rijbewijs

• justin

Hallo ,wie weet ervan? Mijn vriend is 24 jaar, Hij heeft geen rijbewijs. Hij heeft auto gereden en auto ongeluk gehad. hij heeft ook gedrongen. Hij moet nog naar de rechter. Ik zeg tengen hem altijd rijles en rijbewijs halen. Hij zeg dat dat niet meer kan totdat hij naar de rechter ga. Zijn naam is geblokkeerd door de politie te rijles en rijbewijs halen. Ik geloof daarvan niet. Kan dat zo? wie weet daarvan?

bedankt alvast voor uw reactie.

• DE_GEKSTE

volgens mij mag hij 5 jaar geen rijbewijs halen als ik het goed hebt

plus de schade die hij gemaakt heeft moet hij zelf betalen en de verzekering betaald niets uit

• Marian1968

Het lijkt mij niet dat je, nadat je gepakt bent zonder rijbewijs en met teveel alcohol op achter het stuur, met terugwerkende kracht nog je rijbewijs kan halen voordat je voor de rechter moet verschijnen.

Ik weet het eigenlijk wel zeker ook.

• Lans

Volgens mij kan de politie hiervan melding maken bij het CBR. Er staat mij iets bij dat je een bepaalde periode geen lessen mag volgen. Neem anders contact op met het CBR. Die kunnen je er alles over vertellen. En als je het weet, zet het hier dan ook even neer!

Groetjes, Lans

• Richard

Het CBR heeft niks te zeggen over het volgen van autorijlessen.

Wél kunnen ze hem gedurende een bepaalde periode of onder bepaalde voorwaarders uitsluiten van een examen.

Mocht hij van de rechter een ontzegging van de rijbevoegdheid krijgen mag er NIET gelesd worden.

En ook geen brommer, dat is voor de wegenverkeerswet namelijk óók een motorrijtuig.

• Lans

Ok, uitsluiten van het examen. Tja, dan heeft lessen ook niet veel zin als je 5 jaar wordt uitgesloten ;-)

En voor die ontzegging, ja lijkt mij duidelijk!

• Marcel

Lessen kan.

Het CBR heeft echter waarschijnlijk wel van de politie melding gehad dat mijnheer is gepakt voor het rijden onder invloed.

Dit zal vm. invloed hebben op de visie van het CBR of mijnheer geschikt is om een vergunning te krijgen om een voertuig te besturen (lees: rijbewijs).

Ook als mijnheer wel een rijbewijs weet te halen voordat hij bij de rechter moet komen, kan de rechter op zitting alsnog een ontzegging besturen motorrijtuigen (OBM) opleggen.

Met een OBM mag je dan uiteraard ook niet lessen, zoals hierboven al gesteld.

• Gesp

Ik hoop dat iemand die zonder rijbewijs (en ook nog straalbezopen) achter het stuur kruipt hééél lang niet mag rijden.

Nu maar hopen dat het ongeluk alleen blikschade heeft opgeleverd en er niet iemand door zo'n malloot in het ziekenhuis terecht is gekomen.

• AAspirant

Ja, dat is zeker te hopen, echter hopelijk valt de blikschade mee, want zoals DE_GEKSTE al aangaf: De verzekering gaat hoogstwaarschijnlijk niets uitkeren !!

• reem

De verzekering zal de schade vergoeden, maar deze verhalen bij de veroorzaker.

Een vriendin van me gaf haar auto mee aan iemand wiens rijbevoegdheid was ingetrokken wegens dronken rijden zonder op de hoogte te zijn van dit feit. Hij knalde, wederom dronken, op een stel geparkeerde auto's en veroorzaakte 24.000 euro schade. De verzekering betaalde de schades uit en verhaalde dat op de veroorzaker via de rechter.