Nationaliteit en werken bij de politie.

• Aram

Om bij de politie te mogen werken, zou je in ieder geval ook de Nederlandse nationaliteit moeten hebben.

Weet iemand hier toevallig snel waar dat precies wettelijk is geregeld?

Als het klopt, lijkt dat dan geen overbodige (lees: verboden) discriminatie naar nationaliteit, in ieder geval voor burgers uit de andere 26 lidstaten van de Europese Unie?

• - Gerard -

Algemene wet gelijke behandeling

§ 2. Algemene uitzonderingen

Artikel 2

5. Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid op grond van nationaliteit geldt niet:

a. indien het onderscheid is gebaseerd op algemeen verbindende voorschriften of geschreven of ongeschreven regels van internationaal recht en

b. in gevallen waarin de nationaliteit bepalend is.

• Aram

Aan welke algemeen verbindende voorschriften of geschreven of ongeschreven regels van internationaal recht denk je dan?

Ik neem aan dat we het er over eens kunnen zijn dat de onder b. genoemde uitzondering niet aan de orde komt bij werken bij de politie.

• mwb

Als dat zo zou zijn hoef je bij geen enkel beroep meer eisen te stellen. Het normaal formuleren van eisen bij een beroep is iets anders dan discriminatie.

• Aram

Een werkgever mag uiteraard voor de betreffende functie relevante eisen stellen.

De vraag is of de eis van een bepaalde nationaliteit bij de politie (in ieder geval tenminste Nederlander zijn) zodanig gerechtvaardigd is dat EU burgers van werken bij de politie kunnen worden uitgezonderd.

Beschouw het als een examenvraag en motiveer uw antwoord.

Mijn antwoord dat het wellicht niet zou mogen baseer ik op artikel 12 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap waarin wordt bepaalt dat binnen de werkingssfeer van het Verdrag en onverminderd de daarin gestelde bijzondere bepalingen, elke discriminatie op grond van nationaliteit verboden is. Dit algemene nondiscriminatiebeginsel op grond van nationaliteit wordt ook vermeld in artikel 24, lid 1 van Richtlijn 2004/38/EG (over het vrije personenverkeer).

• - Gerard -

Nou, ik denk zelf niks , lees even snel de wet, maar de politie discrimineert volgens mij niet. Ook buitenlanders dienen de Nederlandse nationaliteit te bezitten om bij de politie te kunnen werken. EU burgers kunnen die Nederlandse nationaliteit aanvragen en verkrijgen en wanneer ze, net als de Nederlanders zelf, die Nederlandse nationaliteit bezitten politieagent worden. Met andere woorden. De politie maakt het buitenlanders niet onmogelijk Nederlandse politieagent te worden.

• Gman

In een ver verleden toen ik nog op de politieschool zat waren er 2 collega's die niet in het bezit waren van de Nederlandse nationaliteit.

Toen ze op stage moesten aan het einde van de opleiding mochten ze niet de straat op, het had iets te maken met “het geweldmonopolie” van de Nederlandse politie en het feit dat je in Nederland de Nederlandse nationaliteit moet bezitten om “legaal”een wapen te mogen dragen op straat.

Vraag me niet waar het geregeld is, maar het staat in e.a wet etc.

Greetz

Gman

• mwb

Het verdrag tot oprichting van de europese gemeenschap.

In artikel 39 is het vrije verkeer van werknemers geregeld.

• BennieMak

Discriminatie op basis van de nationaliteit is niet verboden. Of het toegestaan is om andere eu-nationaliteiten uit te sluiten zou je zelf even moeten opzoeken.

• Plet

Het feit dat een ieder de nederlandse nationaliteit aan kan vragen lijkt me geen geldig argument want dan zou nog iedere werkgever dit als eis kunnen stellen. Ik moet het antwoord ook schuldig blijven hoewel het wel erg logisch klinkt dat je de NL nationaliteit moet hebben als politieagent. Dit geldt voor zover mij bekend ook voor millitairen maar bijv. ook voor volksvertegenwoordigers. Kortom er zijn meerdere functies waar je alleen voor in aanmerking komt als je over de NL nationaliteit beschikt, zal vast ergens een uitzondering zijn.