Nieuwe trend?

• - Gerard -

Een aantal prikkers is het misschien opgevallen dat ik niet zo veel waarde meer hecht aan het instituut justitie. En nu heb ik er vakmatig ook helemaal niks mee van doen in tegenstelling tot veel politieagenten.

Nu jarenlang te hebben gehoord: ‘wij kunnen hier van leren’ is mij opgevallen dat justitie een nieuwe strategie heeft ontworpen dat in al zijn simpelheid geniaal is. Jammer dan weer dat het dan zo doorzichtig is.

Gisteravond zag ik de uitzending van Peter R. de Vries. Uiteraard altijd geboeid door de uiteenzettingen van een oud-politieman als een J. Blauw. Peter R. vroeg aan de twee van Putten of zij werkelijk een excuus van onze minister-president verwachten (eisen). Maar dat vonden ze nog niet eens belangrijk. Wat hen enorm steekt is dat de rechercheurs die destijds de verhoren afnamen weggepromoveerd zijn en nu hoge functies bekleden binnen de Nederlandse politie.

Vorige week sprak de hfd OvJ dat hij geen vervolging ging instellen naar de verantwoordelijken voor de brand in het ziekenhuis in Almelo. Er was geen personen verwijtbaar gedrag aan te rekenen. Ongeschoold personeel inzetten brengt je dus tot niet verwijtbaar gedrag.

Jaren eerder werd niemand vervolgd voor de Schipholbrand omdat iedereen fouten heeft gemaakt en daarom niet de vinger kon worden gelegd naar een hoofdschuldige, buiten uiteraard de veroorzaker van de brand. Vast omdat die persoon geen deel uitmaakt van de Nederlandse overheid en dus keihard aangepakt dient te worden.

Vandaag bleek dat ook bij het NFI geen misdaad zich heeft voorgedaan omdat een kwade opzet onbreekt in de zaak: ‘het verdwenen hart van de in 1999 overleden Tilburgse Denise Schouten’.

De rechercheur uit Epe zullen dus nooit worden vervolgd omdat de nieuwe trend binnen justitie blijkt te zijn: Er is geen sprake van opzet (essentieel voor een misdrijf) of er is (dat is een variant) geen verwijtbaar gedrag aantoonbaar.

Lang leve de overheid.

O, en Arie, dat is het laatste (hoop ik) wat ik over justitie te zeggen heb. Vandaag heeft het failliet van justitie zich voor mij afgetekend.

• BennieMak

De nieuwe trend in nederland (en niet alleen de overheid) lijkt te zijn: Nalatigheid!

Iedereen doet moet wat hem/haar het beste uitkomt.

• MofkaP

Beste Gerard,

Het voorbeeld van de dood van Denise Schouten en de fouten die daarna zijn gemaakt vind ik niet het schoolvoorbeeld van opzettelijke fouten door justitie.

Fouten en vergissingen worden nu eenmaal gemaakt en kunnen gebeuren (daar kom ik later op terug).

Als ouders is het kennelijk moeilijk te accepteren dat je dochter een natuurlijke dood is gestorven, destijds is er door verschillende onderzoeksinstituten onafhankelijk van elkaar geconcludeerd dan er geen sprake was van een misdrijf maar van een natuurlijke doodsoorzaak.

Als je dan perse en wellicht tegen beter weten in, blijft vasthouden aan de drugs-moordtheorie, dan begeef je je op hetzelfde hellende vlak waarop justitie zich bevindt en daar gaat je gramschap over.

Je hebt nl gelijk als je stelt dat er sprake is van een zorgelijke ontwikkeling bij justitie en politie. In geval van een misdrijf heeft een verschuiving plaatsgehad van opsporing en onderzoek met als doel zuivere waarheidsbevinding, naar resultaatgerichtheid en oplossingsdwang. Barbertje moet hangen.

