te maken gehad en vandaag lees ik het weer. Krakers zijn van mening dat zij geen ID hoeven te tonen indien zij in “hun eigen woning” zijn.

Ik ben van mening dat ook (juist!) een kraker zich gewoon dient te legitimeren indien daar een reden voor is.

Het is goed mogelijk dat ik een uitvoeringsbesluit of een regeling heb gemist, maar is onderstaande mogelijk?

“Kraker belt in de nachtelijke uren 0900-8844 met het verzoek aan de politie de leegstand van een pand te komen controleren en bepaalde papieren te overhandigen aan de agenten. Agenten komen ter plaatse en treffen daar diverse krakers in het pand. Kan dan aan deze mensen worden gevraagd zich te legitimeren? En indien ze hier niet aan kunnen voldoen, kunnen deze mensen dan worden aangehouden?”

• Rob

Wat heeft de WID = Wet Identificatie Dienstverlening (1993) hiermee te maken ?

• Remia

Niets…

Kennelijk gebruik ik als een tijdje een verkeerde afkorting. Ik doel op het gestelde in de Wet op de identificatieplicht (geldend op: 24-05-2008)

Thnx

• Barbara mv Rik

Rob jij had zelf toch wel kunnen verzinnen dat Remia iets bedoelde in de richting van Wet ID.

• DE_GEKSTE

remia die krakers zitten niet in hun huis

wand ze zijn te bedonderd om een huis te huren of te kopen

en vaak ook nog om te werken

dus lijkt het mij dat ze een id mogen vragen

en als het aan mij licht ze er gelijk uit hallen

wat ik ook van de gekke vind is dat krakers zo veel mogen nog

als een voetbal supporter de verkeerde kant op kijkt zit die al vast en heeft een stadionverbod die krakers slopen heel de zooi vallen de politie aan

en de politie pak ze nog te zacht aan die gasten

• mwb

Zolang ze niets strafbaars doen niet. De veaag is waarom de politie in hemelsnaam op deze melding zou reageren. Als de kraker iets heeft wat hij wil overhandigen, komt hij het toch lekker brengen.

's-Nachts met zoiets bellen, tsss.

Lijkt op een soort ibt casus. veel tekst, maar het gaat gewoon

om de vraag of wet I'D overal van toepassing is. Ja, dat is zo, waarom niet ?

• DE_GEKSTE

Krakers houden huis in Amsterdam

Uitgegeven: 26 mei 2008 11:47

Laatst gewijzigd: 26 mei 2008 13:52

AMSTERDAM - Een groep krakers heeft zondagavond de ruiten ingegooid van het stadhuis van Amsterdam en de ambtswoning van burgemeester Job Cohen. In de nacht van zaterdag op zondag sneuvelde ook een aantal ramen van een gebouw van woningcorporatie De Key.

Krakers houden huis in Amsterdam

Dat maakte een politiewoordvoerder maandag bekend.

Op de website van linkse activisten Indymedia.nl zeggen krakers de vernielingen te hebben aangericht uit woede over de ontruiming van een aantal kraakpanden, eigendom van De Key, zaterdagochtend in de 1e Oosterparkstraat in Amsterdam-Oost.

Daarbij werden 51 personen aangehouden. Acht van hen zitten nog vast.

Volgens de politie trokken enkele tientallen krakers zondagavond door de stad. Bij de ontruimde panden intimideerden ze het aanwezige bewakingspersoneel, onder meer door met verfbommetjes te gooien.

Vervolgens vernielden ze negen ruiten van het stadhuis en acht van de ambtswoning van Cohen. De politie heeft hiervoor nog niemand aangehouden.

Reactie

In een eerste reactie liet de burgemeester via zijn woordvoerster weten dat de krakers met deze actie “hun eigen ramen ingooien”.

De Kamerfractie van de VVD noemt het “onbestaanbaar dat krakers zich in Nederland kunnen gedragen als onaantastbaren”. “Geweld, vernielingen, overlast en het in bezit nemen van andermans eigendom is heel normaal. Hier moet een einde aan komen”, aldus Kamerlid Fred Teeven.

De ontruiming van de vijf panden vond plaats nadat er in de nacht van vrijdag op zaterdag gevechten waren uitgebroken tussen bewoners van een van de gebouwen en politieagenten. Die waren daar naartoe gekomen na meldingen van geluidsoverlast.

Wapens

De politie maakte maandag verder bekend dat zij in de woningen een groot aantal wapens heeft aangetroffen.

Het gaat om honkbalknuppels, vlindermessen, een gaspistool, pepperspray, een ploertendoder, een boksbeugel, een hakmes, een schietpen, een slagvoorwerp met spijkers en munitie voor een vuurwapen.

De krakers laten in een reactie weten dat er in de woningen geen wapens lagen. Ook hadden de gebouwen volgens hen niet ontruimd mogen worden, omdat daar nog juridische procedures over lopen. Een aantal krakers zit momenteel voor het pand om hun achtergebleven bezittingen terug te eisen.

Ontruimingen

Vorig jaar trof de politie in een te ontruimen pand in Amsterdam nog een speciale constructie aan. Als agenten een balk daarvan zouden weghalen, zou een deel van het dak op hen vallen.

In februari zouden activisten de mobiele eenheid (ME) bij een ontruiming met moeren hebben beschoten.

Bij een demonstratie in april gooiden krakers met vuurwerk naar een politiebusje en bij een winkel naar binnen.

• serine

als je het mij vraagt is kraken gewoon inbraak…

kraken moet strafbaar worden gemaakt…

hup oppakken en gratis een cel aanbieden :D

een nadeel voor ze…zon cel kunnen ze niet bekladden slopen en afbreken