Neemt de politie haar milieutaak wel serieus?

• Sven

Dat het storten van gevaarlijk afval strafbaar is lijkt mij duidelijk. Het lijkt mij dat de (milieu)politie daar wel iets mee kan.

Echter, wat ik vooral zie op de site is dat men zich druk maakt om speeltoestellen en andere producten die op de markt komen. De producten moeten voldoen aan bepaalde normeringen. Het is goed mogelijk dat als een fabricant zich niet houdt aan deze normeringen dat deze strafbaar is. Alleen het handhaven van deze normeringen ligt echt niet bij de politie. Je zou dan meer moeten denken aan de Voedsel en Warenautoriteit of andere inspectiedienst. E.e.a. lijkt mij afhankelijk van de wet die overtreden wordt (en dat is in dit geval echt niet het Wetboek van Strafrecht). In deze wet staat vermoedelijk een verantwoordelijke minister en dus de daaraan gekoppelde inspectiedienst.

• Sven

De naar mijn inziens verantwoordelijke inspectiedienst is VROM-IOD. Zij hebben de kennis, de mensen en de middelen.

• Henk

Bedankt Sven,

Jij noemt het “drukmaken”.

Ik begrijp goed dat politie eerst opdracht moet krijgen om iets te doen. Maar met zoveel bewijzen…

Fabrikanten overtreden de wet niet. Daar zorgt VROM voor.

Die willen dat dit doorgaat omdat impregneermiddel afval is uit de metaalindustrie.

Waar is die ene werknemer van de (milieu)politie die in ieder geval aan de burger laat zien dat de politie het op zijn minst doorsluist aan bijvoorbeeld VROM-IOD ?

Waarom moeten burgers dat allemaal uitzoeken en doen?

Henk

• Henk

Alle bewijzen zijn er. En niemand reageert meer. Dus vandaar de titel: “Neemt de politie haar mileutaak wel serieus?”

• Sven

Omdat de prioriteiten niet op de handhaving ervan liggen. De politie heeft er in elk geval kennelijk geen tijd en geld voor. Ik heb maar 1 tip voor de mensen die hier mee bezig zijn:

Ga bij de politiek proberen om het e.e.a. voor elkaar te krijgen. Bij de uitvoerende macht (politie) gaat dat echt niet lukken.

• Henk

Beste Sven,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk toch dat een werknemer van de politie best eens een balletje op zou kunnen gooien. Al is het maar als positief signaal naar de burger.

Intussen is deze zaak in verband gebracht met het geruisloos afgeschafte procesrecht van een ieder.

Doordat dit recht is afgeschaft kan de overheid vele schadeclaims voorkomen..

Zie:

http://www.hetechtenieuws.org/2008-06-17.php

Henk