Verklaringen à decharge en ontlastend materiaal worden bewust niet in de p.v.'s opgenomen; het hele (voor)onderzoek is gericht op een veroordeling. Tunnelvisie, eenzijdige en gekleurde verslaglegging, beïnvloeding, zijn termen die daarbij een rol spelen. Dan is er geen sprake meer van fouten of vergissingen, maar van moedwillig een verkeerde voorstelling van zaken geven.

Dat is kwalijk.

Het is moeilijk om als rechter daar een vinger op te leggen, immers je moet er als rechter op (kunnen) vertrouwen dat justitie en politie hun werk goed en onbevooroordeeld doen. Helaas blijkt dat steeds meer niet zo te zijn.

Er is dan geen sprake van een rechterlijke dwaling (zoals in de kranten vaak wordt gemeld) maar van het voorliegen van de rechter in het aangedragen bewijs.

Je ziet dan ook dat het wantrouwen inmiddels heeft geleid tot cursussen die rechters volgen om het technisch bewijsmateriaal beter te kunnen begrijpen. Zij zijn niet gek en wensen niet te worden voorgelogen en in de maling te worden genomen.

Het gaat echter nog verder dan jij schrijft. De laatste jaren zijn bevoegdheden van politie en justitie enorm uitgebreid ten koste van persoonlijke vrijheid en privacy. (Gebruikelijk onder het mom van terrorismebestrijding.) Het opsporingsonderzoek heeft plaats gemaakt voor de controlemaatschappij. Iedereen wordt gecontoleerd en is blijkbaar verdacht tot het tegendeel blijkt. Er wordt niet gezocht naar een persoon die bij een misdaad past, maar gecontroleerd of de misdaad bij een persoon past d.m.v. het doorlichten van de kaartenbak of andere massaal elektronisch opgeslagen gegevens. Dat is een zorgelijke ontwikkeling, waarbij nog steeds (opzettelijke) fouten en vergissen niet zijn uigesloten.

Bovendien, wie controleert de controleur? Heb ik waarborgen tegen misbruik of onbevoegde toegang? Nee, ik moet de overheid blind vertrouwen. (Gaat u maar rustig slapen.) Hoe naief kun je zijn?

Verder ben ik het met je eens. Als er bewust met bewijs wordt gesjoemeld dan moet dat arbeidsrechtelijke gevolgen hebben voor de betrokkenen. Het is een aanfluting dat het niet is gebeurd en de hand boven het hoofd is gehouden. Het is helaas tekenend.

• - Gerard -

MofkaP, de trend is in het kort:

Als de overheid de wet overtreedt, gaan we voor: ‘niet aantoonbaar verwijtbaar’ of ‘er is geen sprake van opzet’.

Betreft het een ‘gewone burger’, dan halen we alles uit de kast. En dan staan ons de middelen; ‘liegen en bedriegen en het overtreden van de wet’ ter beschikking.

• serine

tja en dat zal altijd zo blijven met baas boven baas ;)

• De enige echte Frits

En toch is het nog steeds zo dat het gros van de overheidsdienaren (of dit nu politieagenten of OvJ's zijn) integere mensen zijn die naar eer en geweten hun werk doen. En soms maken ze wel eens een fout.

Overigens zijn “geen verwijtbaar gedrag of geen opzet” criteria die voor alle burgers ook gelden om uiteindelijk niet gestraft te worden. Ik zie dan ook niet waarom dit voor de overheid of 1 van diens dienaren anders zou moeten zijn.

Weet je wat het echte probleem is?

Er MOET en ZAL hier in Nederland BV altijd, koste wat het kost, een schuldige aangewezen worden als er iets mis is gegaan. Eerder kan het boek niet gesloten worden.

En soms is het aanwijzen van een schuldige niet zo eenvoudig. Dan zie je soms dat er , al dan niet onder druk van de publieke opinie, dingen scheef gaan lopen.

Als de 2 van Putten nooit veroordeeld zouden zijn en later zou bekend zijn geworden dat ze wel bekend haddden, dan was het land te klein geweest. Nu zijn ze wel veroordeeld en naar het zich laat aanzien op onvoldoende gronden, een ook nu is het land te klein.

