Veiligheidsonderzoek: sepot?

• Martijnvanelk

Na het lezen van de verschillende topic over antecedenten onderzoek en veiligheidonderzoeken, heb ik nog een vraag.

Ik ga binnenkort solliciteren bij de politie voor een functie als administratief medewerker (geen opsporings ambtenaar).

Vijf jaar geleden heb ik een conflict gehad met een werkgever. Ik werkte als student bij een winkel waar ik structureel te laat en te weinig werd uitbetaald. Ik heb destijds geld achtergehouden, om de werkgever onder druk te zetten. Dat was erg stom van mij natuurlijk. De werkgever heeft aangifte gedaan. Na een gesprek met de werkgever, is aangifte ingetrokken, heb ik het geld terugbetaald. Vervolgens heb ik een brief gehad van de hulp officier van J. met daarin de mededeling dat het dossier gesloten wordt , aangezien het tussen de partijen geregeld was.

Mijn vragen:

1) is dit een sepot en wat voor type sepot?

2) kan dit een probleem zijn en waarom bij het antecedenten onderzoek?

3) moet ik dit melden, of is dit niet meer terug te vinden in de jusitiele systemen?

Alvast bedankt voor jullie serieuze reacties.

mvg Martijn

• Lans

Dat is inderdaad een sepot. Sepot omdat de partijen onderling het hebben geregeld.

Het kàn een probleem zijn. De registratie staat nog wel in de politie registers. En reken maar dat dat gecheckt gaat worden.

Het hoeft geen probleem te zijn als je er eerlijk over bent.

Stel je krijgt een interview en de vraag wordt gesteld of je ooit met politie en/of justitie in aanraking bent geweest en je verzwijgt dat, vergeet de baan dan maar.

Kaart het gewoon aan, dan kan je alle ins en outs vertellen. En daarnaast zegt dat ook wat over jouw eerlijk- en openheid.

Succes met jouw sollicitatie.

VrGr Lans

• Martijnvanelk

Beste Lans,

Bedankt voor je reactie,

Ik zal het zeker gaan melden, lijkt mij ook het slimst! .

Ik had nog de hoop dat het misschien niet naar voren zou komen. Aangezien ik al een aantal maal van bevrienden o.a. gehoord heb dat het binnen de politie soms erg moeilijk is om in elkaars systemen te kijken. Het blijkt dat de collega's in A dam een ander registratie systeem hebben dan b.v de o.a. in Gelderland. Zodat ze elkaar moeten bellen om te kijken of een verdachte nog feiten in A'dam open heeft staan.

Maar dat terzijde. Bedankt voor het advies. Melden zal ik het zeker.

Hebben andere mensen misschien nog aanvullingen of opmerkingen?

Wat denken jullie ?

Indien een er een negatief advies aan het korps gegeven wordt, moet het korps dat dan opvolgen of vind er eerst een gesprek plaats om de zaak nader toe te lichten? , wat kan resulteren in een andere uitkomst?

mvg Martijn

• 2802

Nou ik vraag me wel eens af of alles zo goed gecheckt wordt. Welke bronnen of registers worden bekeken dan en waarom duurt zoiets altijd zo lang? Lijkt me toch gewoon ene paar drukken op de knop?

• Skywalker

Lijkt mij een kwestie van vraag en aanbod.

De vraag naar A en P screeningen is hoger dan het aanbod om deze te verwerken.

Dan krijg je wachtlijsten.

Skywalker

• Plet

Dat is zo niet te beoordelen. De vraag is namelijk of er in dit geval echt sprake is geweest van een sepot en vervolgens is de vraag welke systemen met gaat raadplegen, of te wel tot welk niveau ga je gescreend worden. Dit zal afhangen van de functie die je gaat bekleden. Naarmate het afbreukrisico toeneemt zal er een zwaardere screeningsprocedure zijn. De politie kan binnen bepaalde beleidsafspraken gemaakt met het OM beslissen een zaak niet voor te leggen aan de officier van justitie. In de volksmond wordt dit wel een politiesepot genoemd, maar formeel heeft het niet de status van een sepot. In dit geval kun je wel in het eigen systeem van de politie (HKS) worden geregistreerd maar is er geen justitiele documentatie van je. Het OM hoeft hier zelfs helemaal niet van de weten. Het kan ook zijn dat er wel sprake is van een formeel sepot en in dat geval is er een officier van justitie (of een gemandateerde, meestal is dit een parketsecretaris) die de zaak heeft geseponeerd. In dat geval bouw je wel justitiele documentatie op. Bij een lichte vorm van screening zal men zich beperken tot de justitiele documentatie en bij zwaardere screening worden ook de eigen politiesystemen geraadpleegd. Hoe dan ook gaat eerlijkheid voor allen en zou ik het gewoon zeggen. Het kan zijn dat ze je uitproberen.

• Martijnvanelk

Bedankt voor de uitgebreide informatie! Hier kan ik wat mee denk ik.

• PP

Hallo,

Voor wat betreft de onderzoeken gaat het heel diep.

Een voorbeeld is dat alles wordt bekeken.

Je huisadres van de afgelopen 5 jaar. Zijn je ouders overleden willen ze de geboortedatums weten en worden ze alsnog natrekken.

Heb je schulden, en afhankelijk waarvan, dan kunnen ze bij een P opschalen naar een A.

Wat inhoud dat ze een uitreksel vragen van jouw van de BKR.

Je kinderen,vrouw,broers,aangetrouwden en vrienden worden nagetrokken.

Het is een hele web van informatie wat ze willen weten.

Je gaat door alle systemen, en ook al is het bijvoorbeeld in 1970 iets geweest met familie dan zien ze dat.

Je wordt als het ware helemaal uitgekleed tot op je botten.

Maar je hebt als je bij de politie gaat ook nog andere onderzoeken.

Voorbeeld is de W-onderzoek T-onderzoek.

Dat zijn onderzoeken die minder zwaar zijn, maar globaal naar gekeken wordt.

Je sexuele voorkeur,geloof,politieke voorkeur, je website's die je bezoekt etc etc.

Je zou bijna geen interresse hebben in de baan.

Gr.PP