Rijbewijs intrekken

• wdm

Hoi,

Waarschijnlijk wel een sterk verhaal dit.

Vanavond op een verjaardag geweest waar ook een rechter bij zat.

Er kwam het volgende ter sprake:

Stel ik fiets straal bezopen op straat en ik wordt aangehouden dan schijnt dus mijn rijbewijs ingetrokken te kunnen worden, ook al rij ik totaal geen auto.

Die rechter bevestigde het verhaal, hij zei er alleen wel bij, dat het juridisch gezien wel kan maar dat er maar heel weinig rechters hierin mee gaan.

Klopt dit verhaal?

• Rob II

Nee, uw rijbewijs kan niet ingetrokken worden voor het enkele feit dat u dronken op de fiets rijdt.

Wel bestaat de mogelijkheid dat, in geval u 23 van de 24 uur dronken op straat vertoeft,men (lees de politie) het CBR kan verzoeken een onderzoek in te stellen naar de rijgeschiktheid

Komt het CBR tot de conclusie dat u deze geschiktheid niet meer bezit dan kan zij uw rijbewijs ongeldig verklaren. Daar komt geen rechter aan te pas tenzij degene wiens rijbewijs ongeldig wordt verklaard daartegen bezwaar maakt.

Ik heb het in de praktijk nog niet meegemaakt dat een dergelijk melding is gedaan bij een dronken bestuurder van een fiets.

• Lans

Nee kan niet.

Wat wel strafbaar is, en wat veel mensen niet weten, dat je niet met alcohol op de fiets mag zitten. Ongeacht de hoeveelheid drank in je mik, staat daar een vaste boete voor van paar tientjes geloof ik.

Dus dat bevestigt het al, er staat maar 1 sanctie voor.

Voor motorvoertuigen veel meer afhankelijk van de hoeveelheid alcohol. Dat gaat van een relatief lage geldboete tot inname rijbewijs.

Groetjes, Lans

• joopc

ooit eens geleerd, dronken op de fiets, valt onder 453 sr openbare dronkenschap.

joopc

• Rob II

Dat is dan wel heel erg lang geleden. Sind vele jaren valt dronken fietsen gewoon onder de Wegenverkeerswet.

• fj

Is het niet zo dat je wel een rijverbod kan opgelegd krijgen als je dronken op de fiets gepakt wordt?

• fj

NB voor rijden met een auto dan he ;-)

• Plet

Ik neem aan dat men inderdaad hier het rijverbod bedoeld. Voor mij is het al weer even geleden dat ik op straat werkte, maar volgens mij kan in dit geval wel een algemeen rijverbod worden opgelegd voor een aantal uur.

• watchdog

Sterker nog, je rijbewijs kan worden ingevorderd worden op basis van de wegenverkeerswet artikel 8. Aangezien artikel 8 een zogenoemde verkeersmisdrijf is, kan het rijbewijs worden ingevorderd: zie wetsartikel onder. Maar er is meer, natuurlijk kan de opsporings ambtenaar besluiten om het rijbewijs in te vorderen volgens het kapstok artikel.

De politieagent doet dit meestal alleen als er gezien de omstandigheden of naar zijn mening iemand betreft die binnen een bepaade tijd een moter rijtuig wil gaan of gaat besturen, Zo heeft de agent redelijke zekerheid dat dit niet gebeurt.

Dus het kan wel.

• watchdog

volgens artikel 8 van de wegen verkeers wet

1. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

2. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan tweehonderdtwintig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan een halve milligram alcohol per milliliter bloed.

3. Het is verboden een motorrijtuig als bestuurder te doen besturen door een persoon waarvan men weet of redelijkerwijs moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste of het tweede lid is omschreven.