Is aangifte mogelijk?

• Djoniek

Hallo

Even een vraag, want tja zit er toch wel erg mee

Door een streek van een schoonmaakster is mij verzocht om vanaf 16 juli een andere baan te gaan zoeken

We hebben wat email contact gehad, wat op een zeer normale manier ging, echter heeft zij mijn laatste email zo erg verbouwd dat er zelfs bedreigingen in voor kwamen, zo erg dat mijn werggever zoiets heeft gehad van tot hier en niet verder.

Nu heb ik het orgineel nog van die email, waar totaal geen bedreigingen of wat dan ook in staan.

Kan ik hier iets mee, ben op een rot manier zwart gemaakt,?

Is dit nu laster of valsheid in geschriften?

Of gewoon iets wat zomaar mag in Nederland, ik bedoel je mag een email verbouwen er dingen tussen zetten en in gaan zetten, terwijl deze email orgineel totaal geen bedreigingen en zo bevat, en deze naar een werkgever toesturen.

Ik hoop hier een beetje hulp te krijgen, want tja welke stappen kan ik nu nemen?

M.V.Gr.Djoniek

• - Gerard -

Als eerste het orginele bericht aan jouw werkgever laten lezen. Wil hij je nog niet geloven kun je wellicht contact opnemen met jouw provider en vragen of zij een ‘kopie’ orgineel aan jouw werkgever kunnen sturen op zijn verzoek en met jouw toestemming.

• Djoniek

Hoi Gerard

Ik heb van de orginele email's een print screen gemaakt en deze aan mijn werkgever door gestuurd.

Ik weet dat dit een wettelijk bewijs is, daar je aan een print screen niks kan veranderen zoals die schoonmaakster gedaan heeft.

Die heeft waarschijnlijk geknipt en geplakt en dingen als bedreigingen er tussen gevoegd, wat volgens mij zeker niet mag, daar er nu vele onwaarheen in staan, en zeker dingen die ik niet in mijn hoofd zou halen om maar te mailen naar iemand.

Helaas heb ik nog niks van mijn werkgever gehoord.

Djoniek

• AAspirant

Erg vervelend dat dit je baan gekost heeft en een rotstreek van de schoonmaakster, maar weet je ook waarom die schoonmaakster dit gedaan heeft ??

Zoals Gerard eerder al aangaf, neem contact op met de provider of zij je aan de originele e-mail kunnen helpen. Dit staat volgens mij sterker qua bewijs dan je print screen, want de knappe koppen kunnen tegenwoordig volgens mij van alles.

Eventueel kun je aangifte doen van smaad(schrift) cq. laster en mogelijk valsheid in geschrifte.

• - Gerard -

Nou kijk eens aan. Je kunt dus aangifte doen van smaad en laster en of valsheid in geschrift(e). Dat, samen met jouw orgineel van het schrijven moet jouw werkgever in ieder geval moeten doen nadenken.

Meld dus even bij jouw werkgever dat je stappen tegen de schoonmaker gaat ondernemen bij de politie.

• BennieMak

Hallo Djoniek,

Waar ik benieuwd naar ben is hoe ‘de schoonmaakster’ jouw e-mail heeft ‘verbouwd’ tot eentje met bedreigingen?

Ik mag aannemen dat een werkgever ook zorgvuldig te werk gaat, en controleert of de bewuste bedreigingen wel degelijk van jou afkomstig zijn. Kan het niet zijn dat jij om andere redenen dan de bewuste e-mail verzocht is om uit te zien naar een andere baan? Was de sfeer al verziekt?

Wanneer je een arbeidsovereenkomst met een onbepaalde tijd hebt, kan een werkgever het uitzien naar een andere baan niet zomaar stellen. Zowiezo hoort een werkgever de afspraken uit de overeenkomst te respecteren. Voor details aangaande arbeidsovereenkomsten zou ik je willen aanraden naar het advocaten prikbord te gaan, of het juridisch loket/je rechtbijstand te benaderen.