Agenten uitgerust met cameraatjes

• A.T.

Camera’s op politiehelm

DEN HAAG - Surveillerende politiemensen met een camera op hun helm of pet. Als een proef van politie Haaglanden aanslaat, zal dit hulpmiddel begin volgend jaar werkelijkheid worden.

Naar Brits voorbeeld: de camera legt incidenten vast.

Aan de proef nemen vijf zorgvuldig uitgekozen wijkbureaus deel: Zoetermeer, Delft, Leidschendam-Voorburg en - in Den Haag - Hoefkade en De Heemstraat. ,,Deze politiebureaus kennen in hun gebied bijvoorbeeld relatief veel brandjes. Met de camera op zijn helm kan de agent meer bewijsmateriaal verzamelen en wordt ook het opmaken van een proces-verbaal eenvoudiger,’’ zegt politiewoordvoerder Wim Hoonhout.

Tijdens de proefperiode zijn zeventien camera’s operationeel. De nieuwe surveillancecamera is in de vijf voertuigen van politie Haaglanden die ermee zijn uitgerust, relatief onzichtbaar.

Bij de surveillanten die op een mountainbike over straat gaan, is de camera echter duidelijk waarneembaar. Het apparaatje neemt min of meer exact op wat de politiebiker zelf allemaal ziet en hoort. In de meeste gebieden van de genoemde bureaus rijdt voorlopig één voertuig met camera en één surveillerende biker met helmcamera.

Alleen in het verzorgingsgebied van het Haagse bureau De Heemstraat rijden vijf politiebikers met helmcamera rond. De opgenomen beelden van de helmcamera kunnen door het Openbaar Ministerie (OM) worden gebruikt bij het opsporen van verdachten en dienen als bewijsmateriaal tijdens een zitting voor de rechter. In Nederland zijn politiemensen met een camera op hun hoofddeksel nog redelijk zeldzaam.

Alleen in Maastricht is een proef gedaan met camera’s op helm of pet. Die bleek zo succesvol dat nog voor de zomer alle surveillerende agenten in Limburg met zo’n camera moeten zijn uitgerust. Het idee is afkomstig van de Maastrichtse hoofdofficier van justitie J.M. Penn-te Strake. Zij pikte de nieuwe methode op tijdens een bezoek aan Engeland.

Bron: http://www.ad.nl/denhaag/stad/2360474/Camerarsquos_op_politiehelm.html

Zijn er al agenten onder jullie die hiermee ervaring hebben? Hoe ervaren jullie het nut van de camera?

• HJV

Systeem mag dan in theorie kloppen , maar nu de praktijk, ze zullen in de gaten hebben dat in jou petje een lensje zit met een chip die tegen hen bewijst, zal niet lang duren volgens mij voor er bij een ambtenaar de hersens worden ingeslagen, het bedoelde tuig staat toch voor niets, voordat je zwaarder wordt gestraft dan 20 uur schoffelen met 19 uur regen verlet moet je heel wat meer gedaan hebben.

Maar rnu die ambtenaar daar wordt verder niet meer naar omgekeken, opdracht , even flink met de kop schudden niet meer aandenken en gewoon doorgaan zonder te zeiken.

• MD

Geen ervaring mee, maar hoe eerder hoe beter.

Wellicht dat dan in de toekomst een kort pv volstaat waarin alleen het waar en wanneer in vermeld hoeft te worden en de rest van het tikwerk achterwege mag blijven.

Ben overigens erg benieuwd naar reacties van het OM als zij zien hoe bepaalde groepen het randje van het toelaatbare opzoeken bij de bejegening van agenten.

Dan heb ik het nog niet eens over het: ‘u heeft geschreven dat, weet u wel zeker dat u dat gezien heeft’. De kans dat ze mn hersens in slaan neem ik dan wel voor lief. Beeldmateriaal is overtuigender en als dat resulteert in meer (en zwaardere) straffen prima! Krijg ik misschien ook nog eens het idee dat men mij op mijn woord gelooft ipv dat ik word beschuldigd van discriminatie.

• - Gerard -

En ik maar denken dat het tuig dat door politieagenten wordt aangesproken zelf direct hun camera's starten. “Pas op wat je zegt smeris want ik neem alles op!”

• - Gerard -

De opgenomen beelden van de helmcamera kunnen door het Openbaar Ministerie (OM) worden gebruikt bij het opsporen van verdachten en dienen als bewijsmateriaal tijdens een zitting voor de rechter.

Het idee is afkomstig van de Maastrichtse hoofdofficier van justitie J.M. Penn-te Strake.

Geeft dit nu zo ongeveer weer wat het woord en het geschrift van de hedendaagse politieagent nog waard is?

• De enige echte Frits

Kolere….nu was ik met het hele uniform en uitrusting al zo'n 10 kg zwaarder dan de boef op sportschoenen…komt dit er ook nog bij! :-)

Ik zie wat bezwaren tegen een camera op mijn pet. Het is een kleine moeite om die van mijn hoofd te trekken dan dan ben je dus het beeld kwijt. Kleine camera's op ooghoogte die met een kunststofconstructie om het hoofd zitten lijken mij functioneler. Je ziet ze wel eens bij cameramensen die actiebeelden maken. Die filmen precies waar men naar kijkt. Als agent kijk je vaak naar daar waar het gevaar vandaan komt dus met een dergelijke constructie zal dit waarheidsgetrouwe beelden opleveren.

Ik ben wel fervent voorstander van camera's in en rond de politieauto's. Dan kan het maar eens duidelijk in beeld komen hoe sommige mensen zich gedragen. En dan bedoel ik natuurlijk, naast de zich misdragende klant, ook de collegae. Ik denk dat het leerzaam kan zijn.

Ik vrees echter dat de beelden vaker gebruikt zullen worden om de agent te berispen dan dat het tot een zwaardere straf van de boef zal leiden.

We zijn hier nog niet zo ver dat mensen die overheidsdienaren aanvallen zwaar gestraft worden. Ze roepen het wel in de pers, doch de werkelijkheid is helaas anders.

mzzl,

Frits.

• De enige echte Frits

Helaas wordt een agent niet altijd meer klakkeloos geloofd op zijn ambtseed, Gerard.

Dat is verziekt door een aantal foute “colleage” die meenden wel wat soepel te kunnen omspringen met hun eed.

En daar hebben we allemaal dus last van.

mzzl,

Frits.

• Sven

Gaat allemaal weer een hoop geld kosten. Geld waar de agenten volgens mij om hebben gevraagd in een CAO-onberhandeling, maar dat allemaal niet beschikbaar was. Pfff…. Een agent heeft een ambtseed. Dat is voor de rechter voldoende. Nog steeds. Voor een reeel beeld zouden OvJ's eens wat vaker mee moeten draaien met de politie. Camera's zijn de oplossing niet.

• Marcel

@ Frits,

Dit is natuurlijk dé manier om politieNL weer de pet te gaan laten dragen.

• Willem J

Ik weet dat de bikers in Rijssen ook een camera op de fietshelm hebben.

Deze zou o.a. gebruikt tegen overlast door jongeren en naar wat ik ervan begrepen heb zou dit goed werken.

De jongeren weten dat alles opgenomen wordt en hebben hier blijkbaar geen behoefte aan en gaan weg.