AMSTERDAM - De politie van Amsterdam heeft zich de woede op de hals gehaald van uitgaanspubliek dat er maandagavond getuige van was hoe twee agenten een invalide man, die nergens kon plassen, arresteerden en afvoerde.
Na een behandeling van een jaar en vele operaties was de man voor het eerst als gehandicapte een avondje met zijn rolstoel de binnenstad in. Op het terras van café De Ark in de hoofdstedelijke Reguliersdwarsstraat kreeg hij enorme aandrang om te plassen. Hij kon, als onervaren rolstoelgebruiker, in de haast geen toilet vinden waar hij naar binnen kon komen. Met hoge nood reed hij met zijn rolstoel een steegje in. Voordat hij zijn blaas kon legen, sommeerden twee agenten hem om zijn ‘voorbereidingshandelingen’ te staken.
Strafpleiter mr. Oscar Hammerstein, die een praatje had aangeknoopt met de invalide man die hij kent als Pedro Eckhardt, was getuige. “Pedro zei tegen de agente: als ik mij niet netjes gedraag, excuses, ik weet dat het niet mag, maar ik moet zó nodig. De agente ging tekeer tegen hem alsof hij een juwelier had overvallen. Toen zei hij: ‘Trut! Ik hou het niet meer!’ Waarna zij een busje belde om hem af te voeren.”
In een reactie op het voorval reageert de woordvoerder van de Amsterdamse politie: “Nergens staat in de wet dat invaliden zijn uitgezonderd van het verbod op wildplassen. De meneer is aangesproken op zijn voornemen om te urineren in het openbaar. Hij heeft een verbaal gekregen omdat hij politiemensen beledigde. Daarom is hij aangehouden. De rechter zal er over moeten oordelen.”
Bron telegraaf
Graag wel noemen waarom je het bericht plaatst dan wel welke vraag je hier over hebt. Zomaar nieuwsberichten 1 op 1 neer kwakken zonder verdere vraag/opmerking heeft weinig zin.
Mod Arie