Kan ik hiervan aangifte doen?

• wdm

Hoi,

Ik heb een maand of twee een blog script gekocht met alle rechten. Als voorbeeld kreeg ik een goed werkende site te zien. Alleen het script wat ik gekregen heb zit echt vol met fouten, 95 % werkt niet in het script.

Ze reagereren totaal niet meer op mijn mails. Ik heb nu eens wat onderzoek gedaan en kom tot de conclusie dat het domein van hun e-mail adres op naam staat van iemand die al zeer uitgebreid beschreven staat op internetoplichting.nl en dat er al een aantal pl nummers genoemd zijn van eerdere aangiftes. Jammer genoeg kwam ik die link een maand of twee geleden niet tegen in google, of ik heb er over heen gelezen. Want topic op internetoplichting is ondertussen al wel sinds eind vorig jaar aan de gang.

Het gaat bij mij qua aanschaf script voor rond de 300 euro. Daarnaast al een paar honderd euro extra aan scripter uitgegeven, maar het werkt nog steeds niet, moeten nog een paar honderd euro gaan uitgeven wil het pas volledig gaan werken.

Ze starten iedere keer nieuwe sites enz. Maar contact persoon van domeinnaam is wel iedere keer het zelfde.

Ik heb dus wel geleverd gekregen, verder iedereen op internetoplichting dus niet. Maar wat ik geleverd heb gekregen werkt dus totaal niet en is volgens scripter ook niet compleet wat ik gekregen heb, er ontbreken bestanden.

Kan ik hiervan aangifte doen, want ben nu bijna twee maanden met hun bezig om eens goed contact te krijgen en om de boel eens goed in orde te krijgen. Maar dit lukt dus gewoon weg niet.

Nadeel van mij ook is, is het volgende:

ik heb van de week een harddisk crash gehad, hierdoor ben ik een drie weken e-mail correspondentie kwijt dus die is niet meer compleet. Uiteraard heb ik nog wel betalingsbewijzen dat ik hun heb betaald.

• Remia

Je kan aangifte van oplichting doen, maar ik zou van te voren even bellen met de 0900-8844 en bragen om een afspraak. Dit is vrij complexe materie, die beter door iemand die er verstand van heeft worden opgenomen.

Succes

• wdm

Remia,

Bedankt voor je antwoord. Dit valt dus wel onder oplichting. Ik was eerlijk gezegd toch een beetje bang dat politie in dit geval zou zeggen dit is civiel rechtelijk.

Ik zal van de week, heb ze nog tot woensdag a.s. de tijd gegeven om te reageren problemen op te lossen, anders bel ik dit nummer wat jij opgegeven heb.

• wdm

Met welke afdeling moet ik dan een afspraak maken Remia, en is die afdeling bij iedere gemeente aanwezig, of moet ik daarvoor naar grotere plaatsen toe?

• Remia

Ik zou gewoon even bellen, vragen naar de recherche en dan hoor je waar en eventueel wanneer je terrecht kan.

Laat je niet afschepen met het verhaal dat het civiel is, want gezien de vermelding op internetoplichting.nl, wordt duidelijk dat jij niet het eerste slachtoffer bent.

• wdm

Remia,

klopt inderdaad, er zijn dus al verschillende pl nummers bekend, zinvol om deze nummer ook mee te nemen bij een eventuele aangifte?

En wat moet ik doen als ik wel afgescheept wordt dat het civiel rechtelijk is? Dit heb ik zelf al een paar keer mee gemaakt, en hoor / lees dit soort verhalen zeer regelmatig op internetoplichitng.

• Risanne

Waar ligt eigenlijk de grens van het civielrechtelijk en het strafrechtelijk? Ik heb het idee dat het nogal een grijs gebied is en dat het er net aan ligt wie je te spreken krijgt.

Niet uit eigen ervaring maar van horen zeggen.

• Remia

De nummers zou ik zeker meenemen. Net als de correspondentie die je met die lui hebt gehad.

Als ze geen aangifte op willen nemen, kun je de collega's wijzen op het feit dat er een aangifte op MOET worden gemaakt. Anders vraag je naar de chef of de klachtenafdeling.

De grens tussen Strafrechtelijk en Civiel is inderdaad vaag, maar ik denk dat beide onderdelen overlappen. Criteria voor een strafrechtelijke oplichting zijn alleen wel het structurele (meerdere malen) en de opzet.

Daar loopt een zaak nog wel eens op stuk.

Succes

• wdm

o.k. Remia,

bedankt voor uitleg.