TV tip....

• - Gerard -

4-delige serie reportages. Een half jaar op pad met de Rotterdamse recherche: Verhoren, afgetapte telefoons, zaken uitzoeken tot op de bodem, arrestaties en invallen. In alles rechercheur; met hart en ziel.

—–

Gisteravond was het eerste deel. Komkommertijd? Voor vele misschien wel maar ik vond het weer interessant.

• Barbara mv Rik

Heb de uitzending ook gezien. Zie uitzending gemist ! http://player.omroep.nl/?aflID=7340729&md5=feb53e91577524a6e5808bc32ad28fa0

Goed opgezet en het laat toch wel zien dat het niet zomaar iets is wat je even doet.

Leuk om collega's op tv te zien waar ik mee gewerkt heb. Heb ook op dat bureau gezeten.

• - Gerard -

Toch een vraagje Zorbacop. Kijk, ik kom uiteraard nooit in aanraking met de recherche maar toch even een opmerking over de dames die het meisje aan het verhoren waren m.b.t. seksueel misbruik door haar oom. Het ligt er wel ‘dik op’ om aan te kunnen tonen of het meisje het verhaal verzint. M.a.w., dat meisje moet de dames rechercheurs echt overtuigen dat ze is misbruikt door haar oom. Of dat meisje heeft dat zelf niet in de gaten of ze moet, voor zichzelf, het verhaal vertellen. Maar duidelijk is dat ze niet ‘zomaar’ wordt geloofd.

Nu weet ik uiteraard niks van recherchewerk, dus kan er niet over oordelen met goed of fout, maar ik heb toch mijn twijfels. Krijg je op deze manier, deze opstelling van de politie, wel altijd alle informatie naar boven?

• Barbara mv Rik

De recherche, en met name die van de zeden, krijgen een speciale opleiding in verhoortechnieken. Het komt helaas soms ook voor dat iemand een ander een hak wil zetten en zo'n verhaal verzint.

Vandaar dat op deze wijze verhoord wordt.

Ik vond dat de rechercheurs het prima deden. Dit is niet makkelijk.

Overigens zie je maar een gedeelte van het verhoor hè.

• - Gerard -

Zeker, je ziet maar een gedeelte.

Ik kan me er ook niet in verplaatsen Zorbacop omdat ik er niets van weet. Ik zie de beelden en dan vorm ik een mening.

Ik heb zelf een keer meegemaakt, even iets heel anders maar ter illustratie, dat ik een winkeldief had aangehouden, de winkeldief ontkende gestolen te hebben en de agent tegen mij zei: “Meneer, deze meneer ontkent dat hij heeft gestolen, dus…..”. Ik dacht wat: ‘wat krijgen we nou dan?’ Dus ik zeg: Wat kan mij dat nou schelen wat hij zegt? Ik doe aangifte namens de winkel, heb iemand aangehouden, dus u zoekt het maar uit. Ik hoef toch niks te bewijzen, dat is jullie taak.

En dat gevoel had ik met dat meisje ook. Ze doet aangifte van seksueel misbruik. Waarom dan niet iets meer meelevendheid -die je wel zag bij dat oude vrouwtje waar ze naar verzorgingshuis werd gebracht- om maar een woord te noemen en zo duidelijk laten merken: Overtuig ons eerst eens.

Daarom, Zorbacop, vind ik dit soort uitzenindingen ook zo interessant en stel ik deze vragen. ‘Het echte werk’ zal ik maar zeggen. Ik wil niet suggereren dat ze het fout doen.