Actievoerders verwijderd voor dierenwinkel

• A.T.

Omdat de betreffende actievoerders zo lopen te schreeuwen maar de agenten mij redelijk kalm overkomen vroeg ik mij af: is dit nu passend optreden door de politie of had het wel een stukje minder gekund qua geweld?

http://gespot.at5.nl/2008/06/01/activisten-filmen-eigen-arrestatie/

Ik heb wel eens het idee dat sommige actievoerders net doen alsof ze keihard geknepen of anderszins pijn gedaan worden om politiegeweld te suggereren. Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

• De enige echte Frits

Zoals ik het zie en hoor op de beelden:

Men wordt eerst correct verteld dat men weg moet gaan en dat men daar ook de tijd en gelegenheid voor krijgt. Ik neem aan dat het een niet-aangekondigde demonstatie betreft.

Men voldoet daar niet aan. Het geschreeuw en geblaat dat volgt komt van de actievoerders.

Dan wordt gevorderd dat men weg moet gaan.

Men voldoet daar niet aan.

Dan klit men samen en haakt de armen ineen.

Dan wordt actievoerder 1 aangehouden. De mensen die hem beethouden beletten deze arrestatie.

En dan worden er dus nog meer aangehouden. Niks mis mee.

Ik zie een keurige opbouw in het gebruik van het geweld door de politie. Een optreden volgens het boekje voor zover ik kan beoordelen aan de hand van dit beeldmateriaal.

Chapeau overigens voor de filmer. Vaak begint men pas te filmen zodra de politie gaat duwen of trekken. In dit geval staat alles erop.

Netjes.

mzzl,

Frits.

• Lans

Netjes stukje werk. Zoals De enige echte Frits al aangaf, hele mooie opbouw.

De dienders zijn erg rustig en beleefd. Handen op de rug, werk mee, we geven je de kans etc etc.

Af en toe had de benadering m.i. wel wat anders gekund mbt veilig werken. Gelukkig was het de cameraman die in hun rug stond en waren ze passief aan het verzetten.

En idd, eindelijk eens iemand die de toedracht ook op film zet. Netjes.

En vwb die “pijn”. Ik heb dat ook wel eens met actievoerders gehad. Schreeuwen als een mager speenvarken. Ik: “Man, ik raak je niet eens aan” Waarna hij zachtjes tegen mij zei: “Dat hoort erbij. Het gaat om de aandacht die we krijgen”

Dat was dan wel weer sportief moet ik zeggen.

Groetjes, Lans

• - Gerard -

Netjes hoor van de hermandad.

• Charlie

Klasse-actie van de politie

• maria

Hardhandig????Wat zijn nederlanders toch kleinzerig geworden door al dat vertroetelen! Ik vind dit een heel beschaafd optreden van de betreffende politiebeambten.Leuk dat ze die fietsen als dranghekje kunnen gebruiken.

Maria

• AAspirant

Ik had hetzelfde idee Maria, ik heb het nl elders nog veel hardhandiger meegemaakt. Zoals Frits al aangaf, mooie opbouw en de collega's blijven zeer beleefd. Inderdaad werd er af en toe niet echt veilig gewerkt, maar het is niet fout gegaan omdat de actie ook niet op geweld (en op de politie) was gericht.

• BennieMak

Demonstratie? Maximaal 10 personen met anti-bont button die zich in groepsverband ophouden?

Erg overdreven, bovendien leek het meer een protest tegen hetgeen de politie allemaal te vertellen/vorderen had. Inderdaad geen vrijheid van meningsuiting. Wanneer dit filmpje in Myanmar geschoten zou zijn, dan stonden de westerse media bol van het bewijs dat er daar een bruut en onderdrukkend regime aan de macht is.

• A.T.

Nu krijgt de politie dat verwijt al gauw als ze iemand maar een strobreed in de weg leggen. Dan wordt er al gauw gegooid met grote woorden als ‘inperking van de vrijgheid van meningsuiting’.

Iemand heeft een dierenwinkel en een stellertje vervelen staat daar de boel te blokkeren, winkelende mensen lastig te vallen etc. en als de politie zegt ‘doorlopen’ gaan ze nog bijdehand lopen doen ook over het beroep van de politiemensen e.d.

In Myanmar waren deze leiden waarschijnlijk standrtechtelijk geëxecuteerd en zou dit filmpje al helemaal niet geschoten zijn, laat staan op internet vrijelijk verspreid. Wat dat betreft slaan vergelijkingen met dat soort regiems nergens op.

• De enige echte Frits

Jammer dat mensen vaak onder het mom van hun rechten hun plichten vergeten.

mzzl,

Frits.