Woede om arrestatie invalide 'wildplasser'

• Costa del Zeumeren

AMSTERDAM - De politie van Amsterdam heeft zich de woede op de hals gehaald van uitgaanspubliek dat er maandagavond getuige van was hoe twee agenten een invalide man, die nergens kon plassen, arresteerden en afvoerde.

Na een behandeling van een jaar en vele operaties was de man voor het eerst als gehandicapte een avondje met zijn rolstoel de binnenstad in. Op het terras van café De Ark in de hoofdstedelijke Reguliersdwarsstraat kreeg hij enorme aandrang om te plassen. Hij kon, als onervaren rolstoelgebruiker, in de haast geen toilet vinden waar hij naar binnen kon komen. Met hoge nood reed hij met zijn rolstoel een steegje in. Voordat hij zijn blaas kon legen, sommeerden twee agenten hem om zijn ‘voorbereidingshandelingen’ te staken.

Strafpleiter mr. Oscar Hammerstein, die een praatje had aangeknoopt met de invalide man die hij kent als Pedro Eckhardt, was getuige. “Pedro zei tegen de agente: als ik mij niet netjes gedraag, excuses, ik weet dat het niet mag, maar ik moet zó nodig. De agente ging tekeer tegen hem alsof hij een juwelier had overvallen. Toen zei hij: ‘Trut! Ik hou het niet meer!’ Waarna zij een busje belde om hem af te voeren.”

In een reactie op het voorval reageert de woordvoerder van de Amsterdamse politie: “Nergens staat in de wet dat invaliden zijn uitgezonderd van het verbod op wildplassen. De meneer is aangesproken op zijn voornemen om te urineren in het openbaar. Hij heeft een verbaal gekregen omdat hij politiemensen beledigde. Daarom is hij aangehouden. De rechter zal er over moeten oordelen.”

Bron telegraaf

Graag wel noemen waarom je het bericht plaatst dan wel welke vraag je hier over hebt. Zomaar nieuwsberichten 1 op 1 neer kwakken zonder verdere vraag/opmerking heeft weinig zin.

Mod Arie

• De enige echte Frits

Ja, dus?

• Nathan123

Vraag me ook af wat voor discussie de poster hiermee probeert uit te lokken. De politie had het e.e.a. moeten gedogen omdat het om een invalide gaat? Ik dacht dat de meeste minder validen juist NIET anders behandeld wensen te worden? Ik snap 'm niet….

• serine

blijft lullig..als je uit bent en er is geen wc voor rolstoelers in de buurt.

een gewone wc kan je toch mooi niet in met zon rolstoel

je zal maar hoge nood hebben.

erg begripvol en behulpzaam waren ze dus niet..

ben benieuwd…of nathan nooit een boompie heeft gepakt als er geen wc in de buurt was.;)

• - Gerard -

Prima werk van de politie.

• Robert

Waar heb je tegenwoordig nog een openbaar toilet? En dan nog één waar je met een rolstoel terecht kunt?

Ik weet in mijn woonplaats dat bijna alle openbare toiletten door de jaren gesloten zijn uit kostenbeperking. Vervolgens wordt er repressief opgestreden. Waar is de logica en vooral de rede gebleven???

• --->zoeff<---

ik had het netter gevonden dat ze hem eerst hadden geholpen en dan net als iedere anddere wildplasser een bon hadden gegeven

• Lans

Die in jouw ogen verdwenen logica en rede hoeft niet afgereageerd te worden op de politie.

Die fout wordt veel gemaakt.

De politie is voor het gros van de bevolking het enige “tastbare” van de overheid en dat is vaak een vrijbrief om daar de frustraties van de gehele overheid en/of gemeentes op los te laten. Fout.

Uitgaande van het bericht; man wil tegen een pui gaan zeiken, wordt gesommeerd dit niet te doen, dus hij vind het nodig om een agent uit te schelden.

Hij is niets minder en vooral niets meer dan een valide persoon. Dus ik zie het probleem niet.

NB: Toch kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat het nèt even iets anders is gegaan dan het persbericht doet geloven. Er wordt mij te nadrukkelijk omschreven dat hij invalide is, gehandicapt, na zoveel operaties, dat hij heel beleefd was etc etc….

Maar goed, dat is mijn onderbuikgevoel.

Groetjes, Lans

• Lans

Dat hebben ze toch ook? Afgaande van het bericht?

Meneer, u mag hier niet plassen. Waarna hij ging beledigen. Een bon voor wildplassen is niet eens aan de orde.

Puur eigen invulling mijner zijds:

Meneer, u mag niet wildplassen hier!

-Waar mot ik dan god.verredomme heen? Zie je niet dat ik in een rolstoel zit?

Meneer, dat maakt geen verschil.

-Geen verschil? Je durft mij wel aan te spreken omdat ik in een rolstoel zit, maar tegen die Marokaantjes durven jullie niets, zeker te druk met flitsen.

Meneer, u bent onredelijk. U heeft mij gehoord, als u hier wel gaat plassen, krijgt u van mij verbaal.

-Je wilt dus een bon uitschrijven aan een gehandicapte?

Ja, meneer. U heeft mij goed gehoord. Einde discussie

-Vieze trut!

Meneer, u bent nu aangehouden voor belediging

-Mensen! Zien jullie dat? De helden houden mij aan! Discriminatie!! Een gehandicapte man, durven jullie wel!!

———

Ik kan echt niet wachten totdat er meer politiemensen met cameraatje worden uitgedost. Speciale website opzetten waar iedereen die “zielige, onschuldige en het-lag-niet-aan-mij- burgers” kan bekijken. :D:D:D:D

• Skywalker

Telegraaf = dus niet echt gebeurd.

Skywalker