Nationaliteit en werken bij de politie.

• belker25

m.i is het niet zo moeilijk

als politieagen(e) vertegenwoordig je de Nederlandse overheid.

Je maakt pv's op , verricht diverse ambtshandelingen, staande houden, aanhouden, etc etc namens de nederlandse overheid.

zolang wij hier geen vreemdelingenkorps hebben bijv zoals het vreemdelingenlegioen in Frankrijk is het logisch dat je voorlopig de nederlandse nationaliteit nodig hebt om bij de nederlandse politie te werken in een executieve functie.

mogelijk in de toekomst ivm krapte op de arbeidsmarkt een idee om een soort van vreemdelingenkorps mbt politie/leger op te zetten?

groetjes Belker25

• - Gerard -

Plet schreef:

>

> Het feit dat een ieder de nederlandse nationaliteit aan kan

> vragen lijkt me geen geldig argument want dan zou nog iedere

> werkgever dit als eis kunnen stellen.

Doen ze dat toch. Kijk eens naar de nationale voetbalelftallen van landen.

• - Gerard -

Ik kan me zo maar voorstellen dat de Nederlandse politie ook buitenlanders in dienst heeft. Wellicht niet als ‘straatagent’ maar denkbaar toch zeker als adviseur.

• Plet

Voor zover mij bekend zitten er in ons nationale elftal geen mensen die de Nederlandse nationaliteit niet hebben. Los daarvan is de vraag of een voetbalclub de voetballer in dienst heeft of dat deze op contractbasis voor een bepaalde periode werkzaamheden verricht. Dat is toch niet helemaal hetzelfde.

• - Gerard -

Het is discriminatie. Je ziet dan ook dat buitenlandse voetballers de nationaliteit aannemen van het land waar ze voor willen uitkomen. En dan kunnen ze aan de slag.

• mwb

Je kunt uiteraard door gaan, maar het antwoord op de vraag van TS prawo, over buitenlanders bii de politie, heb ik al een paar dagen geleden gegeven.

• Aram

Inderdaad.

Bedankt voor het opzoeken.

Art. 39 lid 4.

De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op de betrekkingen in overheidsdienst.

Dit is wat de site van de Europese Unie aan informatie geeft over het vrije verkeer van werknemers:

Een bijzonder geval: toegang tot overheidsbetrekkingen

Het beginsel van de gelijke behandeling en het verbod op discriminatie op grond van nationaliteit gelden eveneens voor betrekkingen in de overheidssector: in overheidsbedrijven (commerciële ondernemingen, telecombedrijven, openbaarvervoersbedrijven), in overheidsorganen en openbare instellingen (universiteiten, openbare ziekenhuizen, onderzoeksinstituten) en in overheidsdiensten.

De lidstaten kunnen bepaalde betrekkingen echter nog voorbehouden aan eigen onderdanen. Dat kan alleen voor betrekkingen in overheidsdienst die verband houden met de uitoefening van het openbaar gezag en de bescherming van de algemene belangen van de staat of van lagere overheden zoals bijvoorbeeld gemeentebesturen. Deze criteria moeten van geval tot geval worden bekeken volgens de aard van de taken en de verantwoordelijkheid die verbonden is aan de betrekking is kwestie.

Men mag aannemen dat specifieke betrekkingen bij de staat en bij vergelijkbare instanties zoals de strijdkrachten, de politie en andere ordehandhavers, de magistratuur, de belastingdienst en de diplomatie mogen worden voorbehouden aan eigen onderdanen, met uitsluiting van alle overige EU-burgers. Niet alle betrekkingen op deze gebieden houden echter verband met de uitoefening van het openbaar gezag en de bescherming van de algemene belangen: administratieve taken, technisch advies en onderhoud bijvoorbeeld. Die betrekkingen mogen dus niet worden voorbehouden aan eigen onderdanen. Het vrije verkeer van werknemers in de overheidssector staat los van specifieke sectoren, maar hangt alleen af van de aard van de betrekking .

Bron: http://ec.europa.eu/youreurope/nav/nl/citizens/working/free-circulation/index_nl.html

• - Gerard -

Heb ik gezien mwb. De Algemene wet gelijke behandeling schrijft er ook over zoals ik al aangaf.

Het is allang duidelijk dat in veel gevallen de wet voor de overheid niet geldt. Maar daarom blijft het nog wel discriminatie anders hoefde de overheid niet te worden genoemd. Ik reageerde eigenlijk op: ‘anders kan elke werkgever…’