Als er nooit sectie was geweest op het lichaam van Mej. Schouten, dan was het land te klein geweest. Nu is er wel sectie gepleegd en is er iets mis gegaan. En ook nu is het land te klein.

ALTIJD zal er wel iets misgaan. Ook al ben je nog zo'n professioneel bedrijf, het is en blijft mensenwerk. Mensen zijn verre van feilloos.

En ik vind niet dat je mensen keihard moet afrekenen als men hun werk naar eer en geweten heeft gedaan en hierbij een fout heeft gemaakt.

Mensen die dit wel willen zou ik graag ik het dagelijks leven eens mee willen maken. Ben benieuwd welke fouten zij zelf maken.

Wat mij telkens weer verbaast is hoe men in dit land kan vallen over bepaalde zaken terwijl andere dingen hen kennelijk koud laat.

Als de NS een paar keer 10 minuten te laat is komt het in de krant. Heeft de KLM 4 uur vertraging hoor je daar niks over. Bij een treinongeluk willen we de machinist ophangen aan de hoogste boom en moet de zaak tot op de bodem uitgezocht worden, als een vliegtuig neerstort lezen we daarna gewoon door in de krant…..

Wat zijn we toch een raar landje……….

mzzl,

Frits.

• Skywalker

- Gerard - schreef:

> Een aantal prikkers is het misschien opgevallen dat ik niet

> zo veel waarde meer hecht aan het instituut justitie.

Daarom verbaasd het me juist wel dat je een voorstander bent van registratie en DNA testen en dergelijke.

Ook het item van Peter gezien van de verwisselde foto?

Hier een recept om de bevolking stil en mak te krijgen.

Men neemt:

85% telefoontapdichtheid

Identificatieplicht

Willekeurige identificatiecontrole

Bewaarplicht dataverkeer

Bewaarplicht communicatieverkeer

Anti-terreurwetgeving

Identificatieplicht internetcafe´s

Peilen mobieltjes

Computerdoorzoeking dmv Trojans

Verkapte afbakening van de vrijheid van meningsuiting door iets met God, terreur of de holocaust

Burgerkliklijnen

Huisdoorzoeking bij redelijke verdenking

Dronevliegtuigjes

Binnenlandse inzet leger

Elektronisch Medisch dossier

Burgeridentificatienummer

DNA-Databank

Verbod paddestoelen

Lastige journalisten afluisteren

Voorbeeld stellen door die ene tekenaar op te pakken om zogenaamd beledigde moslims te beschermen

Angstcampagne

Laptopdoorzoekingen tegen, wat zullen we doen, kinderliefhebbers op Schiphol

Stemcomputers

Laat dit zachtjes sudderen en voer het vuur langzaam op. En daarna afblussen met een vers sausje van verdrag van Lissabon wat ingaat op 1 januari 2009.

Skywalker

• Skywalker

De enige echte Frits schreef:

> En toch is het nog steeds zo dat het gros van de

> overheidsdienaren (of dit nu politieagenten of OvJ's zijn)

> integere mensen zijn die naar eer en geweten hun werk doen.

> En soms maken ze wel eens een fout.

Kom Frits even serieus blijven he. Dit stukje heb je toch niet met droge ogen getikt ofwel?

Skywalker

• - Gerard -

Gek misschien, maar met die lijst heb ik geen enkel probleem. Probleem is echter dat het in handen is van teveel incompetente ambtenaren.

Maar, bijvoorbeeld, als iemand van de KMar bij een MTV twijfelt aan mijn Nederlandschap dan mag hij dat met alle wettelijke middelen die hem ter beschikking staan controleren. Ik heb niets te verbergen voor de overheid.

• De enige echte Frits

Jawel.

Ik kijk namelijk door heldere brilleglazen naar de wereld waarbij ik zeker niet blind ben voor de tekortkomingen en de fouten die gemaakt worden voor de organisatie waarin ik werk.

