Politiemanesen vinden hogere boetes onzinnig

• Burger

Mijn verbazing was groot bij het lezen van

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4136354/_Politie__Hogere_boetes_onzinnig__.html?p=3,1

Politie: Hogere boetes onzinnig

door Fred Pruim

ROTTERDAM - Politiemensen vinden dat de verhoogde verkeersboetes alleen de staatskas spekken en zeker niet leiden tot een grotere verkeersveiligheid.

Sommige agenten hebben het er zelfs moeilijk mee om de hogere boetes, die sinds 1 april van dit jaar van kracht zijn, aan de overtreders uit te schrijven. Dat blijkt uit een interne enquête onder het personeel van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond, de grootste politieregio van ons land.

Op de stelling dat de verhoging van de verkeersboetes vooral de staatskas spekt en niet de verkeersveiligheid ten goede komt, zegt meer dan 90 procent het eens te zijn. Op de enquête hadden 1400 agenten gereageerd, ongeveer een derde van het hele korps.

Verbolgen

In het personeelsblad Geboeid reageren Rotterdamse agenten verbolgen. “Voor het niet dragen van een autogordel betaalde men in 2003 30 euro, nu wordt dat 90. Het bedrag is verdrievoudigd, maar de verkeersveiligheid verdrievoudigt hierdoor niet” , aldus een agente, die stelt dat de verhoging het soms moeilijker maakt om de boete ‘te verkopen’ aan de overtreder.

Een andere politieman zegt dat de agenten nu zelf hun minimale salarisverhoging ophoesten en als beloning al het commentaar van de burger over zich heen krijgen.

De leiding van het Rotterdamse politiekorps zegt in een reactie dat het ‘niet verwonderlijk’ is dat zo veel politiemensen het eens zijn met de stelling in de interne poll. “Immers, de overheid heeft zelf bij de begrotingsbehandeling de relatie aangebracht tussen de verhoging van de boetes en de financiering van de schoolboeken. Daar hebben we tijdens de uitvoering van ons politievak alleen maar last van in het contact met de burger.”

========================================

Mijn broek zakte maar weer eens af…

Denken agenten nou echt dat er geen relatie is tussen het boetebedrag en de afschrikwekkende werking ervan? Als een moeder haar kinderen niet vastzet in de gordels is een bedrag van 500 eerder toepasselijk (wordt ook zeker voorgesteld in mijn ‘Justitie-clubje’).

En die Rotterdamse agente vindt 30 euro genoeg? En haar collega's ook? Zijn we gek geworden?

• Lans

Jawel, ik denk dat de meeste dienders dat ook wel inzien dat het een afschrikwekkende werking heeft.

Tenminste ik zeker. Van mij kunnen ze niet hoog genoeg zijn.

Echter, en ik denk dat daarom de meeste er moeite mee hebben:

Een winkeldief wordt voor de zoveelste keer aangehouden en mag na verhoor van justitie weer met een gefaxte dagvaarding de deur uit.

Een collega krijgt een klap voor zijn bek–> Verdachte mag met een schikking van 150 euro (serieus!!) de deur weer uit.

Justitie vind een aanhouding buiten heterdaad niet noodzakelijk, want de verdachte komt verder niet voor (lees: is nooit eerder gepakt)

etc etc

En wel wordt er van ons verwacht zware boetes uit te schrijven voor overtredingen die meer geld kosten dan bv die verdachte die een agent heeft geslagen.

Begrijp je wat ik bedoel? Daar onstaat die moeilijkheid door. Boetes geen probleem, die verhogen we wel. Aanpak criminaliteit, ja dat weer niet.

Het staat niet meer in verhouding.

Daarnaast, de burgers zien dat ook. Al dan niet gekleurd hebben zij de mening dat de straffen voor “echte criminelen” te laag zijn, maar zij als goedwillende burgers die zich netjes aan de wet houden behoudens een overtreding wordt afgestraft.

Een burger kan in sommige buro's niet zomaar even binnenvallen voor het doen van een kleine aangifte. Geen capaciteit, wel capiciteit om zware boetes te innen.

Begrijp me goed, ik weet dat het niet zo zwart-wit is, maar ik kan me wel vinden

in het gevoel erachter.

• HM

Daar ben ik het mee eens lans. De hoge boetes zijn op zich het probleem niet denk ik maar wel de lage straffen die opgelegd worden door de rechters. Het lijkt er gewoon steeds meer op dat de agenten vooral winst moet maken voor de regering maar dat de daadwerkelijk crimineel gewoon vrolijk zijn gang kan gaan of 40 uur vogelhokjes mag gaan schilderen.

