allemaal 1 ta-tuut

• De enige echte Frits

Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Uitgegeven: 20 juni 2008 17:27

Laatst gewijzigd: 20 juni 2008 17:45

DEN HAAG - De sirenes van politieauto's en brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten worden vervangen door een nieuwe tweetonige hoorn.

De ministerraad stemde vrijdag in met dit voorstel van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De sirenes van de hulpverleningsvoertuigen zullen uniformer gaan klinken.

Eis

De nieuwe eis moet ervoor zorgen dat hun geluid beter hoorbaar is. Ook worden de zwaailichten opvallender. Zo mag een hulpverleningsvoertuig blauwe lichten aan de voorkant hebben en extra richtingaanwijzers gebruiken.

De veranderingen moeten ertoe leiden dat de voertuigen meer bij andere weggebruikers in het oog springen en moeten de veiligheid van alle verkeersdeelnemers hierdoor verbeteren.

Ontwikkelingen

Een aantal van de ontwikkelingen die de hoor- en zichtbaarheid van de voorrangssignalen vergroten, is in de praktijk soms al in gebruik. De nieuwe regelgeving legaliseert deze innovaties.

Bron> nu.nl

Ben benieuwd hoe dit zal gaan klinken. Praktijk is dat je de brandweer al van verre aan hoort komen ivm het feit dat de grote wagens geen electronisch geluidssignaal hebben maar luchthoorns en een politiemotor vaak klinkt als een “mug” omdat bij een beetje snelheid het geluid al “ teruggedrukt” wordt in de motor.

We kunnen m.i. 2 kanten op: de brandweer minder hoorbaar of agenten met gehoorbeschadiging :D

mzzl,

Frits.

• Lans

Zelfde gedachte, zelfde posting, jij net een minuut sneller… :D

Arie, die van mij mag weg hoor. ;-)

Om even op die van jou in te gaan Frits, de nieuwere versies tatuus van de politieauto's en ambu's zijn takkehard tegenwoordig.

En wat ik in mijn posting al zette, wat is in godsnaam het nut ervan dat alle hulpdiensten dezelfde 2 toon krijgen. Ik vind het juist prettig om te horen wie van de drie met spoed aan het rijden is.

Groetjes, Lans

• De enige echte Frits

Dat de nieuwe politietatuuts harder zijn (en kennelijk al gehoorbeschadiging heeft veroorzaakt) werd akelig duidelijk in Amsterdam vandaag toen politie en brandweer elkaar over het hoofd zagen (en hoorden) waarna de brandweer een broodjeszaak binnenreed….. :D

Maar ik ben het met je eens. Ik zie ook het nut niet. Ben wel weer voorstander van meer duidelijker optische verlichting aan de voorzijde. Jammer dat men nu weer niet accoord is gegaan met het beurtelings dim- of grootlicht, danwel dimlicht dat beurtelings links en rechts knippert. Dat zie je in andere landen (bv Amerika) vaak wel en ik vind dat erg duidelijk.

mzzl,

Frits.

• S.

Ik vind het wel prettig asl ik hoor wie waar rijdt. Op deze manier kan ik de ander voorrang geven. Als ik nu moet gaan opletten moet ik anders gaan afwegen of het mogelijk is of er een collega aan komt rijden.

Gr S

• DePeter

Lans schreef:

>

> Ik vind het juist prettig om te horen wie van de drie met spoed aan het rijden is.

Verbeter me als ik het mis heb Lans, maar is het niet zo dat wanneer je een sirene hoort het desbetreffende voertuig altijd met spoed aan het rijden is?;)

grtzzz en een prettig maar vooral rustig weekend voor iedereen.

p.s. Uitslag Rusland - Nederland 0-2

• boevenvanger

Goede ontwikkeling dat de innovaties op dit gebied worden doorgevoerd. Ik sta wel te kijken van de opmerking dat wisselend stad- en dimlicht niet wordt toegestaan. Ik zie dit bij best veel ambu's die hier rond rijden wel.

Naar mijn idee werkt het juist beter omdat de automobilist zodoende via zijn spiegels al wordt getriggerd door de wisselende sterkte.

Buiten dat hoop ik dat de volgende innovatie ook snel wordt ingevoerd:

http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/09/autoradio-zwijgt-wanneer-hulpdiensten-naderen

Fijn weekend allemaal!

• Arie

Ik vind die van de brandweer en dan specifiek de ‘Martin Horns’ nog het duidelijkst.

Hiermee bedoel ik de sirene van de brandweerwagen (hoogwerker) in bijvoorbeeld het volgende filmpje uit Leidschendam-Voorburg:

www.regio15.nl/peen/20071215.wmv

Veel mooier dan die elektronische shit. ;)

• Arie

Overigens werd ik elders attent gemaakt op het volgende filmpje van een ambulance uit Leeuwarden:

http://nl.youtube.com/watch?v=PXWSbXytNlU of

http://nl.youtube.com/watch?v=2IO8dKLOHrk&feature=related

Is weliswaar geen tweetoon maar wel heel duidelijk!!

• serine

minister Camiel Eurlings heeft duidelijk weinig nuttigs te doen.

• Lans

Dat is helemaal perfect. Maarja….ben benieuwd of die proef er door komt…

;-)