Neemt de politie haar milieutaak wel serieus?

• Henk

Neemt de politie haar milieutaak wel serieus?

http://www.hetechtenieuws.org/2008-06-08.php

• HM

Welke vraag cq opmerking hoort er nu precies bij?

• Henk

Beste HM,

Ik bedoel: hoe kan het nou, zoveel bewijzen dat zwarte lijst stoffen in aanraking komen met mensen. En de (milieu)politie doet niets.

Henk

• Sven

Zijn daar in de basis geen andere inspectiediensten voor?

En daarbij, al zou het een 100% politietaak zijn dan zal daar vanuit de politiek geld voor vrij moeten worden gemaakt. Een gemiddelde agent kan je echt niet gaan lastigvallen met specifieke milieuwetten. De basis: Wet Miliebeheer, Lozingenbesluit, e.d., mag je wel verwachten van de diender opstraat, maar specifieker zal je seperaat opsporingsambtenaren cq toezichthouders moeten opleiden. Het is dus niet de vraag of de politie haar milieutaak serieus neemt, het is de vraag of de politiek geld over heeft voor de handhaving van bepaalde wet- en regelgeving.

• Henk

Beste Sven,

De politiek (VROM) wil en gaat er niets aan doen omdat zij zichzelf (VROM) dan moeten opheffen. Zij weten namelijk al ruim 15 jaar dat het meeste geimpregneerd (speelhout) gevaarlijker is dan asbest. Zie bewijzen. De (milieu)politie is ook geheel op de hoogte, maar zeggen: “we weten het nu wel” (zie video)

Henk

HH

• Sven

VROM lijkt mij ook de eerst aangewezene om er iets aan te doen. Om dan vervolgens de bal naar de politie te spelen lijkt mij wat vreemd. Dan nog: De politie werkt in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag (art.2 Politiewet). Men zal dus bij het bevoegde gezag moeten gaan klagen. Als het bevoegde gezag het serieus neemt kan zij de politie de opdracht geven (en dus de middelen) de wetgeving op dit punt strenger te handhaven.

• Henk

Beste Sven,

Wat moeten mensen doen als ze een kind met asbest zien spelen? Politie bellen lijkt me. Het meeste geimpregneerde (speel)hout waar kinderen op spelen is gevaarlijker. Wachten op de politiek dan maar?

Henk

• Sven

Bij direct gevaar: inderdaad de politie bellen. Bij de structurele zaken zoals vermeld op de website zal het toch middels het bevoegde gezag moeten.

Ik heb de website eens bekeken en vind het nogal een appart verhaal. Ik vind bijvoorbeeld wel een aangifte terug op de site, maar waar ik toch echt beniuewd naar ben:

Welk(e) artikel(en) uit welke wet(ten) worden er overtreden? Als je dat weet dan weet je wie de aangewezen toezichthouders zijn binnen die wet en weet je dus wie het juiste aanspreek punt is.

Los van die vraag die ik heb blijf ik van mening dat je via de politiek meer kan bereiken. Alleen politiek heb je als burger invloed.

• Henk

Sven,

Ik vind het vreemd dat uiteindelijk de burger zich dus voor deze zaak moet inzetten. Terwijl er zoveel bewijzen zijn.

Ik zal nog laten weten welk(e) artikel(en) uit welke wet(ten) er worden overtreden.

Henk

• Henk

Beste Sven,

In artikel 173a van het Wetboek van strafrecht staat het volgende:

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk een stof op of in de bodem, in de lucht of in het oppervlaktewater brengt, wordt gestraft:

1°.

met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gevaar voor de openbare gezondheid of levensgevaar voor een ander te duchten is;

2°.

met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar voor een ander te duchten is en het feit iemands dood ten gevolge heeft.

Verbranden van dit hout (gevaarlijk afval) mag niet, toch gebeurd het.

Spelen op dit hout = in contact komen met gevaarlijk afval (Splinters, uitlogende zwarte lijst stoffen)

Als je (nog meer) bewijzen nodig hebt laat maar weten.

Henk