Ik benader het wel realistisch zonder een al te hoog X-files gehalte.

Er bestaat geen grootschalige complot-theorie, gevoed door de overheid.

Daar mag je wat mij betreft best in geloven hoor.

Ik vond de X-files ook best een leuke serie, heb zelfs alle seizoenen op dvd.

Maar dan wel als vermaak…..niet als The Truth.

Even kijkend naar jouw lijstje:

85% telefoontapdichtheid

Identificatieplicht

Willekeurige identificatiecontrole

Bewaarplicht dataverkeer

Bewaarplicht communicatieverkeer

Anti-terreurwetgeving

Identificatieplicht internetcafe´s

Peilen mobieltjes

Computerdoorzoeking dmv Trojans

Verkapte afbakening van de vrijheid van meningsuiting door iets met God, terreur of de holocaust

Burgerkliklijnen

Huisdoorzoeking bij redelijke verdenking

Dronevliegtuigjes

Binnenlandse inzet leger

Elektronisch Medisch dossier

Burgeridentificatienummer

DNA-Databank

Verbod paddestoelen

Lastige journalisten afluisteren

Voorbeeld stellen door die ene tekenaar op te pakken om zogenaamd beledigde moslims te beschermen

Angstcampagne

Laptopdoorzoekingen tegen, wat zullen we doen, kinderliefhebbers op Schiphol

Stemcomputers……………..

Ja hoor….Skywalker is zojuist ontmaskerd als 1 van The Lone Gunmen….. ;-)

Laten we het nu nog eens over droge ogen hebben…..

Kijk, ik zie heus wel dat e.e.a. wat je hier roept de afgelopen jaren ingevoerd is. En dat verre van sluimerend hoor. Maar verruit de meeste dingen die je opsomt zijn heel bruikbare bevoegdheden om gewoon boeven te vangen. Waarbij ik mij ook realiseer dat er een gevaar loert van doorslaan en verkeerd gebruik.

Klein voorbeeld:

Een meisje van 9 is verkracht door een serie-kinderverkrachter. En wel op zeer brute wijze. Ze ligt op de IC. Jouw buurvrouw weet wie het is maar het is haar buurman. En de buurvrouw heeft zelf ook kindertjes. Helaas….de kliklijn is afgeschaft. 1 van de sleutels naar de oplossing is weggevallen. Men heeft wel dna aangetroffen maar de opgebouwde databank mag niet meer gebruikt worden.

De politie heeft iemand op het oog en weet zijn gsm-nummer waar hij dagelijks zijn global-pedo-network mee belt. Helaas,…..tappen mag niet.

De foto's van de vreselijkheden met het meisje heeft hij zojuist gemaild naar al zijn vriendjes. Helaas heeft de provider niks bewaard. Dat hoeft immers niet. Weg bewijs.

Met zijn laptop onder zijn arm, vol foto;s van gruwelijkheden, stapt hij op het vliegtuig om er in een ver land een dvd van te laten maken. Dat vermoedt de politie al maar helaas mogen ze niks met die laptop.

Graag had men ook zijn huis doorzocht voor bewijs maar de kersverse minister van Justitie Skywalker heeft die bevoegdheid geschrapt.

En zo overlijdt het kleine meisje in het ziekenhuis aan een simpele allergie voor peniciline, dat kon men niet weten want iemand had de stekker uit het electronisch medisch dossier getrokken.

Uiteraard is wat hierboven staat compleet uit de duim gezogen en vreselijk dik aangezet. Maar geef anders maar eens aan hoe de politie

Het zou echter wel van realiteitszin getuigen als men zich zou realiseren dat de samenleving in rap tempo verandert en dat het antwoord op nieuwe vormen van criminaliteit niet ligt in achterover hangen en zien wat er op ons afkomt.

En dan te bedenken dat nog niet zon gek lang geleden de mensen vielen over het feit dat de politie zo weinig mocht. Kennelijk is weining voor sommigen dan toch nog steeds te veel.

mzzl,

Frits.