• - Gerard -

Tsja, en dan gaat die discretionaire bevoegdheid ook een rol spelen.

Politieagenten, hoe aardig ook, zijn uitvoerders van het beleid van het bevoegde gezag. Dat is hun plaats. Dat ze moeite hebben met het uitschrijven van hogere boets mag, nee moet, dan ook gezien worden als een privémening. Net zo interessant als die van degene die de boete moet betalen.

Irrelevant.

• Burger

> Jawel, ik denk dat de meeste dienders dat ook wel inzien dat

> het een afschrikwekkende werking heeft.

> Tenminste ik zeker. Van mij kunnen ze niet hoog genoeg zijn.

Ik zal dit meenemen als extra tip…;)

> Echter, en ik denk dat daarom de meeste er moeite mee hebben:

>

> Een winkeldief wordt voor de zoveelste keer aangehouden en

> mag na verhoor van justitie weer met een gefaxte dagvaarding

> de deur uit.

> Een collega krijgt een klap voor zijn bek–> Verdachte mag

> met een schikking van 150 euro (serieus!!) de deur weer uit.

> Justitie vind een aanhouding buiten heterdaad niet

> noodzakelijk, want de verdachte komt verder niet voor (lees:

> is nooit eerder gepakt)

Dit is inderdaad een erg kromme en irritante situatie, die ik al meermalen hier heb aangekaart: geweld tegen een (politie)ambtenaar dient inderdaad VEEL strenger et worden bestraft, laten weeens beginnen met een week brommen + 1000 euro boete voor een eenvoudige klap.

Toch denk ik niet dat dat er achter zit, want in het artikel staat:

“Voor het niet dragen van een autogordel betaalde men in 2003 30 euro, nu wordt dat 90. Het bedrag is verdrievoudigd, maar de verkeersveiligheid verdrievoudigt hierdoor niet”, aldus een agente, die stelt dat de verhoging het soms moeilijker maakt om de boete ‘te verkopen’ aan de overtreder.

Maw.: deze jankende agente legt jouw relatie niet, alleen die met de verkeersveiligheid, uiteraard door haar geheel verkeerd geinterpreteerd.

• H.Koch

Wel kort door de bocht Burger! Ik vindt dat die, in jouw ogen, jankende agente wel degelijk een punt heeft. Los van het feit dat ik vind dat er voor sommige ovetredingen niet zwaar genoeg gestraft kan worden, blijft staan dat ettelijke sanctiebedragen bespottelijk omhoog zijn gegaan en dat alleen dit kabinet daar de vruchten van plukt. Als een paar jaar werd afgesproken dat een bepaald bedrag een goede “straf” zou zijn voor het gepleegde feit en je verdrievoudigd dit gedrag zonder duidelijke motivatie (met als mogelijke ‘echte’ reden het schoolboeken-verhaal) dan is de verkeersveiligheid daar niet heel veel meer mee gebaat.

Groet Koch

• Burger

Wat vind jij dan gepast van een los kind op de achterbank?

32 euro? 39,50? 44,95? Doe je er ook zegeltjes bij?

• H.Koch

Oke 90 euro. Volgend jaar moet de bedrijfskleding van het kabinet betaald worden uit de begroting die niet klopt: wel ja we verhogen die 90 euro naar 180 euro. Begroting klopt, kleding betaald, verkeersveiligheid weer 2 keer hoger en Burger tevree!!!

Ik heb het hier niet over wat een overtreding ‘waard’ moet zijn maar over de volstrekte willekeur om te motiveren waarom die verhoging nodig is….

Groet Koch

• - Gerard -

H.Koch schreef:

>

> Ik heb het hier niet over wat een overtreding ‘waard’ moet

> zijn maar over de volstrekte willekeur om te motiveren waarom

> die verhoging nodig is….

Om te komen tot een bedrag dat de overtreder (betrokkene) zelf ook vindt dat hij zich beter aan de regels kan houden dan zoveel geld te moeten betalen.

En dat moet ook de motivering zijn van de agent die de boete uitdeelt. Hou je aan de regels, hoef ik jou niet te bekeuren.

• HJV

Weet je waar mijn broek van afzakt

Dat er nog nooit één van die grof betaalde adviseurs9clubje's) boinnen twee seconden op het idee is gekomen om bij deze dame eens de blinddoek af te doen waardoor ze kan zien dat haar weegschaaltje uit balans is en wel met feiten aangegeven zoals een man uit de praktijk ( Lans ) ze aangifte in gelijk gestelde topics.