Nieuwe reiskostenregeling, 34/26 dgn uit eigen zak betalen!?

• Donderslag

Ik heb even gekeken naar de nieuwe reisregeling. Dit is een forse achteruitgang, zeker voor de mensen die wat verder weg wonen. Daar weegt voor velen de zwaar bevochten salarisverhoging niet tegen op.

Maar daar komt nog bij, en daar hoor ik niemand over, dat er voor meer dan 30 werkdagen per jaar geen reisvergoeding betaald wordt.

Ik kom daar als volgt bij: In de cao tekst staat dat de vergoeding is gebaseerd op 206 werkdagen bij gemiddeld 5 dagen per week werken.

Reken uit: 52 weken maal 5 werkdagen is 260 dagen. Trek hier 20 vk dagen en je komt op 240 werkdagen.

240 daadwerkelijke werkdagen minus 206 betaalde reisdagen is 34 ten onrechte niet uitbetaalde reisdagen. Dit zijn toch bijna 3 werkdagen per maand niet uitbetaald.

Met een 4 x 9 uursmodaliteit deelt p&o 206 door 5 en dat maal 4 is dus 164 werkdagen.

Daadwerkelijk is het bij een 9 uursmodaliteit dat je 52 maal 4 dagen p/w werkt =

208 dgn [minus 18 vk dgn ]= 190 dgn per jaar. 190 minus 164 = 26 dagen welke niet uitbetaald worden.

Dit is althans mijn beredenering. Ik hoop dat ik er toch naast zit, maar ik ben bang dat we dubbel “gepakt” zijn.

• S.

Dit werd bij ons op team al besproken tijdens de cao onderhandeling. Dat dit punt niet werd meegenomen. Dit was namelijk nog een puntje van het vorige fantastische cao.

Misschien krijg je nu wel het oude rijkspolitie idee. Werken waar je woont. ANders is de reiskosten te hoog om te gaan werken. Met de huidige benzineprijs wel een idee voor iedereen.

Gr S

• Plet

Ik heb mij er niet in verdiept, maar denk dat het anders wordt uitgerekend.

Volgens mij is het aantal te werken uren bij een 36 uurs dienstverband iets van 1.650 uur (dit is terug te vinden in je jaarwerkplan in PCS). Dit zijn de uren die je feitelijk moet werken, dus exclusief vakanties en verplichte feestdagen. 1.650 / 8 werkuren per dan = 206 werkdagen. De berekening klopt dus wel. Je zou tekort komen als je 7,2 uur per dag werkt (5 x 7,2 = 36 uur), ik vermoed niet dat veel mensen dit doen. Sommigen profiteren overigens ook van een eigen afgesproken modaliteit. Zij werken bijv. 8,5 uur per dag, omdat dit niet een van de vaste modaliteiten is (36, 38 of 40) blijft je vergoeding wel uit gaan van 8 uur per dag.