Rijbewijs intrekken

• Rob II

Tja, ik hoor wel een klok luiden maar waar hangt ook al weer die klepel.

Leuk stukje proza maar er klopt niet veel van. Artikel 8 verbiedt het besturen van een motorvoertuig als je onder invloed bent van een stof die de rijvaardigheid kan beinvloeden.

Artikel 8 biedt geen zelfstandige bevoegdheid het rijbewijs in vorderen.

• TwinII

Ronald,

we hebben het hier over een fietser. Lees artikel 164 WVW nog maar eens door. En volgens mij is een fiets geen motorvoertuig. Als u toch het rijbewijs invordert, bent u onrechtmatig bezig.

Artikel 164 Bespreking

1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdeel a, bedoelde personen is DE BESTUURDER VAN EEN MOTORVOERTUIG, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

2. De in het eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:

a. artikel 8, indien bij een onderzoek als bedoeld in het tweede lid van die bepaling blijkt of, bij ontbreken van een dergelijk onderzoek, een ernstig vermoeden bestaat dat het alcoholgehalte van de adem van de bestuurder hoger is dan 570 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, onderscheidenlijk het alcoholgehalte van het bloed van de bestuurder hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;

b. artikel 8, indien bij een onderzoek als bedoeld in het derde lid van die bepaling blijkt of, bij het ontbreken van een dergelijk onderzoek, een ernstig vermoeden bestaat dat het alcoholgehalte van de adem van de bestuurder hoger is dan 350 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, onderscheidenlijk het alcoholgehalte van het bloed van de bestuurder hoger blijkt te zijn dan 0,8 milligram alcohol per milliliter bloed;

c. artikel 163, tweede, zesde, achtste of negende lid;

d. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer, door een bestuurder van een motorrijtuig anders dan een bromfiets, in geval van staandehouding van de bestuurder;

e. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met dertig kilometer of meer door een bestuurder van een bromfiets, in geval van staandehouding van de bestuurder.

3. De in het eerste lid bedoelde vordering kan worden gedaan indien door

• Bert27

Nou Wdm, dit valt mij een beetje tegen van de dienders die hierop reageren. Ik ben blij dat de rechter die jij gesproken heb in ieder geval wel verstand van zaken heeft.

Het rijbewijs mag gewoon ingevorderd worden, geen probleem hoor.