Valse aangifte

• Donderslag

Vraagje over het volgende:

Indien iemand verdachte is en vervolgens een tegenaangifte wilt doen, hoe wordt dit opgelost? Wordt deze tegenaangifte in hetzelfde dossier opgenomen of wordt dit dan weer een nieuwe zaak waarbij de oorspronkelijke aangever dan verdachte wordt en weer van alles onderzocht wordt. Dit lijkt mij vooral een dilemma bij twee personen/partijen die elkaar over en weer beschuldigen.

En stel, kan de eerste aangever er aangifte van doen van valse aangifte als de tweede aangever de eerste aangever z.i. onterecht beticht van een valse aangifte.

Ik heb het idee dat het tegenwoordig veel voorkomt dat verdachten zodra er aangifte tegen hen is gedaan hier dan gelijk een tegenaangifte van doen, hetgeen het polie-apparaat “lekker” bezighoudt.

• Rob II

niet elke tegenaangifte wordt onderzocht.

• mwb

Ook wordt lang niet elke tegenaangifte opgenomen.

De wetgeving kent het begrip tegenaangifte niet.

Er is alleen ‘aangifte van een strafbaar feit’.

Er volgt dan een onderzoek door de politie naar dat feit.

Een tweede aangifte over datzelfde feit heeft geen enkel nut en wordt dan ook vaak niet opgenomen.

Het is mogelijk om aangifte te doen van een ander (!) strafbaar feit.

Als strafbare feiten met elkaar in verband staan kunnen de aangiftes worden verzameld in 1 dossier.

Als tijdens een onderzoek blijkt dat er een valse aangifte is gedaan, wordt die aangever daarop juridisch aangepakt.

• Plet

In beginsel is de politie verplicht elke aangifte van een strafbaar feit op te nemen. Ik neem aan dat jij hier doelt op de situatie waarin de ene aangifte als het ware de andere opgheft. Dit hoeft bij twee aangiften tegen elkaar niet altijd zo te zijn. Stel dat dit wel het geval is zal de politie in overleg met het OM beoordelen of het zin heeft de zaak voor de rechter te laten komen. Het OM is bevoegd een zaak te seponeren in verband met gebrek aan bewijs. Als beide aangevers hun kant van het verhaal niet kunnen onderbouwen met onafhankelijke getuigen dan blijft het 1 tegen 1 en zal het nooit wat worden.

• mwb

Wat een raar verhaal.

“De ene aangifte die de andere opheft”.

Dit is een waanidee dat bij veel burgers leeft: dat een tegenaagifte een eerdere aangifte opheft.

Een aangifte is een melding van een strafbaar feit en houdt een verzoek tot vervolging in.

Bij een andere aangifte kan dat nooit te niet doen.

• Black Identity

Ow is dat zo? Ik wilde aangifte doen van een persoon die mij had aangegeven, politie hoort aangiftes op te nemen, blijkbaar had ik geen recht om een tegenaangifte te doen. Op 5 verschillende politieburo's in de regio Rotterdam is dit geweigerd het enige wat mocht was verlenging van het verhoor.

Aanklacht tegen dit soort handelen is ook nooit in behandeling genomen.

In de Theorie mag iedereen aangifte doen, in de praktijk is dit echte NIET het geval + dat het dossier een jaar lang op het verkeerde politie buro heeft gelegen

het dossier rammeld aan alle kant, het stikt van de spelfouten fijne recherche die dit opgemaakt heeft en onder ede heeft gezworen de waarheid te hebben geschreven.

• Rob II

U ziet het niet goed.

Niemand heeft het recht om (zomaar) aangifte te doen.

Iedereen die kennis draagt van een strafbaar feit mag daarvan aangifte doen. De politie is vervolgens verplicht die aangifte op te nemen.

Als u morgen naar een politiebureau gaat en daar aangifte wil gaan doen van het feit dat de zon elke dag opkomt en u daardoor wakker wordt mag de politie u rustig, zonder het opnemen van een aangifte, de deur wijzen.

Mocht men evenwel wel degelijk een aangifte van een strafbaar feit weigeren dan kunt u daarover klagen bij de korpsbeheerder en (mocht die klacht niet naar genoegen afgehandeld worden) uiteindelijk bij de Nationale Ombudsman klagen.

• Black Identity

Zeg ik ben niet achterlijk ofzo, wat denk je nu dat ik ga klagen over de mussen die op mijn balkon zitten? kom op zeg…. tuurlijk heb ik het over strafbare feiten wat dacht je anders

Mocht men evenwel wel degelijk een aangifte van een strafbaar feit weigeren dan kunt u daarover klagen bij de korpsbeheerder en (mocht die klacht niet naar genoegen afgehandeld worden) uiteindelijk bij de Nationale Ombudsman klagen.

ja inderdaad daar gaat het over…. en Nee de national ombudsman zegt ga naar Juridisch Loket, Juridisch Loket zegt ga klacht indienen, heb ik gedaan en wat gebeurd er, krijg een stom briefje in mijn brievenbus, de klacht is in behandeling binnen 2 weken krijgt u antwoord, wel er zijn nu 3 maanden voorbij en nog steeds niets gehoord. politie centrale die je 36 keer vraagt, wat is u adres, wat is u postcode, we bellen u terug. Inderdaad ik heb heel wat keren aan de telefoon gehangen en ik word er kotsmisselijk van.

De ene helft van het dossier ligt ergens bij het openbaar ministerie en de andere helft ergens bij dat ze zelf niet weten. het feit dat een dossier zogenaamd een jaar lang op het politie buro slingert en de helft daarvan ontbreekt.

• Black Identity

En als je me niet gelooft dan wil ik het parket en of aangiftenummer ook wel even geven, dan kan je zelf horen wat vor puinzooi Justitie/politie er van maakt.

• mwb

Ik vraag me af wie er een puinzooi van maakt.

Jij zegt dat je aangifte wil doen van het feit dat er tegen jou aangifte is gedaan.

Er wordt uitgelegd door Rob II dat dit niet kan, omdat je alleen van strafbare feiten aangifte kan doen.

Dan kun je zo boos worden als je wilt, maar het verhaal is duidelijk.

Het kan natuurlijk zijn dat je in het begin iets ander hebt geschreven dan je bedoelde.

Misschien had je wel willen schrijven dat je aangifte wilde doen van een strafbaar feit, en dat de dader daarvan bij jou bekend was, nl, iemand die kort daarvoor aangifte had gedaan van een strafbaar feit dat door jou was gepleegd.

Kortom: 2 mensen die allebei een strabaar feit hebben gepleegd en daarvan allebei aangifte bij de politie willen doen.

En nou heeft de politie het gedaan??!!

Volgens mij zijn er in dit verhaal maar 2 mensen die het hebben gedaan.

En dat zijn de 2 aangevers.

Kun je het nog volgen?

Ik hoop het wel, want ik besef heel goed dat het verhaal nu toch enigszins aan transparantie begint te verliezen.

Daarom zal ik er nu maar een einde aan gaan maken.

Daar komt de olifant met de grote slurf…

pssst…….