NAW bij ongeval.

• Grard

De zoon van een kennis is recent betrokken bij een ongeval waarbij hij met zijn fiets in aanvaring kwam met een auto en per ambulance direct naar het ziekenhuis vervoerd. Nu wil de vader van de jongen de tegenpartij aansprakelijk stellen maar de politie wil de NAW gegevens van de autobestuurder niet bekend maken. Hoe kan de tegenpartij dan aansprakelijk worden gesteld? De fietser is zelf verz WA verzekerd maar die komen, begrijpelijk, niet in aktie want dat is enkel voor wanneer iemand zelf aansprakelijk wordt gesteld. Hoe kunnen de NAW gegevens worden achterhaald?

• De enige echte Frits

Als er politie bij geweest is zal er vast een aanrijdingsset zijn opgemaakt.

Die wordt opgestuurd naar de NVVA. Uw verzekering kan daar de gegevens opvragen van de tegenpartij.

Doorgaans is het niet zo dat de politie het niet wil doorgeven maar dat ze het niet MOGEN doorgeven.

Het zit hem dus niet altijd in onwil maar puur in een wettelijk beletsel.

mzzl,

Frits.

• Plet

Voor zover mij bekend laat de privacy wetgeving het verstrekken van NAW gegevens in zo'n geval (nml i.v.m. een civiele partijstelling) juist wel toe. Ik zou als ik deze kennis was dus nog eens goed informeren of de politie de gegevens echt niet wil geven en hier desnoods officieel schriftelijk om verzoeken (gericht aan de commissaris). Kan me bijna niet voorstellen dat deze gegevens dan niet verstrekt worden.

• MofkaP

Deeltekst uit het besluit politiegegevens van 14 december 2007:

Verstrekking politiegegevens:

Politiegegevens worden verstrekt aan (n.) benadeelden van strafbare feiten, waaronder begrepen de personen die in verband met die feiten in hun rechten zijn getreden of ingevolge enige wettelijke bepaling terzake van die rechten een recht van verhaal hebben gekregen, voor zover zij deze gegevens behoeven om in rechte voor hun belangen op te kunnen komen.

Kennelijk is nog (lang) niet iedere opsporingsambtenaar op de hoogte van deze nieuwe wetgeving en probeert nog steeds het mysterie van geheimhouding te verkondigen.

M.a.w. u heeft eenvoudigweg recht op de gegevens en kunt vorderen dat de politie ze aan u verstrekt.

• Grard

Fritz, jouw omschrijvong komt overeen met de reactie die op het bureau is gegeven. Maar er is geen verzekering van toepassing voor de fietser dus is het ook niet mogelijk dat de verzekering van de fietser de gegevens opvraagd.

Fietsers en voetgangers hebben toch nooit een verzekering anders dan WA?

• AAspirant

Van wat ik lees staat er dat benadeelden van strafbare feiten gegevens op kunnen vragen, of lees ik het verkeerd ? En er zal vermoedelijk wel sprake zijn van artikel 5/6 WVW, maar dat zal wel aangetoond dienen te worden.

Wat ik zelf meestal doe is contact opnemen met beide partijen en vragen of ze toestemming geven voor het uitwisselen van de gegevens. Anders kan de verzekering dit achterhalen en het lijkt mij dat een WA-verzekering dit ook kan.

• De enige echte Frits

Dat is juist, in die zin dat het voor voetgangers en fietsers (helaas) nog niet eens verplicht is een WA-verzekering te hebben.

Mocht men op het bureau, ook na goed overleg, blijven weigeren de gegevens te verstrekken dan kunt U ook nog via Uw (als U die heeft uiteraard) verkeersrechtsbijstand achterhalen.

En de optie van AAspirant staat ook nog open, dat zou ik als eerste proberen.

De vraag voorleggen aan de privacy-medewerker van het korps kan ook uitkomst bieden. Als er iemand is in het korps die het weet datn is deze persoon het wel.

De optie die Mofkap schetst zou wel eens niet op kunnen gaan indien er geen sprake is van een strafbaar feit. En die kans is groot want de meeste verkeersregels zijn geen strafbare feiten in de zin van de wet.

mzzl,

Frits.

• De enige echte Frits

Het is zo dat een burger helemaal NIETS kan vorderen van de politie.

Andersom weer wel.

mzzl,

Frits.

• MofkaP

Het is eerder omgekeerd.

De politie kan slechts datgene vorderen waarvoor haar wettelijke bevoegdheid is verleend, niet meer.

Voor datgene waarvoor geen wettelijke vorderingsvoorschrift bestaat bezit de politie geen vorderingsrecht.

De burger kan alles vorderen van de overheid i.c. de politie ter uitvoering van de aan haar opgelegde wettelijke informatie of verstrekkingsplicht m.b.t. gegevens. Zeker na eerste (onwettige) weigering van het verzoek om informatie.

Voldoet de overheid daar (ongemotiveerd) niet aan dan kan de burger dat in rechte afdwingen en heeft tevens de mogelijkheid tot dwangsom en schadevergoeding.

Nog een stukje theorie:

Een verkeersregel of voorschrift is geen stafbaar feit; overtreding van die regel is dat wel (zie art 92 RVV). Dat de afdoening van eenvoudige overtredingen administratiefrechtelijk geschiedt en in dat kader een gedraging wordt genoemd doet daaraan niet af.

Bovendien is, als er sprake is van schade of letsel, WAHV in het geheel niet van toepassing.

• Grard

Automobilisten zijn in beginsel toch aansprakelijk voor ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. Het wordt zo wel moeilijk om zo een automobilist aansprakelijk te stellen. Zover als ik weet heeft hij geen rechtsbijstandverzekering. Andere verzekeringen voelen zich uiteraard niet geroepen om hier tijd in te steken.

Het mag toch niet zo zijn dat een verzekeraar wel de benodigde informatie krijgt maar de gedupeerde die het zonder verzekering moet stellen niet?